Új könyvek

Svédország (Lappföld) Megosztom Facebookon
2005.07.10. 19:07 Szűcs Loránd

SVÉDORSZÁG

Résztvevök: Szűcs Loránd, Henrik Lind, Jan Sjöstedt.

Svéd barátaim akikkel januárban Gambiában madarásztam rengeteget hőzöngtek országukkal és annak madárvilágával. Természetesen megadtam nekik a lehetőséget hogy bizonyitsák állitásaikat! Sajnos az időpontválasztás Henrik munkahelyi kötelezettségei miatt igen veszélyesre sikeredett, hiszen junius vége még a távoli Lappföldön is a költési időszak végét jelenti. Ők mégis magabiztosak voltak és végül is igazuk lett! A gatyás kuvikon kivül minden fontosabb fajt megtaláltunk sőt ezen felül még két madár és egy emlős ritkaság is enyhitette a kuvik által hagyott fájó sebet.

1. Nap. A Whizz-Air: Budapest - Stockholm járatával kora délután érkeztem svédországba ahol Henrik a mentőorvos fogadott. Mivel csapatunk harmadik tagja Jan az ex-haditengerész csak az esti órákban érkezett meg Bulgáriából a délutánt egy a közelben tartózkodó és itt ritkaságnak számitó BERKI NÁDIPOSZÁTA letwiccselésével töltöttük. Láttunk még egy erdei fülest és életemben először csodálhattam meg a hirhedt jávorszarvas "bájait" élőben. Este aztán megérkezett Jan is és az általa intézett Saab kombival folytattuk rövid utunkat hazáig.

2. Nap nagyrésze egyhangú fenyőfaszámlálós utazással telt. Késő este érkeztünk meg a fövárostól mintegy ezer kilométerre északra fekvő VILHELMINA nevű csendes kis városkába. Itt találkoztunk a helyi ragadozó madár védelmi program vezetőjével Ingával, akivel egy gyors vacsora közben átbeszéltük a haditervet. A nyáron világos éjszakát kihasználva este tiz körül nekivágtunk a jellegzetes tajga fenyőerdőnek. Inga a közelben tudott egy aktiv SZAKÁLLAS BAGOLY fészket, amit sajnos már üresen találtunk. A feszültség szerencsére hamar oldódott amikor a közelben meghallottuk a fiokák táplálék-kuncsorgó hangját. A két óriás-bébit hamar megtaláltuk, anyuka viszont már nem ment ilyen könnyen! Már hajnali három körül járt amikor végre megkönyörült rajtunk és bejött etetni. A hosszú várakozás azért nem volt hiábavaló hiszen bejött egy vadászgató RÉTI FÜLESBAGOLY egy KARVALYBAGOLY - család és számtalan ERDEI SZALONKA.

3. Nap. Rövidke alvás után már úton is voltunk a hegyekbe. Klimpfjall falu elhagyása után beértünk a tundra vidékre ahol hamarosan megjelentek az elsö a tájra oly jellemző rénszarvas csordák az őket követő Lappokkal. Vezetőnk mély gyűlölettel beszélt távoli rokonainkról akik mindent ami az állataikra ártalmas lehet tűzzel-vassal irtanak igy számos kritikus helyzetben lévő emlős és madárfaj fennmaradását is komolyan veszélyeztetik. Inga elmesélte legújabb történetét egy lapp úriemberről, akit még áprilisban kaptak el amint farkascsapdát helyezett el egy szirti sas fészkében - persze már miután megölte a fiókát!!! Szerencsére a csapdát a helikopteres szolgálat eltávolitotta még mielött a tojo madár bejött volna etetni igy az amputácio a csodával határos módon elmaradt! A történet pikantériája , hogy anti-hősünk már korábban felvette a Svéd államtol a kb. 150 ezer forintnyi kárpótlást a területén fészkelő saspárért. Hála a szigorú Svéd törvényeknek sportszerű barátunk most két évig csak a cellafalon lógó képen láthat rénszarvast!
A kopár hegyekben a hó már erős olvadásnak indult hála a tartósan tiszta és meleg időjárásnak. Egész nap jártuk az élettől pezsgő végtelen vidéket, melynek eredményeként sok érdekes madárfaj került teritékre! A leggyakoribbak az ARANYLILE, KIS LILE és a SÁRSZALONKA voltak. Külön öröm volt az itthon sokszor jelentéktelen ruhában megjelenő madarakat költéskor teljes pompájukban látni! HAVASI LILE, HAVASI PARTFUTÓ, HÓSÁRMÁNY, SARKANTYÚS SÁRMÁNY, VÉKONYCSŐRŰ VIZTAPOSÓ, NYILFARKÚ HALFARKAS, KIS SÓLYOM gazdagitották a fajlistát! Viszonylag korán hazatértünk hogy rápihenhessünk a másnapi korai kelésre.

4. Nap hajnali egykor már úton is voltunk a szállásunktól könnyű sétányira levő Klimpfjall-i benzinkúthoz. A célfaj pedig a kút melletti gazosban násztáncoló NAGY SÁRSZALONKA volt. Több mint tiz him kellette magát (tojó nélkül) gazcsomókra felállva. Inga szerint szerencsénk van mert ezt a helyet csak idén találták, ha tavaly jövünk a "dürgő" egy napi járásra lett volna! Rövid autokázás után egy pár HÓFAJD életét csak a padlófék mentette meg. Szerencsére a nagy pánik után kiültek egy út menti bokorra, igy jol megnézhettük őket! Éjjeli kirándulásunk másik célpontja egy nagyágyú a hóbagoly volt! Esélyeink ugyan kicsik de reálisak voltak, hiszen az utolsó Svéd költés (14 éve) éppen itt volt és kb 50 kilométerre nyugatra a Norvég oldalon tavaly is költött a madár. Sajnos nem volt szerencsénk, bár minden távoli réti fülest megprobáltam hóbagolynak határozni, gyengécske próbálkozásaimat azonban viking barátaim könnyűszerrel visszaverték. Éppen egy közelben kajázó HAVASI HÓFAJD-ban gyönyörködtem amikor Henrik megtalálta túránk (számukra) legnagyobb durranását! SARKI RÓKA!!! Lelkesedésük érthető volt, hiszen az európai kontinens legritkább emlősfajáról van szó! Már több mint tiz éve nem látták a fajt ezen a vidéken! Henrik szerint ez a faj a kézzel fogható bizonyitéka hogy lemming gradáció van idén! Szóval akkor hol a tetves hóbagjom? Mivel késő délelőtt volt mire visszaértünk a szállásra ebéd után már csak alvással töltöttük a napot.

5. Nap reggele utazással telt lappföld fővárosába LYKSELE-be. A három órás út folyamán tartottunk néhány madarász-megállót az érdekesebbnek tünő tavacskáknál. Láttunk nászruhás SARKI és ÉSZAKI BÚVÁRT, ÖRVÖS BUKÓT, FEKETE RÉCÉT és SARKI CSÉRTaz út mentén egy-egy RÉTI SAST és GATYÁS ÖLYVET. Ebéd után körülnéztünk a város körüli erdőkben de teljes csend volt! Itt már érződött nagyon hogy tengerszinten és a tengerhez közelebbi enyhe klimájú területen vagyunk! Réti fülesek, erdei szalonkák tartották bennünk a lelket végül mégis a szúnyogok győztek! Korai takarodó...

6. Nap. Inga nagyon tudta a helyeket mert még ebéd előtt mutatott KÉKES RÉTIHÉJÁT és GATYÁSÖLYVET fészken majd SIKETFAJDOT és NYIRFAJDOT fiókákat vezetve. Délután bejött új fajnak az ÉSZAKI SZAJKÓ és mivel CSÁSZÁRMADARAT eddig csak távolról és rosszul láttam, kicsit ráfeküdtünk a fajra! A majd három órás taposás eredménye, hogy felcserélhettem a látványt közelről de rosszul-ra. A hosszú terpmunkának azért igy is meglett az eredménye, hiszen Jan talált négy TÖRPEKUVIK fiókát! Este a gatyáskuvikot probáltuk, de a fókák itt már kirepültek majd egy hónapja igy esélyünk sem volt!

7. Nap életem egyik legkülönösebb madarász napja volt: én még ennyi jó fajt ilyen rosszul nem láttam! Him siketfajd és nyirfajd, csaszi, hófajd, rózsás pirók. Egy szempillantás és eltüntek a sűrűben! Hát ma nem az a teleszkópos nap volt, még a távcsövem is alig moccant! Még a nap célfajából az ERDEI SÁRMÁNY - ból is csak egy tojót láttam alig-alig határozhatóan.
Késő este mivel elegünk lett a szúnyogokból és a menekülő madarakból elhatároztuk visszamegyünk a hegyekbe. Később kiderült ez jó döntés volt mert Vilhelminában Inga két fontos hirt kapott! Az egyik a helyi emlős szakértőtől érkezett,aki adott pár tippet a régi rókavárak hollétéről, amikre érdemes lenne rápróbálnunk!? A másik egy érdekes hir Stockholmból a főnöktől, miszerint egy Amerikából Belgiumba tartó óceánjáró fedélzetén az esti viharban 12 hóbagoly pottyant le. Az Antwerpeni dokkolásnál hét madár még mindig jelen volt teljesen legyengülve. Őket befogták és rövid felkondicionálás után a következő héten "postázzák" Svédországba, ahol majd szabadon engedik őket. Inga feladata a lehetséges kiengedési pontok kijelölése lesz!

8. Nap hajnala ismét a Klimpfjall-i benzinkút parkolójában ért bennünket, ahol gyorsan ránéztünk a pöffeszkedő és verekedő sárszalonkákra, majd továbbáltunk a hóhatáron túlra. Már a második vár meghozta a nagyszerű eredményt! Öt játszadozó sarki róka kölyök és az anyuka emlékezetes látvány volt! Pár percen belül apuka is bejött etetni igy teljes volt a családi tabló. Micsoda kezdés, és még nincs vége a napnak! Jan javaslatára hátrahagytuk az öregeket baglyozni és elmentünk egy közeli vizeséshez, amit Jan még régről ismert, mint VADÁSZSÓLYOM fészkelőhely. Kicsit hitetlenek voltunk hiszen ha a madár költene Inga biztos szólt volna? Ugye? Hát nem szólt! Nagy meglepetésünkre a fészek mellett két erőteljes, szárnyait már próbálgató fióka verdesett! Hamarosan bejött anyóca is egy hófajd szerű masszával a karmai közt! Micsoda élmény!!!! Ujbóli találkozásunkkor Inga persze azt hitte még mindig a kis rühes rókáinak örülünk igy! Ebéd és szunyóka után estefelé hazavittük Ingát Vilhelminába és illemtudóan elbúcsúztunk tőle. Vacsora közben jött a hir Henrik csipogójára, hogy délen Öland szigetén találtak egy nászruhás TÖCSPARTFUTÓT!!! Ez megoldotta a további programtervezést! Be a kocsiba orral dél felé, ez az Észak-Amerikai költő faj nagy ritkaság Europában a mostani még csak a 4. Svéd előfordulás.

9. Nap 1200 km kocsikázás. Az unalmas utat csak egy a kocsi reflektor fényével mit sem törődő URÁLI BAGOLY törte meg kis időre. Délután végre megérkeztünk Svédország ritkaság-szigetére ÖLAND-ra ahol már több mint ötven madarász figyelte sztárunkat! Tényleg szép volt igy nászruhásan! Persze ha már ott voltunk ránéztünk más madarakra is! Nászruhás PAJZSOSCANKÓ, CSIGAFORGATÓ, APÁCALÚD, SARKI CSÉR, BÜTYKÖS ÁSÓLÚD és LÓCSÉR szinesitették a képet! Este vissza Stockholmba és végre egy hét után alvás akkor amikor azt normális emberek teszik - este.

10. Nap. Jan érdekes programot szervezett a fővárostól egy órányira délre fekvő NYKÖPING városánál elkérte egy haverja csónakját, amivel ki tudtunk menni a part-közeli szigetekhez. A nyugodt és napos időben nagy élmény volt a csónakázás. A szigetek többségén tilos kikötni a madarak és fókák miatt egy lakott szigetre azért kinéztünk ahol bejött a KŐFORGATÓ, ÉKFARKÚ HALFARKAS, PARTI PITYER és az ott költő FEKETE LUMMA. A tengeren ezer felett láttunk LUMMÁT, ALKÁT, PEHELYRÉCÉT és száz körüli FÜSTÖS RÉCÉT.

Utolsó nap egy könnyű peca volt a program HALÁSZSASSAL, LÓCSÉRREL és EZÜSTSIRÁLY-al és persze hal nélkül. Kora délután pedig vissza a Svédországhoz képest fagyos Magyarországra!
Fórum
Magyarországi terepi hírek
Sziasztok! Megy valaki kedden a hantmadárra? Csatlakoznék...
2019.07.14. 08:48 - Fábián Péter Imre
Apróhirdetések
Sziasztok! Eladósorba került Canon fényképező...
2019.07.10. 20:09 - Szabó Máté
Milyen madarat láttam?
Köszönöm a segítséget.
2019.07.03. 16:12 - Kazinczi János
Szavazás
Jelenleg nincs érvényes szavazási lehetőség Tovább »
Hírek, felhívások
Terepmadarász Találkozó 2019
2019.06.27.
Az idei Terepmadarász Találkozót és MadarászFutamot a Fertő vidéken tartjuk szeptember 5-8.... Tovább »
Beszámolók
Borneó (Sabah) és két nap Maláj-félsziget
2019.04.26.
Borneó (Sabah) és két nap Maláj-félsziget 2018.07.27-08.12 Résztvevők Dr. Steiner Attila,... Tovább »