Lepkeszet.hu - kattanj rá!
Feltöltött képek száma: 73511   Megfigyelési adatok száma: 249526

E-mail cím:
Jelszó:
Beszámolók
Tekergés Korzikán. - Európa / Franciaország Megosztom Facebookon
2011.05.11. 17:37 Mészáros József (Becher)

Korzika 2011 Április 20-25.

Résztvevők: Ampovics Zsolt, Cser Szilárd, Mészárosné Barna Márta, Mészáros József, Montz Zsuzsanna, Szász Előd

Közlekedés: Budapest –Livornó útvonalat személyautókkal tettük meg. Olaszországban kompra szálltunk és áthajóztunk Bastia-ba, Korzika keleti kikötőjébe. A komp ára (retúr) 72,5euro /fő, időtartam 4 óra. Innen ismételten autóval tettük meg a nem kevés szerpentinen áthaladó, előzetesen kitervelt útvonalunkat. A közlekedési morál az általunk megszokottnál picit lendületesebb. Az 1.4 benzines autók nem igazán a hegymenetekre tervezettek, így néha fel-feltartottunk néhány bennszülöttet. Az utak mindenhol jó minőségűek, a szerpentinek néhol keskenyek-viszont a legváratlanabb helyeken is felbukkanhatnak tehenek vagy kecskék. Erre jó felkészülni!

1.nap

A komp indulása után nagy kedvvel kezdtük meg a seawatchingolást, de aztán feljebb hagyott a lelkesedés és kényelmes nyugágyakban pihentettük a hosszú autóúton elgémberedett végtagjainkat. Kitartásunknak köszönhetően azért sikerült látnunk: bukdosó, mediterrán vészmadarat, a tenger felett pár méterrel vonuló barna rétihéjákat, sőt delfineket is.

Partraszállás után megcéloztuk a közeli Etang di Biguglia lagúnát, mely a kikötőtől délre található. Gyorsan jöttek a fajok: rózsás flamingó, pásztorgém, berki poszáta, szuharbújó, kucsmás poszáta, egyszínű seregély, vörös kánya,

Továbbindulva a sziget belseje felé,első úti célunk Corte városa volt (egyik legrégebbi település), ahol a kemping megtalálása nem volt egyszerű…Viszont kellemes hangulatú kis hely a vár alatt, (Camping U-Shongu) napi 10 Euroért. A tulaj hölgy kedves-segítőkész. A kemping hatalmas vizesblokkal rendelkezik, (külön a lakóautóval érkezőknek), viszont az illemhely még az arab országokban megismert pottyantós. Meglepődve tapasztaltam ezt egy nyugat európai országban. Egész napos vendég a vörös kánya, nyaktekercs, olasz veréb, feketerigó, halvány sarlósfecske.

2.nap

Reggel a várostól délre eső Pt du Vecchio-ban kezdtük a madarászatot. Egy viszonylag forgalmatlan úton a hegy felé sétálva rögtön beleakadtunk az első korzikai csicsörkébe, mely tengelicekkel szedegetett a lejtőn. Az út völgy felőli oldalán pedig bajszos poszátát pillantottunk meg, a völgy felett szirtifecskék repkedtek. Továbbsétálva megugrottak az első vörös foglyok (2pld) majd később még 2 szaladt át az úton. Csuszkát kutatva találtunk: sövénysármányt, erdei pintyet, fenyves cinegét, rövidkarmú fakuszt, szajkót, majd végre egy csuszka odút is! De a csuszka sehol…
Így visszatértünk a bázisra, majd a csajokkal kiegészülve nekivágtunk a Restonica völgy meghódításának. A hely csodálatosan szép, madártanilag elég soványka. Mindössze a havasi csókák dobták fel a kedvünket, melyek már megszokták a rengeteg turista jelenlétét és csapatosan kunyerálják az eleséget. A csúcshódításra nem mindenki vállalkozott, kicsit szétszakadt a társaság. Így történt, hogy miközben Elődék már minket vártak, hogy leérjünk a csúcsról, láttak egy saskeselyű gyanús madarat, sajnos csak pár másodpercre- kézitávcsővel. Gyanúnkat megerősítette, hogy leérve a hegyről egy német madarászpár szintén látott néhány órával előtte egy madarat.

3.nap

Ismét csuszka keresőbe indultunk Corte-tól még délebbre, kb 20km-re Vivario után jobbra és egy építkezéssel megtűzdelt útszakaszon hatoltunk egyre fentebb a fenyvesekkel tarkított úton. Találkoztunk egy olasz madarásszal aki már lefelé csorgott furgonjával a hegyről, érdeklődésünkre elmondta, hogy nem talált csuszkát. Viszont pár napja a sziget belseje felé egy kemping mellett látott, majd kompakt fényképezőjén meg is mutatta a róla készült videót. Ez a hír picit lelombozta a társaságot, de nem adtuk fel a keresést és meg is lett az eredménye. Nem sokkal az olasz kolléga távozása után megjelent az első madár, majd az úton még 2 kanyarulatot megtéve újabb példányt észleltünk egy kiszáradt fenyő csúcsán.

Táborbontás után megcéloztuk az Asco-i csúcsot. A leírások szerint több mint 8 pár saskeselyű van a területen, így nagy bizalommal keltünk útnak. Felkapaszkodva a hegyre elkezdett cseperegni az eső és felhőbe burkolózott a hegy. Madármozgás így nullával volt egyenlő. Beültünk a parkoló melletti vendéglátó helyre és közel 3 órát vártunk a jobb időre, mindhiába.
Így saskeselyű észlelés nélkül ereszkedtünk le a hegyről, s indultunk neki a sziget nyugati oldalának. Irány Capu Rossu!
Késő délután, sötétedés előtt értünk oda. A feltételezett kempingnél érdeklődve az ott éjszakázó munkások közölték, hogy nincs kemping. Illetve a kiépített Hotel-Étterem mögött bátran állíthatunk sátrat, melyet a még mindig szemerkélő esőben meg is tettünk.

4.nap
Reggel a kis tengerpart átnézése után (üstökös kárókatona, halászsas,) nekiindultunk az ösvénynek ami a leírások alapján jó a mediterrán poszátákra. Nem is csalódtunk a helyben. Rövid időn belül előkerült a szardíniai, majd nem sokkal utána a bujkáló poszáta is. Feljebb jutva az ösvényen egy kisebb fennsíkról szétnézve kiszúrtunk egy sziklaszirten egy kék kövirigót, majd 2 átrepülő korzikai csicsörke borzolta a kedélyeket. Szilárd és Zsolt rá is moccantak a 2 pintyre és aránylag jó felvételeket tudtak készíteni a madarakról. Lecsorogtunk a hegyről és az autókhoz érkezés után nekiláttunk a megérdemelt reggelinknek, amit sövénysármány fotózás szakított meg néha.

Innen északra vettük az irányt majd Calviban egy kis bevásárlás, szuvenírek megvétele után keletre fordultunk, és igyekeztünk minél közelebb jutni Bastia-hoz, hogy a másnapi kompolás előtt, még egy kis madarászás beleférjen. Saint Florent környékén kerestünk szállást (Hotel „Partimanó”) mert az egyre jobban szakadó esőben nem volt kedvünk újra sátrazni.

5.nap

Átkelve a sziget utolsó szerpentinjein, Bastia-ba érve belefutottunk egy helyi kerékpáros versenybe. Ismét megnéztük a lagúnát de most a másik oldalról támadtunk. Nem volt rossz a mozgás: kenti csér, halászsas után kiszúrtunk 2 korallsirályt. Ez többeknek új faj volt a WP-re így nagy volt az öröm.
Kompra szállás után, kezdődött a szívacsing, amit páran már félálomban tudtak le.
Sajnos új fajt nem hozott az út, viszont több alkalommal és nagyon jól megnézhettük újra a mediterrán vészmadarakat.

Fajlista:

Vadgerle.
2019.05.24. 19:34 - Kovács György
Könyvek, újságok, weblapok
Utóljára teszem fel, utána törlöm a listából, ha valakit...
2019.05.24. 09:33 - Szelle Ernő
Apróhirdetések
Az álcaháló és az okulárok elkeltek. Ami még eladó...
2019.05.21. 13:34 - Kovács-Hélisz Robin
Szavazás
Jelenleg nincs érvényes szavazási lehetőség Tovább »
Hírek, felhívások
Az MME Nomenclator Bizottság 2019. január 25-26-ai gyűlésének fontosabb döntései
2019.02.09.
Taxonómiai változásokAz AERC TAC, amit az európai ritkaság bizottságok ezelőtt széleskörűen... Tovább »
Beszámolók
Borneó (Sabah) és két nap Maláj-félsziget
2019.04.26.
Borneó (Sabah) és két nap Maláj-félsziget 2018.07.27-08.12 Résztvevők Dr. Steiner Attila,... Tovább »