Új könyvek

Törökország úti beszámoló - 2007. Megosztom Facebookon
2007.09.12. 20:22 Veszelinov Ottó

Résztvevők: Cser Szilárd, Pánya Csaba, Veszelinov Ottó, Zöld Barna

Utunk során az alábbi élőhelyeket, helyszíneket kerestük fel:

- Románián, Bulgárián át odautazás
- Dardanellák
- Dadia, Görögország
- hazaút Bulgárián, Románián át

Az útvonal megtervezésében és a helyszíni tájékozódásban nagy segítségünkre voltak az alábbi útleírások, melyeket elég gyakran forgattunk, mint friss és hasznos infókat tartalmazó anyagokat:

• Török Hunor leírása a 2005. június 27.-2005. július 13. közötti időszakban megtett török útról. Ez letölthető a www.birding.hu honlapról.
• Kasper P. Hendriks leírása Southern and Eastern Turkey, June 26th – July 18th 2004. címmel, amely elérhető a www.birdtours.co.uk/tripreports/turkey/turkey19/turk-04.htm oldalról.
• Tom Goossens leírása TURKEY – june 28 – july 22 2006. címmel, amely a www.surfbirds.com –ról tölthető le.

Fentieken kívül köszönet Simay Gábornak, aki térképeket biztosított az egyes helyszínek felkereséséhez, valamint nagyon sokat jelentettek Zöld Barna korábbi két török útja során szerzett tapasztalatai és korábbi időszakból származó külföldi útleírásai.

Törökországba eurót vittünk ki, amit 1 € = 1,73 TRL árfolyamon váltottak át Isztanbul melletti benzinkúton és Birecikben levő bankban egyaránt. 1 TRL ~ 145 Ft volt. Összes útiköltség: 100.000 Ft ± 20.000 Ft/fő.

Étkezés: első alkalommal fejenként fizettünk ki 10 TRL-t egy sis kebabért, később 13-20 TRL-ből mind a négyen tudtunk bőségesen enni, s ebben már az innivaló és a desszert is benne volt! Keleten a durum elnevezésű étket részesítettük előnyben, amelynek darabja 1,25 TRL-be került, s nagyon laktatónak bizonyult. Előnye, hogy becsomagolva könnyen elvihető. A salátáktól és a mindenhol kínált teáktól az érzékenyebb gyomrúaknak érdemes tartózkodni, mert ellenkező esetben a fosás garantált. Több-kevesebb sikerrel ezen mi is átestünk ki-ki képességei szerint. Italokról lásd Hunor leírását annyi kiegészítéssel, hogy szigorúan egészségügyi célokra nekünk sikerült találni pl. Istanblue nevezetű vodkát is, ami szintén helyi gyártmány volt és ezen kívűl lehetett vásárolni nyugati italokat is néhol (pl. whisky).

Úti információk:
- Románián és Bulgárián keresztül semmiféle problémánk nem adódott az utazás során. Nagyobb benzinkútnál Bulgáriában gond nélkül tudtuk használni a bankkártyát, kisebb kútnál ez már nem ment. Érdemes Törökország előtt és után Bulgáriában tankolni, mivel itt a gázolaj ára csupán 230-240 Ft/l-re jött ki számításaink szerint.
- Fenti két országban többségében jó minőségű utakon tudtunk haladni, kisebb szakaszok voltak, melyek gyenge minőségűek, s így lassabb haladásra ösztönöztek minket.
- Egyedül Bukarest határában kerültünk bele reggel fél hétkor egy kb. ¾ órás dugóba, egyébként folyamatosan tudtunk haladni.
- A török határon megváltható vízum ára nem változott 2 év alatt, most is 20 €/fő-be került az egy hónapra szóló beragasztott papír.
- Törökországban a legtöbb esetben jó minőségű utakkal találkoztunk, nagyon jól lehetett haladni. Fontos viszont, amit már Török Hunor is leírt anno, hogy lehetőség szerint maradjunk a térképeken piros színnel jelzett utakon, esetleg használjuk a sárga jelzésűeket, de felejtsük el a fehér jelzésű utakat, ha haladni akarunk. Általánosságban elmondható, hogy minél keletebbre és minél magasabban haladtunk, annál rosszabb minőségűek voltak az azonos színjelzésű utak. Kelet Törökországban sok helyen találkoztunk éppen zajló útépítésekkel (pl. az E80-as vagy 100-as jelzésű út min. 50 km-es szakaszán), így remélhető, hogy akik 1-2 év múlva járnak arra, azok már nem érzik magukat Ázsiában az útminőség miatt egy színkód szerint főútvonalnak jelzett útszakaszon.
- A török autópályák nagyon jó minőségűek, kapus rendszerrel működnek és meglehetősen olcsóak. Az országban több helyen fizettünk kisebb összegeket, de összességében 25-30 TRL-t fizettünk ki autópálya használatért úgy, hogy ahol lehetett, mi ezt az úttípust választottuk.
- Törökben forgalmi dugóval, vagy forgalomlassító tényezővel az alábbi helyszíneken találkoztunk:
- Isztanbul este 8 órakor a rajta átívelő E80-as úton. Ennek fő oka a városba kisoroló gépjárművek sokasága volt és az autópálya fizetőkapuja.
- Az ország keleti és déli részein ebben az időszakban nagy konvojok közlekedtek, mivel épp politikai választások előtt voltunk. Ahol rendőr irányította a forgalmat, ott ezeket a kocsisorokat mindig előre engedte, akár 15-20 perces dugókat is okozva ezzel.
- Siirt és Cizre között a Jandarma (katonai rendőrség) 5 helyszínen állított meg minket ellenőrzés jelszóval. Első alkalommal kb. 1 órába telt, mire minden adatunkat felvették, az utolsó helyszínen (Cizre-től északra kb. 6-8 km-re) pedig szintén kb. ½ órát álltunk és győzködtük az angolul halványan tudó embereket, mire továbbmehettünk. A köztes helyszínekről 5-10 percen belül szabadultunk, de mindenhol elmondták, hogy ne álljunk meg sehol útközben, csak települések belterületén, ha jót akarunk magunknak. Történetet lásd az adott napnál.
- Yusufeli és Uzundere között hosszabb szakaszon egy szoros alján, a patak mellett halad az út. Amikor mi ott jártunk, előző nap és éjszaka volt egy nagy esőzés, minek hatására a hegyoldalból több helyen az útra zúdult nagy mennyiségű talaj és kövek. Ezeknél a pontoknál munkagépek takarították az utat, rakták teherautókra az úttorlaszt, s ezt meg kellett várnunk 5-15 perces várakozásokkal.
- Kis csapatunk egy Toyota Corolla 1.4-es gépjárművel közlekedett, mellyel nem okozott problémát bejutni a legeldugottabb, általunk felkeresett helyekre. Szerencsére a kocsi 5.8-at fogyasztott átlagban 100-on, így a 320-360 Ft/l-es gázolaj árat ez tudta valamelyest kompenzálni. A benzin ára mindenhol 400 Ft/l fölött volt.
- Debrecenből és Debrecenig számolva összesen 9.159 km-t gurultunk.

ÚTINAPLÓ

2007. június 14. – 20.30-kor indultunk Debrecenből. 21.30-kor határátlépés Ártándnál. Az éjfél valahol Erdélyben ért minket, miközben haladtunk a főváros felé.

Június 15. – 6.30-kor kerültünk kisebb dugóba Bukarest külterületén. 7.45-kor határátlépés Giurgiu-nál, ahol a hídadó 24 LEI-be került, a bulgár útadó pedig 5 €-ba. Határátlépést követően 10 km-en belül kaptunk egy defektet, melyet követően a gumit megjavíttattuk egy közeli gumisnál egy szolid 5 €-ós díj ellenében. Bulgáriában 2 Barna kánya örvendeztetett meg minket a hosszú utazás során. 17.30-kor szabadultunk a török határról, mielőtt kb. 1,5-2 órán keresztül vártunk sorunkra és végül sikerült beszereznünk török vízumunkat. Előttünk több autót is teljesen kipakoltattak, mi ezt szerencsére megúsztuk. 20.00 órára elértük Isztanbult, ahol már az út mellett repkedő Havasi sarlósfecskék szórakoztattak minket a rövid dugók során. Éjfél előtt kevéssel értük el a 27 órás non-stop vezetést követően az első éjszakázó helyünket, az Abant Gölü-t. Ide úgy lehet eljutni, hogy a 100-as úton haladva Bolu előtt kb. 10 km-rel kell eltérni dél felé, s kb. 28 km megtétele után lehet elérni a tavat, mely az út bal oldal fekszik. A tóparton padokkal, asztalokkal tarkított kis ligetben vertük fel sátrainkat egy szűk 5 órás alvás ígéretével.

Június 16. – 5.00 órakor keltünk a reggeli madarászat lehetőségeit kihasználva. A tó környékén látott kulcsfajok: 8-9 Karmazsinpirók, 3 Török csuszka, 1 ochruros alfajhoz tartozó Házi rozsdafarkú hím, 2 Kaukázusi füzike, éneklő Erdei szürkebegyek, 3 éneklő Csilp-csalp füzike barna színű kivitelben, 4 átrepülő Keresztcsőrű, 1 pár Citrombillegető, 1 Bajszos poszáta, 1 pár Kis héja. 10.30-kor elindultunk a tótól, mivel egy közel 1.000 km-es etap állt előttünk. Útközben látott jobb fajok: kb. 80 km-rel Bolu után benzinkútnál fészkelt 3-4 pár Szirtifecske, 6 Dögkeselyű, 1 Fakó keselyű, 1 Kék kövirigó, Kucsmás sármányok út menti drótokon. Éjfélre érkeztünk meg Gelinkaya-ba, ahol a híd és az út mellett gyorsan sátrat vertünk egy újabb 5-6 órás nyugodt alvás reményében, melyet sikerült is megvalósítani.

Június 17. – 6.00 órakor ébredés és madarászás a környéken 500 m sugarú körön belül. Látott jobb fajok: min. 5 Félörvös légykapó (2 hím és 3 tojó), 1 Kaukázusi füzike, 6-8 éneklő Kaukázusi csilp-csalp füzike, 2 Halvány geze, több Berki poszáta, 4 Bajszos poszáta mellett volt 2 Mezei poszáta is, 1 Dögkeselyű, 3 Pusztai ölyv, 1 Vízirigó, 2 Havasi varjú, 1 Bajszos és 1 Kerti sármány. Előbb megfürödtünk a 26-28 fokos melegben az út alatt átfolyó kis patakban, majd 10.30-kor indultunk és a Gölyurt hágón haladtunk át, melynek környékén látottak: 1 hím Kis héja út menti dróton ülve, 3 Kucsmás sármány, 5-6 Rózsásszárnyú sivatagi pinty, 2 Havasi pinty, 8-10 Köviveréb, 1 Kuvik, Kerti sármányok, 2 pár Déli hantmadár, 2 sötét Törpesas. Az Ispir utáni kb. 20 km-es szakaszon látottak Yusufeli felé, ahol Saskeselyűt kerestünk, de nem találtunk: 4 Havasi varjú, Szirti fecskék, 2 Szirti sas, 2 Havasi sarlósfecske, Kerti sármányok, néhány Kövirigó és Kék kövirigó, Déli hantmadarak. 17.00 órára értük el az Ovit Dagi Gecidi-t, ami egy 2.680 m magas hágó, ahol a 12 fokos hőben, hófoltok között a következőket láttuk az úttól balra jobbra kb. 3-400 m-re elbóklászva: 1 Havasi szürkebegy, 4 Havasi pinty, 1 Erdei cankó, min. 8 Havasi fülespacsirta, sok Havasi pityer. Itt találkoztunk német turistákkal, akik aznap reggel Sivrikaya mellett 8 nyírfajdot és 2 királyfoglyot láttak. Ilyen jó híreket követően keltünk útra, hogy 18.30-ra megérkezzünk Sivrikaya településre. A Mesterrel történő egyezkedést követően (2 faj = 120 TRL, nyírfajd = 80 TRL/4 fő) még lenéztünk a település alatti folyóvölgybe, ahol a telepített fenyvesben próbáltunk füzikézni. A felhőbe borult hegyoldalban gyorsan fogyó fények mellett több ígéretes hangot is hallottunk, de a gazdát nem sikerült látnunk egyszer sem. Előttünk állt viszont utunk első kellemes éjszakája, mivel úgy döntöttünk, hogy 5 TRL összegért a teaházban alszunk, ahol külön szőnyeget terítettek le nekünk és be is fűtöttek. A kényelmes evés-ivás-kártyázás után 23.00 környékén tértünk nyugovóra.

Június 18. – 3.45-kor ébredés és 4.00 órakor indulás a Mesterrel és 2 amerikai turistával fel a hegyre. A sorompóval lezárt magánúton 4,1 km megtétele után találtuk meg a helyet, ahol 6 hím Kaukázusi nyírfajd sétálgatott, eszegetett a rododendronos hegyoldalban. Itt a Mester a hegy magasabb régióit betakaró felhőkre hivatkozva gyér angoltudásával próbált minket lebeszélni a királyfogolyról, viszont mi hajthatatlanok voltunk. Ennek eredményeképp a Mester lement az amerikaiakkal és lemondott a plusz 40 TRL-ről, mi pedig tovább haladtunk a sorompótól 6,6 km-re levő Summer Village elnevezésű, faházakból álló komplexumhoz, ahol emberek ebben az időszakban nem tartózkodtak. A kocsit itt hagytuk, s innen indultunk fel a sziklás részekre, bal kéz felől megközelítve a csúcsokat. A faházak környékén látottak: 3 Örvös rigó, 3 ochruros Házi rozsdafarkú hím, 2 Rózsásszárnyú sivatagipinty, éneklő Erdei szürkebegy, min. 5 Sárgacsőrű kenderike. Felmásztunk a 3.000 m körüli csúcsok közelébe a felhők fölé, s egy gerincen haladva figyeltük a hol napsütötte hol felhőbe burkolózó sziklás csúcsokat és hegyoldalakat. Látottak a kb. 10-15 fokos melegben: 3 Havasi szürkebegy, 6 Havasi pinty, 2 Rózsásszárnyú sivatagipinty, sok Havasi pityer, 1 Vízirigó, 1 Hegyi billegető, 10-es csapat Sárgacsőrű kenderike, min. 15 Havasi fülespacsirta, néhány Mezei pacsirta, 2 Kaszpi királyfogoly. Utóbbiakat mesés körülmények között sikerült látnunk (előtte Szilárd mászás közben már látott egy rövid pillanatra egy átrepülő madarat), ugyanis épp felhő borította a gerincet, ahol voltunk. Vártuk a tisztulást, amikor meghallottuk a pólingszerű hívóhangot, mely egyre közeledett hozzánk. Kővé meredve vártunk, s a madarak 20 m-re repültek el tőlünk, majd leszálltak kb. 30-40 m-re. Itt csupán nagyon rövid ideig sikerült őket megfigyelnie Barnának, majd továbbálltak, s belerepültek a felhőbe. Később próbáltuk megkeresni őket, de csak Szilárd látta az egyiket átrepülni. Ez az élmény viszont megérte a sok hegymászást.
11.00 órára visszaértünk a kocsihoz, majd dél körül még egy füzikés próbálkozás következett a Sivrikaya fölötti erdőben. Eredmény 1 Kabasólyom és 1 Kaukázusi füzike lett. 15.00 órakor útra keltünk, s Ispirig találkoztunk 1 Héjasassal, 1 világos Törpesassal, 1 Szirti sassal és egy Vízirigóval. Ispirből Yusufeli felé haladva az utolsó 40 km-es szakasz nagyon rossz minőségű volt, irtó lassan tudtunk haladni. Amik vigasztaltak minket: 3 Törpesas, 4 Szalakóta, 2 Szirti sas, 3 Déli hantmadár. 18.30-ra megérkeztünk a Yusufelitől keletre található szorosba, ahol a kereszteződésig tartó kb. 10 km-es szakaszon próbáltunk Saskeselyűt keresni, persze eredménytelenül. 20.00 órára rátaláltunk egy újabb kellemes éjszakázó helyre, a Yusufeli nyugati határában fekvő Yesilbag Camping-re. A kempingdíj 12 TRL/2 sátor volt és 25 TRL-t hagytunk még ott egy kebab vacsoráért és 3 sörért. Estére csatlakozott hozzánk 2 helyi lányka is, akik meséltek a településről, miazmásról. Egyikük Isztanbulban tanul, így ő jól tudott angolul, másiknak az anyja dolgozott a kempingben, na ő nem beszélt idegen nyelvet. Ennek ellenére kellemes csevej partnerek voltak mindketten. 22.00 órakor lett takarodó fújva.

Június 19. – Reggel 7.00 órakor kellemes felhős időre ébredtünk 22 fokos hővel. Patak melletti kis nádas-bokros csalitosban Cserregő nádiposzáta szólt és Tövisszúró gébics ült a dróton. 8.00 és 11.00 óra között a kereszteződésig tartó 10 km-es szakaszon próbáltuk meglátni a Saskeselyűt nulla eredménnyel. A közben látott jobb fajok: 1 Szirti sas, 6 Kövi csuszka, 1 Kis poszáta, 1 Vízirigó, 4 Szirtifecske, 2 pár Kék kövirigó. 12.30-ra elértük Uzundere keselyűtelepét (útleírást lásd Hunor leírásában), ahol az órák óta tartó esőben Barna látott 1 átrepülő Fakó keselyűt, mi többiek csak a sziklafalon található fészkeket tudtuk beazonosítani. Erzurum környéki síksági, dombos élőhelyeken látottak már jó időben: 5 Fehérszárnyú szerkő, 20 Bíbic, 1 Kabasólyom, 1 imm. Szirti sas, 1 imm. Dögkeselyű, 1 Kígyászölyv, 1 Pusztai ölyv.
Haladva kelet felé Dogubayazit-tól vissza 180 km-re az út mellett több csapatban min. 650 Pásztormadár került szemünk elé, valamint 1 sötét színváltozatú Pusztai ölyv, 2 éneklő Kalandrapacsirta és több Kucsmás sármány. Agri település nyugati határában, a Murat folyó medrében egy újabb út menti megállással sikerült megfigyelnünk min. 11 Csigaforgatót, 1 Gólyatöcst, 1 Kis lilét, 1 Küszvágó csért, Piroslábú és Erdei cankókat, néhány imm. nagysirályt, 10 Bíbicet és 2 Tüskés bíbicet. 18.30-ra érkeztünk meg az Ishak Pasa Palace-hoz, ahol felhős ég alatt kellemes 19 fok fogadott. Sötétedésig a környéken látottak: Csukár hang , 2 hím semirufus alfajhoz tartozó Házi rozsdafarkú, 2 Parlagi pityer, 4 Kenderike, 1 Rózsásszárnyú sivatagipinty, 1 Kövi sármány csapatunk fele által látva, 1 Köviveréb. A Murat Camping-ben 10 TRL-t fizettünk a két sátorhelyért, amibe benne foglaltatott egy útra leszálló Lappantyú alapos szemügyre vétele, Erdei fülesbagoly és Kuvik hallomása és egy magyar lány bekopogása a kocsi ablakán. Mint kiderült a kurd pasija itt vezet túrákat az Ararátra, ő pedig kijött pár hónapra nyelvet tanulni és túrázni. Érdekesség még, hogy egész Törökországban még csak magyar rendszámú gépjárművet sem láttunk, nem hogy találkoztunk volna magyarokkal, kivéve ezt az egy esetet.

Június 20. – Ébresztő 5.30-kor 18-20 fokban. Első próbálkozásképp a Palace-hoz felvezető út utolsó, Palace előtti kanyarában nem balra fordultunk, hanem letértünk jobbra egy földútra, ami megkerüli a hegyet. Ezen haladva az első út alatt átvezető patak beton műtárgya környékén néztünk szét (Pusztai hantmadár család, kiabáló és sziklára kiülő Csukár, Róka, Szilárd által látott átrepülő Mongol sivatagipinty, 2 Havasi varjú, 4 Havasi fülespacsirta. Tovább haladtunk ezen az úton és az út mellett szétnézve és felmenve a hegyre egy helyen látottak: Havasi pinty család anyányi fiókákkal, 1 éneklő hím Kövi sármány, sok Köviveréb, éneklő Kerti sármány, 4 pár Kövi csuszka, furcsa kinézetű hantmadarak, melyek déli és türk jegyeket egyaránt mutattak. Elmentünk a Palace fölötti romokhoz (lásd a térképet Kasper P. Hendriks anyagában), ahol a rengeteg ürgén kívül semmi újat nem találtunk. Visszatértünk a reggeli első helyszínünkhöz és itt másztunk fel a hegyre (úttól kb. 2-300 m). Ennek meg is lett az eredménye, mivel szem elé került 1 pár Mongol sivatagipinty, 1 hím Türk hantmadár, 1 pár Havasi pinty 4-5 repülős fiatallal, 1 Kövirigó, 2 hím Rózsásszárnyú sivatagipinty, 2 sötét színváltozatú Pusztai ölyv és 1 ochruros Házi rozsdafarkú hím.
10.30-ra megnéztük a Palace-t belülről is (pl. Szirti fecske fészkel a turisták feje fölött 1,5 méterrel) és elkezdtük összeszedni sátrainkat. Távozásunk előtt Ishak Pasa megáldott minket és egy imm. Szirti sas megfigyelése közben szemünk elé tárta utunk egyedüli Saskeselyűjét. Ezzel az élménnyel keltünk útra 11.30-kor. 13.00 órakor rövid időre álltunk csak meg Caldiran-tól északra kb. 40 km-re, ahol út melletti szántón láttunk 7 Hegyi kalandrapacsirtát, míg a településig az út mellett 1 termikelő imm. Szirti sas, út mellett szedegető Kövirigók és sok éneklő Kucsmás sármány tarkították a képet. Caldiran és Serpentas közötti lávamezőn és környékén látottak: Pusztai hantmadarak, 4 Rózsásszárnyú sivatagipinty (ebből kettő a lávamező melletti szántón szedegetett), 1 Mongol sivatagipinty nagyon közelről, min. 4 Hegyi kalandra, 1 Kígyászölyv, 1 sötét Pusztai ölyv, 2 Havasi pinty, 1 Sárgacsőrű kenderike1 Szikipacsirta, 2 Parlagi pityer, Hantmadarak itt is, mint sokfelé máshol. Ezt a helyet nagyon jónak találtuk, ajánljuk mindenki figyelmébe, aki arra jár!
Ercis-től keletre 10 km-re álltunk meg újra egy Van tóba ömlő folyó partján. Látottak: 100 + Örmény sirály (öregek és imm.-ok vegyesen), min. 16 Kacagócsér, 2 Küszvágó csér, min. 40 páras Parti fecske telep, 5-6 pár Gyurgyalag, Piroslábú cankók. A Van tó partjára lenézve eléggé kihalt volt, csupán egy-két átrepülő Örmény sirály és Kucsmás billegető tűnt fel. Patnos felé a 965-ös út mellett 1 Kaba és út menti tavon egy fiókáját vezető Vörös ásólúd tojó keltette fel érdeklődésünket. 18.30-ra értük el Bulanikot, ahol a településtől északra levő, Murat folyó közeli területeket vallattuk meg kissé: átrepülő 8-as csapat Feketehasú pusztaityúk csapat, 1 pár Hamvas rétihéja, 8 Bakcsó, 4 Kanalasgém, 4 Kalandrapacsirta, 2 Kacagócsér, 2 Küszvágó csér, 2 Kuvik. Erős szürkületben 20.00 órakor érkeztünk meg a Haclik Gölü partjára, ahol láttunk egy átrepülő 4 példányos Vörös ásólúd csapatot, majd gyorsan sátort vertünk és le is feküdtünk rövid időn belül.

Június 21. – 5.00 órakor ébredtünk 18 fokban Mezei és Kalandrapacsirták, valamint Kucsmás billegetők hangjára. Tavon látott lényegesebb fajok: min. 12 Bakcsó, 10 Kis kócsag, 3 Üstökös gém, 1 közel átrepülő Feketehasú pusztaityúk, Piroslábú cankó, 10 pár Kacagócsér, Küszvágó-, Kis csér, Fehérszárnyú szerkő, Kendermagos récék, max. 20 Kanalasgém, Nagy kócsagok, Dankák, Szárcsák.
7.00 órától újra a Murat folyó környékét vallattuk Bulaniktól északra, de a Pártásdarvaknak még a nyomát sem láttuk. Távcsövünk elé került viszont 1 pár Hamvas rétihéja, 2 Ugartyúk, 2 Kuvik, 5 Kis lile, Gyurgyalagok, 1 Kabasólyom, 4 Csigaforgató és Yoncali-tól délre pedig egy átrepülő Kis kárókatona.
11.30-kor megérkeztünk Tatvanba, ahol elintéztük ügyes-bajos dolgainkat, ezt követően pedig felkapaszkodtunk a 13 km hosszú nagyon meredek úton a Nemrut Dagi kráterébe. A korábbi útleírásokban olvastuk, hogy ezen az élőhelyen nagyon meleg van. Mi is erre számítottunk, ezzel szemben 15-18 fok fogadott, ami kora reggelre 10 fok alá süllyedt!! Éjszaka itt fáztunk a legjobban Törökországban. Mielőtt azonban ezt átéltük volna, még szétnéztünk a kráterben. 14.30 és 18.00 óra között látott fajok: 4 pár Déli hantmadár és 1-2 pár Türk hantmadár szerű madarak, melyek hímjei furcsa bélyegeket mutattak – pl. a torok és a szárny feketéje csak nagyon keskeny sávban csatlakozott egymáshoz és alkatuk Déli hantmadaras volt -, 1 éneklő hím Fehértorkú fülemüle, 2 Bajszos sármány, min. 12 Erdei pacsirta, kb. 40 Hegyi kalandrapacsirta, 2 Kabasólyom, 2 Vadgerle, min. 15 pár Kucsmás sármány, min. 8 Kerti sármány, Hantmadarak, min. 25 Örmény sirály, 1 pár Rózsásszárnyú sivatagipinty, min. 12 Havasi fülespacsirta, 1 világos Törpesas, Szarkák, 1 Szajkó, 1 Örvös rigó, 2 Örvös galamb, Ürgék. 18.00 órára eleredt az eső, amit a kocsiban vészeltünk át, majd a kráter egyik melegvizű kis tavában (kb. 22-25 fokos) megfürödtünk, s itt vertük fel sátrunkat is a viharos erejű szélben. Este még Lappantyú hangja enyhítette a metsző szél által kiváltott fájdalmainkat.

Június 22. – 6.00 órakor ébredtünk nagy szélben, 10 fokban és felhős ég alatt. 9.00 óráig a következő fajokat láttuk: 1 juv. maura (?) Cigánycsuk, 1 Rózsásszárnyú sivatagipinty, min. 3 pár Bajszos sármány, 1 hím 100 %-os Türk hantmadár, 1 Szürke sármány (semenowi alfaj), 1 Mezei poszáta, 10 Kakukk melyek közül egy tojó nagyon halvány barna alapszínű volt, 1 Dögkeselyű és Tövisszúró gébicsek. A Vöröshomlokú csicsörkéket és az Örmény szürkebegyet hiába kerestük célzottan, ezek nem lettek meg.
10.00 órakor már vásároltunk Tatvanban, majd útra keltünk az iraki határ felé. Siirt és Cizre közötti út mellett látott fajok: 1 Dögkeselyű, 1 Kígyászölyv, sok Vörösfejű gébics, min. 5 Szirti csuszka Ehri-től délre kb. 10 km-re, 1 Balkáni fakopáncs, 2 Kék kövirigó, néhány Vörhenyes fecske mutatóba, 2 átrepülő syriacus alfajhoz tartozó Tüskebújkáló, 1 biztosan határozott Bozótgeze útmenti bokron. Ezen a szakaszon ért el minket egy eléggé rémisztő esemény. A régióban ellenőrző katonák a lelkünkre kötötték, hogy ne álljunk meg sehol útközben, csak városokban. Persze a csuszkát és a gezét megálltunk megnézni, miközben egy teherautó sofőr ezt látva lassított és határozottan jelezte, hogy haladjunk tovább, ha jót akarunk magunknak. Ez nem volt elég, még az úttesten láttunk két halott ember pózában fekvő embert egy felborult motor mellett. Hallgatva a korábbi intelmekre persze nem álltunk meg, csak az ablakból figyeltük ahogy egyikük szemmel követ minket, hogy mit teszünk. Bele sem mertünk gondolni mi történt volna, ha megállunk. Mi mondani sem kell gyorsítottunk és sietősen magunk mögött hagytuk a helyszínt.
Cizre előtti utolsó katonai ellenőrzőpontnál (ahol egy kis út ágazik ki észak felé a Tigris mellett haladva) nagy nehezen tudtunk átjutni több felettes katonával történt egyeztetést követően, de közben 2 Pálmagerle vigasztalt minket. Túljutva a katonákon elsőnek Cizre-től északra 1-2 km-re álltunk meg, ahol elsőnek rá tudtunk látni a Tigrisre. Itt elég sok zátony volt, ami meghozta a várt madarat: 3 Bibircses bíbicet láttunk min. 5 Kis csér, min. 25 Székicsér és 6 Kacagócsér társaságában. Cizre-ig minden alkalmasnak tűnő helyen megálltunk, de a fajjal máshol nem találkoztunk. Itt 17.00 óra környékén jártunk, s a kocsi hőmérője már 37 fokot mutatott. Úgy döntöttünk nem itt éjszakázunk, így nagyon jó úton haladva 20.00 órára elértük Mardin települést (nyüzsgő kisváros egy dombtetőn), ahol hamarosan rátaláltunk a Lonely Planet-ből kinézett Basak Hotelre, ahol 15 TRL/fő áron szálltunk meg 2 ágyas szobákban. Útközben 3 Kuvik érdemel említést. 23.00 órakor tértünk nyugovóra egy belvárosban tett sétát követően 26 fokban.

Június 23. – 6.30-kor ébredtünk felhőtlen napsütésben 28 fokra. 8.00 órakor már 30 fokban keltünk útra. Ahogy haladtunk dél felé a szír határ közelébe, egyre melegebb lett, de ezt próbálta enyhíteni 1 világos Törpesas és 2 Dögkeselyű látványa. 10.20 környékén már 35-36 fokban keresgéltük Ceylanpinar településtől északra a korai útleírásban szereplő wadit. A település nyugati határában egy látszólag mezőgazdasági terület kerítéssel jelölt határán 5 Feketecsőrű sivatagipinty örvendeztetett meg minket egy itatóhelynél sok Balkáni gerle és Füsti fecske mellett. Végül rátaláltunk egy wadi-ra a településtől kb. 5-7 km-re északnyugatra a félsivatagban: sok Sziki és Csíkos szikipacsirta mellett egy harmadik, színezet alapján jól elkülöníthető faj, a Góbi szikipacsirta is jelen volt itt. Továbbá láttunk még 2 Ugartyúkot, 3 Erdei cankót, 3 Futómadarat, 2 Türk hantmadarat, 1 Pusztai ölyvet, 4 Pálmagerlét, 1 Vörösfejű gébicset és sok Búbospacsirtát. A Beyazkale nevű ivóvíz nyerő helynél délben dinnyézés közben látottak: 1 syriacus Tüskebújkáló, 8 Feketecsőrű sivatagipinty, 1 Örvös galamb.
Útban Siverik felé útmenti tócsánál megálltunk madarászni: 10 Erdei cankó, 1 Füstös cankó, Kalandra-, Búbos-, Sziki- és Csíkos szikipacsirták és Kucsmás sármányok, Sordélyok. Útmenti wadi-nál: 6 Fekete gólya. 16.00 órakor megérkeztünk az Atatürk víztározóhoz, ahol 36 fok fogadott minket kiszállva a légkondis kocsiból. Menetrend szerint 17.30-kor indult a következő komp, de mi 16.45-kor már a túloldalon folytattuk utunkat. Átkelés közben 6 Vékonycsőrű sirályt és 3 Fakó keselyűt láttunk és egy víz közepén álló kis szigeten elhelyezett STOP táblát.
18.00 órára megérkeztünk a Nemrut Dagi Nemzeti Park bejáratához (útközben min. 10-10 Vörösfejű gébics és Vörhenyes fecske), ahol azonnal szemünk elé került 1 hím Kurd hantmadár mely éppen egy Türk hantmadár hímet kergetett! A bejáratnál ajánlották a 200 méterre található Cesme Panziót, melyet megnéztünk, megtetszett így beköltöztünk egy éjszakára (12 TRL/fő reggelivel). A terasz mellett egy patak csörgedezett, így a panzió kertje nagyon jónak bizonyult élőhelyként. Sötétedésig vacsorázás közben itt látottak: 1 Fehértorkú fülemüle tojó, 1 Álarcos gébics, 2 Szirti csuszka, 1 világos Törpesas, 1 Bozótgeze, 1 Szarvasbogár. Nagy vonalakban 22.00 órakor feküdtünk le kellemesen puha ágyainkba.

Június 24. – 4.30-kor keltünk nagyon erős északi szélben és 25 fokos hőmérsékletben. Kocsival felhajtottunk a szoborfejeket őrző teraszok melletti csúcs alatti parkolóhoz, ami ekkor már tele volt a rengeteg turistát napfelkeltét nézni felszállító autókkal, kisbuszokkal. A turisták távozását követően és a kevésbé zavart részeken látottak: min. 50 Havasi pinty kirepült fiatalokkal, min. 25 Havasi fülespacsirta (fiatalok is), 6 Köviveréb, 4 Házi rozsdafarkú ochruros alfaj, 4 Kövi csuszka, min. 8 semenowi Szürke sármány némelyik nagyon közelről, 2 felriasztott Csukár, min. 15 Kurd hantmadár, 3 világos torkú és 2 feketetorkú Déli hantmadár hím és 3 tojó, Hantmadarak, min. 4 Türk hantmadár, 2 pár Kövirigó, Búbos pacsirták. A parkolóból lefelé haladva még megálltunk 1-2 helyen: 1 Vörösfejű gébics, Kucsmás sármányok, 1 Bozótgeze.
9.00 órára visszaértünk a szálláshelyünkre, melynek kertjében még az alábbi fajok örvendeztettek meg minket: újra 1 Álarcos gébics, 2 tephronotus alfajhoz tartozó Őszapó, Fehértorkú fülemüle pár, egy reptében látott Olívgeze, 1 Széncinege. A reggeli elfogyasztása után rövid szieszta következett, majd 11.30-kor indultunk utunkra eddigi legkellemesebb szálláshelyünkről.
16.30-kor érkeztünk meg Birecikbe – útközben megebédeltünk egy arra alkalmasnak ítélt helyen -, ahol a kocsiból kiszállva 41 fok vágott mellbe minket. Elsőnek a benzinkút mögötti wadi-t vettük szemügyre a délutáni hőségben, ahova kb. 300 méteren át elkísért 4 kissrác, akik kéregettek, hangoskodtak, s akiket alig bírtunk elzavarni, de végül Csaba hősiesen megoldotta ezt a problémát… A nagyon meleg időben látottak: 1 hím és 2 tojó Tamariszkusz poszáta, 12 öreg és néhány fiatal Tarvarjú, 1 Bozótgeze, 1 pár Pápaszemes bülbül, 10 Köviveréb, 2 átrepülő Álarcos sivatagifogoly, min. 3 család Vörös vércse, 2 Búbosbanka, 2 Tüskebújkáló, 1 Szalakóta, 1 Fehértorkú fülemüle hím. Visszamenet a városba láttunk még min. 50 Kis sarlósfecskét és 4 Pálmagerlét.
Némi keresgélés után a Dogan Otelben szálltunk meg légkondis szobákban 15 TRL/fő/éj áron. Innen 19.30-kor mozdultunk ki megkeresni a füleskuvikos teázót. A helyszínt nagy faragott szobor és a fajról tájékoztató tábla jelzi, így nehéz eltéveszteni. Itt az első pincér ugyan nem tudott nekünk segíteni, de pár percen belül akadt valaki, aki megmutatta nekünk a fát, ahol érdemes figyelni a fajt. Alig 5 percen belül még jó fények mellett sikerült itt megfigyelnünk egy Sivatagi füleskuvikot néhány másodpercig. Maradtunk még teázni és már sötétben a kivilágított udvarban láttunk még egy újabb példányt és 2 Füleskuvikot is. A vasárnap hatására minden zöld felületet piknikező helyiek leptek el, este pedig valamely okból tűzijáték szórakoztatta a város lakosságát.
A megfigyelések és saját magunk örömére vettünk némi fertőtlenítő hatású folyadékot, s ezek megcsapolását követően kb. 22.30-kor tértünk nyugovóra.

Június 25. – Reggel 4.45-kor 20 fokra ébredtünk. Első úticélunk a Halfeti felé vezető út mellett található pisztácia ültetvény volt: 1 éneklő hím Örvös frankolin, 3 Tüskebújkáló, min. 25 Tamariszkuszveréb fészkeik környékén, 3 Barnavállú köviveréb, 2 Balkáni fakopáncs, sok Sarlósfecske a levegőben.
6.45-kor indultunk következő úticélunkhoz, a Bireciktől délre, a folyó keleti partján található Eufrátesz völgybe, ahol Rigótimáliát kerestünk. Sajnos a célfajt nem találtuk, de sokminden mást igen: min. 10 Karcsú prínia, 4 Cigányréce, 6 Küszvágó csér, 5 Kis vöcsök, sok-sok Szárcsa és Vízityúk, min. 100 Kis kárókatona átrepülőben, 1 Feketecsőrű sivatagipinty, nagyon sok Parti fecske, 1 Billegetőcankó, 6 Erdei cankó, min. 15 Tamariszkuszveréb út menti fákon található fészkeik környékén, 4 Tüskebújkáló, 8 Cserregő nádiposzáta fuscus alfaja, néhány Szalakóta és Gyurgyalag, 10 Nádirigó, 3 Tarka halkapó, 1 Pásztorgém, 2 Üstökös gém.
Ezt követően átmentünk a folyó nyugati oldalára a hídtól északra, ahol a sóderbányászat által keletkezett tavak között néztünk szét: 1 frankolin hang, min. 50 Tarvarjú magasfeszültségű oszlopokon, 1 Feketehasú pusztaityúk, 1 felriasztott Álarcos sivatagifogoly, 3 Törpegém, 2 Üstökösgém, 2 Bozótgeze, 12 Gyurgyalag, 1 Kuvik, 1 Feketecsőrű sivatagipinty, 3 Tüskebújkáló, 1 Fehérszárnyú szerkő.
9.30-ra befejeztük kora reggeli körjáratunkat és visszatértünk a hotelba reggelizni. 10.30-kor elindultunk Halfeti felé, de csak Szikipacsirtákat rejtő félsivatagi élőhelyre akadtunk rá, így visszatértünk egy órán belül a hotelba és a déli meleget a légkondis szobában vészeltük át.
17.00 órakor kialudva keltünk útra a délutáni 33 fokos melegben, hogy újra felfedezzük a wadi-t. Látottak: 2 tojó és 1 hím Tamariszkuszposzáta, 2 Pápaszemes bülbül, 1 Kuvik, 84 Tarvarjú, 4 Köviveréb, 2 Vörösfejű gébics, 2 Tüskebújkáló, 1 átrepülő és 1 hegyoldalban gyalogló, jól megfigyelhető Álarcos sivatagifogoly, 1 Bozótgeze, Szalakóta, vércsék és bankák. 19.00 órára visszaértünk a kocsihoz. Vacsoráztunk egy hotelhez közeli étkezdében, majd az esti fertőtlenítőkúrát követően 23.00 óra magasságában tértünk nyugovóra.

Június 26. – 4.50-kor ébredtünk 22 fokban. Ezen a reggelen ismét a rigótimáliát erőltettük elsőnek. Az előző napi próbálkozás és terepszemle hatására most az Eufrátesz nyugati partján, a hídtól délre eső élőhelyeket kerestük fel. Keresgélés közben 3 Kuvikot és 1 elrepülő + 2 hangoskodó Örvös frankolint láttunk, hallottunk. Több helyszín felkeresése és kb. 1 óra elteltével rátaláltunk az út fajának kinevezett Iraki rigótimália 2 példányára, melyek egy nádas és gyümölcsös határán álló eperfán ültek. Tollászkodtak, eszegettek, pihentek. A fotózást követően nem messze találtunk még egy példányt, s ekkor már szóltak is a Kis vöcsökre emlékeztető hangjukon a nádszálakon üldögélve, vagy ugrálás közben. Az általunk látott élőhelyük a Birecikben a folyón átvezető hídtól alig 400-500 méterre délre található, ahol sajnos szintén elég intenzív kavicskitermelés zajlik, ami rombolja az élőhelyet.
Következő állomásunk ismét a hídtól északra levő, folyótól nyugatra található, kavicsbányászat helyszínéül szolgáló terület volt. A kis tavakon, a folyóparton és köztes élőhelyeken látottak: 2 Bakcsó, 1 Vörösgém, 1 pár Örvös frankolin kocsiból nagyon közelről látva + 2 szólt távolról, Halvány geze család, min. 25 Tamariszkuszveréb néhol fészkeik közelében, 7-8 óra közötti időszakban több kisebb csapatban összesen 40 Feketehasú pusztaityúk érkezett dél felől a területre inni, 2 Tüskebújkáló, 4 Tamariszkuszposzáta, Gyurgyalagok (zöld testvérüket intenzív kereséssel sem találtuk), 1 Kis lile, 1 Üstökösgém, 8 Pálmagerle, 1 pár Feketecsőrű sivatagipinty.
8.30-kor immár harmadjára vágtunk neki a wadi-nak halvány köviveréb reményében, ekkor 33 fokban. Ezzel a fajjal nem találkoztunk, Barna szerint ezen a három alkalommal jóval kevesebb madár mozgott a wadiban, mint 6-8 évvel ezelőtt, amikor ő utoljára itt járt. Jelen esetben látottak: bülbülök, poszáta, 2 geze faj, 1 Üstökösgém, 1 Róka, 12 Köviveréb, 1 Sivatagi pacsirta, vércsék, 3 átrepülő Álarcos sivatagifogoly.
10.30-ra visszatértünk hotelünkbe, ahol összepakoltunk és a légkondis szobában még hűsöltünk keveset.
12.00 órára megérkeztünk a Durnalik melletti völgybe 30 fokban. Látottak: 1 Kígyászölyv, 3 pár Balkáni poszáta, 1 pár Feketecsőrű sivatagipinty, 2 pár Iránia, sok Kis poszáta, 2 Füstös cinege, 4 Szirti csuszka + 1 pár fiatalokat etetve, min. 3 Olívgeze, 4 Vörösfejű gébics, sok Seregély, 2 Kucsmás poszáta, Déli hantmadár, Csukár hang, Halvány gezék, 2 Tengelic, 3 Tüskebújkáló, sok Köviveréb, 6 Szürkesármány, sok Kucsmás sármány, 1 hím Rozsdás sármány útmenti itatóhelynél, sok Vörhenyes fecske.
16.30-kor indultunk el a Durnalik völgyből, ahol lehetett autópályán haladtunk, s így 22.15-re érkeztünk meg a Göreme Camping-be, ahol 10 TRL/fő áron sátrat verhettünk és ha már volt, használtuk az úszómedencét is. Útközben volt egy nem túl kellemes élményünk, ugyanis egy traktoros az autópályán a belső sávban, fényszóróval közlekedett velünk szemben. Ilyet sem előtte, sem utána nem tapasztaltunk sehol, de itt ez megdobta egy kicsit az adrenalinszintet. 23.00 óra környékén feküdtünk.

Június 27. – Kipihentük magunkat, s csak 7.30-kor keltünk. A mai nap első felét turistáskodással töltöttük. Göremében a Szabadtéri Múzeumot néztük meg (10 TRL/fő), majd úsztunk még egyet a medencében, mielőtt a 30 fokban végleg útrakeltünk a sziklákba vájt településről 11.30-kor. A kemping környékén Havasi sarlósfecskék, Köviverebek, 2 Pusztai ölyv, éneklő Kerti sármány és Pusztai hantmadarak tarkították a fajlistát. Következő állomásunk Özkonak földalatti városa volt (5 TRL/fő), majd a Sarihant melletti kalapos köveket tekintettük meg.
15.30-kor indultunk Incesu településről 34 fokban, s útközben a Cöl Gölü-t terveztük megnézni. Sajnos ez madártanilag nem vált be, mivel teljesen ki volt száradva. 17.30-kor érkeztünk meg Demirkazikba 26 fokban, így még világosban elkezdtük felfedezni a környéket. A településtől délre kb. 1 km-re, nagyjából 1800 m magasan egy út menti forrás mellett nagy örömünkre végre láthattunk 1 pár Vöröshomlokú csicsörkét és mellette még 4 Pusztai hantmadarat. Kis keresgélést követően úgy döntöttünk, hogy ez a hely tökéletesen alkalmas lesz táborhelynek, így sötétedésig még alaposan szétnéztünk a környéken: 4 Kis poszáta, 12 Havasi fülespacsirta, 1 pár Iránia, min. 140 Havasi varjú és Havasi csóka vegyes csapatban, 4 Csukár, 1 család + 2 Szirti csuszka, 1 Vándorsólyom, 2 Szirti sas, 1 Feketerigó, 1 Bajszos sármány, 2 pár Kucsmás sármány, Köviveréb. 22.00 órakor feküdtünk le sátorszaggató nagy szélben.

Június 28. – 5.00 órakor keltünk szélcsendben és kb. 18 fokos hőben. A vályúba kivezetett forrásvízben megejtett gyors mosdást és sátorbontást követően hamar célba vettük a település szélső házaitól nem messze kezdődő szurdokot, 6.00 órától már ezt hódítottuk meg. Mindig jobbra tartottunk, s a legutolsó lehetőségnél ez balul sült el, mivel nem tudtunk tovább haladni, ahhoz hegymászó felszerelés kellett volna. A fél-háromnegyed órás kitérővel kb. 3 óra alatt értünk fel erős fújtatással a szurdok tetejére, s útközben az alábbiakat láttuk: 8 Vöröshomlokú csicsörke, 15 Havasi varjú, 15 Havasi csóka, 1 imm. Szirtisas, 4 Vörösvércse, 5 Csukár, 6 Szirti galamb, 6 Szirtifecske, 40+ Sarlósfecske, 40+ Havasi sarlósfecske, 3 Kis poszáta, 8 Köviveréb, 2 Bajszos sármány, 5 Kövi csuszka, min. 5 család Szirti csuszka, 4 Molnárfecske, 6 Tengelic, 6 Kék kövirigó, 2 Örvös rigó, 4 Ökörszem.
A szurdok fölött elterülő dimbes-dombos, füves, alacsony bokros fennsíkon (kb. 2.500 m tengerszint feletti magasság) birkákat és kecskéket legeltettek. Ezen a területen 11.00 órára néztünk szét alaposan, melynek meglett az eredménye, mivel sikerült látnunk egy példány bokrokban sunnyogó Örmény szürkebegyet, melyet szó szerint ki kellett rugdosni a bokorból, ha látni szerettük volna. Ezt tituláltuk a túra legnehezebb fajának a meredek kaptató és a nehéz láthatóság miatt. Ezen a területen volt még: min. 10 Vöröshomlokú csicsörke, 2 Havasi pinty, min. 15 Kenderike, 5 Rózsásszárnyú sivatagipinty, 3 Türk hantmadár, sok Hantmadár, min. 12 Havasi fülespacsirta, illetve a kezdetleges utánzások ellenére válaszoltak füttyeinkre a Kaszpi királyfoglyok a magasabb régiókból, ezeket látni nem sikerült.
Lefelé a településtől délre található völgyben ereszkedtünk, ahol még találkoztunk további 4 Rózsásszárnyú sivatagipinttyel, 2 Bajszos sármánnyal, 1 Kucsmás sármánnyal, Havasi fülesekkel, Kenderikékkel, Pusztai és nem előtagos hantmadarakkal. 12.30-ra leértünk Demirkazik településre, ahonnan némi elemózsia tankolása után útrakeltünk a tengerpart felé.
14.30: Tarsus település mellett található ültetvény. A Barna halkapó keresgélése közben látottak (végül ebből a fajból két példányt láttunk útmenti dróton, de nagyon sokat kellett keresgélni, leginkább meg kellett várni a szolidabb időjárást, mivel napközben a 34-36 fokban ezek nem igazán mozogtak nem meglepő módon): sok Berki veréb, 10 Álarcos gébics mindenféle tollazatban, 8 Tüskebújkáló, sok Halvány geze, 1 Karvaly, 1 Balkáni fakopáncs, 3 Karcsú prínia, 5 Pápaszemes bülbül.
18.00 órakor keltünk útra és 19.00 órára értük el Tasucu-t, a Silifke mellett található üdülőfalut, ahol a tengerparton egy tökéletes, bár meglehetősen homokos sátorozóhelyre találtunk. Ez nem zavart minket, mivel nagyon örültünk az esti 30 fokos melegben a tengernek, ami egy kiadós fürdőzésben nyilvánult meg. A szúnyogok ezt követően hamar bezavartak minket a sátorba, amit azért megelőzött az esti védőital elfogyasztása, ezzel könnyebben lehetett elviselni az egész éjszaka a tenger felől fújó szél által lengedező sátorponyva zörgését.

Június 29. – 6.00 órakor ébresztő, vártak minket a Kék fúk. Sátorbontás közben egy hozzánk nagyon közel kiülő Örvös frankolin indította el a nyálelválasztásunkat, melynek további 3 példány válaszolgatott a környékről. A közeli Aktas Gölü felfedezését a 26 fokos melegben hamar elkezdtük, amivel nem volt nehéz dolgunk, mivel a tavat félig körbejárva mindenhol megfigyelő toronyból szemlélhettük a tó élővilágát. Látottak: 2 távoli Kék fu, 1 Vörösnyakú vöcsök, 5 pár Búbos vöcsök, 8 Cigányréce, Karcsú príniák, 8 Barkóscinege, 5 Széki lile, 8 Erdei cankó, 7 pár Tüskés bíbic, min. 5 család Vörös ásólúd átlag 5 fiókával, 1 Vándorsólyom, 2 Nagy póling, 3 Pásztorgém, 6 Vörösgém, 5 Bakcsó, 2 Márványos réce, sok Kucsmás billegető, 3 Nagy kócsag, min. 15 Kis kócsag, 1 Fütyülő réce (Cs. Sz.), 4 Sárgalábú sirály, 1 Fehérszárnyú szerkő, Dankák.
9.00 órakor indultunk el, hogy kb. 350 km-es főleg tengerparti úton haladva elérjünk Akseki környékére. Útközben két alkalommal álltunk meg a nagy forgalom és a meredek hegyi utak miatt 50 km/h-ás átlagsebesség mellett. Az első helyszín egy csendes öböl volt, ahol a parton ingyenes zuhanyzóra bukkantunk és a reggeli fürdőzés közben a vízben 4 nagy tengeri teknős dugta ki buksi fejét a vízből rövid időkre, hogy megszemlélje a környéket. Felejthetetlen élmény volt! Második megállóhelyünk egy pados, asztalos, de meglehetősen szemetes útmenti pihenőhely volt, ahol 10-11.00 óra között reggeliztünk. Itt egy Üstökös kárókatona gazdagította fajlistánkat.
17.00 órára érkeztünk meg Aksekibe, ahol az útleírásokban említett poszátás helyet nem találtuk meg, így saját szakállunkra (bocs, bajszunkra) próbálkoztunk a környéken: 1 Csicsörke, 2 Közép fakopáncs, 1 Vadgerle, 1 Szajkó, Feketerigók. Bánatunkban ettünk egy köftét (kólával és rizspudinggal együtt 11 TRL/fő) és bevásároltunk estére. Sötétedésig Aksekitől délre próbálkoztunk poszátát keresni sikerrel: 1 Feketetorkú poszáta tojó, 6 Déli hantmadár, min. 10 Szirti csuszka, 5 Rozsdás sármány, Hantmadarak, 1 Vörösfarkú egerészölyv, 1 Füstös cinege (Cs. Sz), 1 királyka hang. A településtől délre kb. 4-5 km-re találtunk egy tökéletes sátorozóhelyet, ahol az esti söreinket kényelmesen elfogyaszthattuk lefekvés előtt.

Június 30. – Reggel ismét 6.00 órakor keltünk, s az elszórtan felhős ég alatt kb. 26 fokban a sátorozó helyünk környékén néztünk szét alaposan: 3 Füstös cinege, 3 Széncinege, min. 8 Szirti csuszka, Zöldikék, min. 10 Déli hantmadár mindenféle tollazatban, 1 Álarcos gébics, 1 pár Feketetorkú poszáta (Cs. Sz.) + 1 sötétfoltos torkú tojó (Z. B.)
8.00 órakor távoztunk éjszakázó helyünkről és Aksekitől északra próbálkoztunk volna madarászni, de a település főutcáján kipakolt piac miatt képtelenek voltunk átjutni a 10.000-es lélekszámú városon. Nem adtuk fel, előbb a börtönnel szemben található temetőben néztünk szét: 1 Fenyvescinege, 2 Kis fakopáncs, 1 Dalos poszáta, 2Széncinege, 1 Balkáni fakopáncs, 1 Közép fakopáncs. Innen a település fölött, attól nyugatra található temető környékére néztünk át: 8 Léprigó, Zöldikék, 4 Szajkó, 2 Kígyászölyv, Keresztcsőrűek, 4 Mókus, 1 Füstös cinege (Cs. Sz.).
Kis kerülőúttal sikerült rátalálnunk végre a településről észak felé kivezető útra, s így próbálkozhattunk az élőhelyen előforduló ’lilfordi’ alfaj keresgélésével és járhattunk egyet a szélső házaktól 5-7 km-re található öreg fenyvesben: 3 Török csuszka nagyon közelről, 1 Füstös cinege, 4 Közép fakopáncs, Vadgerlék és rengeteg kabóca az egyre fokozódó melegben. Fehérhátú fakopival nem találkoztunk.
10.30-kor elhagytuk Aksekit és éjszakázó helyünk környékén (695-ös úttól kb. 500 m-re) a többiek még szétnéztek kicsit, amíg én naplót írtam: 2 tojó Feketetorkú poszáta, 2 Kígyászölyv.
12.00 – tankolás és vásárlás után ekkor hagytuk magunk mögött az Akseki régiót.
14.00 – ekkorra már bejártuk Aspendos kőszínházát (a világon legjobb állapotban fennmaradt római kori kőszínház), ami nagyon is megéri a 10 TRL/fő belépő árat. Továbbhaladtunk nyugat felé.
15.15 – sok keresgélés után rátaláltunk az Antalya-tól keletre található Lara Plajlar elnevezésű szabadstrandra, ahol nagyon kellemes tengeri fürdőzésben lehetett részünk ingyen és bérmentve.
16.45 – 33 fokban útra keltünk, hogy még emberi időben elérjük következő turista úticélunkat.
20.15 – elértük Pamukkale települést, ahol az út szélén megállított minket egy motoros, aki ajánlott nekünk egy hotelt és kempingező területet. Az utóbbit választottuk, így a Hotel Pamukkale kertjében verhettük fel sátrainkat 30 TRL ellenében. Mivel a hotelnek igényes fürdőszobái voltak és medencével valamint tetőterasszal is rendelkezett, így nagyon jól döntöttünk, hogy itt szálltunk meg. Utunk egyik legkellemesebb helyszínének bizonyult. Ma is sokat vezettünk, így hamar hálózsákba dőltünk.

Július 01. – Direkt ébresztés nélkül 7.00 órakor nyitottuk ki szemhéjainkat, hogy egy gyönyörű napra ébredjünk. Étkezést követően felnéztünk a mészkőmedencék birodalmába és Hierapolis romjaihoz (5 TRL/fő). Kicsodálkoztuk magunkat, majd csobbantunk egyet-kettőt a hotelünk medencéjében, aztán elfogyasztottunk egy helyi köftét (8 TRL/fő).
A kellemes délelőttöt követően 12.00 órakor keltünk útra. 14.45-re megérkeztünk Akköy településre, ahol egy 15 évvel ezelőtti útleírás alapján Fehérkarmú vércse kolónia található. A 35 fokos melegben ilyen madaraknak nyomát sem láttuk. Kimentünk viszont a település mellett található Karagöl lagúnához, a tenger mellé, ahol hatalmas szélben és nagy melegben a következő fajokkal találkoztunk: min. 40 Kis csér, min. 4 Küszvágó csér, min. 500 Rózsás flamingó két nagy csapatban, 2 Csigaforgató, min. 12 Borzas gödény, min. 30 Székilile, min. 25 Székicsér, 1 juv. Függőcinege, 4 Piroslábú cankó, 1 Réti cankó, Kucsmás billegetők, rengeteg Sárgalábú sirály, min. 60 Kárókatona, 3 Pusztai hantmadár, 3 Kis kócsag, 2 Szikipacsirta.
18.00 órakor egy frissítő dinnyézést követően útra keltünk, s ebben a régióban még a Katrine mellett található lagúnára próbáltunk ránézni az ekkor már viharos erejű szélben, sikertelenül.
21.00 – előbb egy hegytetőn próbálkoztunk vadkempingező hely keresésével, amiből az lett, hogy egy katona beült a motyóink miatt 4 személyes kocsiba ötödiknek és lekísért minket a hegyről, mivel tiltott területre sikerült betévednünk. Persze elkérte volna a fényképezőgépeinket, hogy nem-e készítettünk tiltott fotókat, de persze mi nem adtuk neki oda a gépeinket, el kellett hinnie nekünk, hogy nem fotóztunk. Ephesos mellett egy sportcsarnok közvetlen közelében a sátorozóhely keresgélés közben a lemenő Nap fényeinél még sikerült találkoznunk egy pár Eleonóra sólyommal (1 sötét + 1 világos színváltozat együtt), ami azért meglehetősen megemelte a mai nap renoméját.
23.00 órakor végül egy Pamucak felé található TURCU Moto Clup nevű kempingben hajtottuk álomra fejünket sátrainkban (5 TRL/fő). A kempingben kuvik szólt, míg az erős szürkületben még 2 Lappantyúval találkoztunk.

Július 02. – 7.30-kor ébredtünk. Zuhanyoztunk, reggeliztünk, miazmás.
10.30-ra végeztünk Ephesos nagyon jó állapotban megmaradt romjaival (10 TRL/fő), s útnak indultunk a Dardanellák felé. 30 fok, szellőtlen, felhőtlen időjárás.
17.00 – megérkeztünk Canakkale-ba, ahonnan fejenként 12 TRL-ért a komp átrepített minket Európába, Kilitbahir-ba. Átkelés közben látottak: 4 Szerecsensirály, 3 Üstököskáró, min. 300 Bukdosó vészmadár.
19.40 – megérkeztünk a török-görög határra, Ipsala-ba, ahol nem könnyítették meg a dolgunkat, mivel mindent kipakoltattak a kocsiból, majd a járművet átengedték egy röntgengépen. Mikor ezzel végeztek és alaposan megnézegették kívülről-belülről az iratainkat, csak ezt követően engedtek utunkra. Utolsó török fajunk a Batla lett, melynek egy 20 példányos átrepülő csapatát láttuk a határon történő várakozás közben 3 Fekete gólya mellett. Valamivel több, mint egy órás procedúrát követően léphettünk be Görögországba, ahol 21.30-ra kiderült, hogy sem a látogatóközpontban, sem Dadia településen nincs szállás. Az ökocenterben végülis rendesek voltak velünk, mert ugyan a lóistállóban nem húzhattuk meg magunkat, de kerítettek nekünk telefonon egy szállást a szomszéd településen. 22.00 órára értünk be Soufli-ba, ahol gyorsan megtaláltuk a kapott útleírás alapján a Hotel Koukouli nevű nagyon pipec szállást. Itt 60 €-ért egy kétszobás + kihúzható szófás szobát kaptunk és maximális kiszolgálást ragyogó helyiségekkel. A hosszú hazaút előtt egy nagyon kellemes, 26 fokos kinti hőmérsékletű éjszakát töltöttünk itt el.

Július 03. – 8.00 órakor ébredtünk felhőtlen égbolt alatt, egy kellemes nap ígéretével. A keselyűk nem hazudtolták meg önmagukat, az ökocenter és az etetőhely környékén és között az alábbiakat láttuk: min. 31 Barátkeselyű, min. 20 Fakókeselyű, min. 12 Dögkeselyű, 1 Békászósas, 1 Kígyászölyv, 2 Feketególya, 1 Egerész, 2 Holló. Megéri felbandukolni!
12.45 – elindultunk Dadia-ból, de előtte még vettünk egyenpólót (6 €/db) és búcsúfotót ebben készítettünk kis csapatunkról.
14.30 – könnyen és gyorsan átjutottunk a határon, ahol 5 €-ért útdíjat jelképező matricát kellett vásárolnunk.
19.45 – folyamatos vezetéssel, rövid egészségügyi szünetekkel ekkorra jutottunk át nagyon rövid idő alatt a bulgár-román határon Giurgiu-nál. Hídpénz: 6 €.

Július 04. – 5.00 órakor keltünk át szintén nagyon gyorsan a magyar-román határon 22 fokban és erősen felhős időjárásban. Egy órán belül Debrecenben voltunk, ahol végre mindenki kinyújtóztathatta végtagjait és kipihenhette ennek a felejthetetlen szépségű útnak a fáradalmait.

Alant található a körutazásunk során látott fajok listája:

1 Kis vöcsök Tachybaptus ruficollis

Zárókép Dadia-ból
Fórum
Milyen madarat láttam?
Matematikailag minden lehetséges, ugyanakkor nem a...
Ma, 11:06 - dr. Magyar Gábor
Magyarországi terepi hírek
Köszi Marci! K.
2019.07.20. 10:07 - Szalai Kornél
Apróhirdetések
Sziasztok! Eladósorba került Canon fényképező...
2019.07.10. 20:09 - Szabó Máté
Szavazás
Jelenleg nincs érvényes szavazási lehetőség Tovább »
Hírek, felhívások
Terepmadarász Találkozó 2019
2019.06.27.
Az idei Terepmadarász Találkozót és MadarászFutamot a Fertő vidéken tartjuk szeptember 5-8.... Tovább »
Beszámolók
Borneó (Sabah) és két nap Maláj-félsziget
2019.04.26.
Borneó (Sabah) és két nap Maláj-félsziget 2018.07.27-08.12 Résztvevők Dr. Steiner Attila,... Tovább »