Lepkészet

E-mail cím:
Jelszó:
Beszámolók
Partimadarak nyomában a Földközi-tenger partvidékén (Tunézia) Megosztom Facebookon
2005.10.03. 11:56 Szűcs Csilla

Barátnőm unszolásának engedve, és persze Husi beszámolójának köszönhetően, nem sokat gondolkodtam a tunéziai nyaraláson.
Szállásunk a magyarok által kedvelt Hammametben volt, innen szerveztük a kirándulásainkat. Első reggel ugyanúgy, mint Husinak, bejött az első új fajom az afrikai kék cinege, közben megismerkedtünk azzal a néhány fajjal (egyszínű seregély, balkáni gerle, pálmagerle, berki veréb, szürke légykapó, kucsmás poszáta), amelyek az egész országban elterjedtek. Az első két nap a madárhiány miatt aktív pihenéssel telt, csak néhányszor került elő a távcső, egy-egy barna bülbül, halvány- és kis sarlósfecske miatt.
A következő két nap szaharai kirándulással telt, sajnos a sok látnivaló és a lassú buszunk (Érdekes mód a nyugat-európai csoportoknak csak új járgányaik voltak.) miatt feszített volt a program. A pihenőket mindig turistás helyen töltöttük el, madarakkal ilyenkor alig találkoztunk, annál inkább megismerkedhettünk Tunézia állatvilágával közvetlen közelről. Készíthettünk volna fotókat sivatagi rókával, kaméleonnal, tüskés agámával 1 dínárért. A következő új fajom a buszból jött be, mely egy kormos hantmadár volt. Csak reménykedni tudtam, hogy a matmatai barlanglakásoknál is látok. A lakásoknál egy másik hím kormos hantmadár is repkedett, nagy örömömre. Közben az útszélén rezsegtek a sivatagi fajok (trombitás sivatagipinty, sivatagi pacsirta, sivatagi sármány sahari alfaja, koronás hantmadár, gyászos hantmadár). Legnagyobb szívfájdalmam a kirándulás másnapján volt, mikor Jeeppel száguldottunk az Atlasz felé és közvetlenül az út mellett 9 futómadár szaladgált. Szerencsére nem volt új faj, ennek ellenére nyugodtabban megnéztem volna őket.
A nyaralás második felére az időjárás elromlott, esténként esett az eső és a hőmérséklet is visszaesett. Beszámolómnak a "Csak egy nap van" címet is adhattam volna, mivel egy napra tettem fel mindent, Hammamettől északra fekvő 2 madarász célpontot (Cap Bon, Korba lagúna) látogattuk meg. Ezen a napon a helyiek által használt céltaxikat (louage) használtuk, viszonylag olcsón. Reggel a Cap Bon csúcsra kapaszkodtunk fel. A lábánál fekvő El Haouria (minden évben itt rendezik meg a Karvaly fesztivált, amikor vonuláskor befogják a ragadozókat, rövid idő alatt betanítják őket és fürjekre vadásznak velük) települést elhagyva a bozótos részekről felriadtak az első barnanyakú szirtifoglyok. Az út felénél, egy kisebb kőbányánál kék kövirigó és kerti rozsdafarkú hím mozgott. Minden kiszögelést, kopár csúcsot végigpásztáztam az áhított új fajom, a gyémántrozsdafarkú miatt, de később jöttem rá, hogy inkább a növényekre szokott kiülni. Ekkor már jóval több madár került elém. A csúcstól nem messze lestoppoltunk egy rendőrautót, ami visszavitt bennünket El Haouriába. A hegy után gyorsan 2 céltaxival - elértük a lagúnákat, itt partimadár-paradicsom fogadott, a 8 kilométer hosszú lagúna csurig volt madárral. Nagyobb csapatokban mozogtak a partfutók, cankók és sirályok. A lagúna keleti oldalán a keskeny tengerparti dűnék között haladtunk Korba felé, közben minden madarat alaposan átnéztük, főleg a récékre koncentráltam, nehogy kicsússzon az aznapi harmadik új fajom, a márványos réce. Az északi öbölben kétezer körüli partfutó mozgott, nagy részük apró partfutó, vegyesen több száz havasi- és sarlós partfutóval. A dankasirályok és a vékonycsőrű sirályok is ebben az öbölben táplálkoztak kiegészülve nagyobb csoport pásztorgémmel, viszont kanalasgémből csak egy fiatal volt mutatóban, persze gyűrű nélkül. Érdekes volt látni, hogy a madarak 95%-a már teljesen téli ruhás volt. A partfutók között találtam egy téli ruhás laposcsőrű víztaposót, mely 3 vékonycsőrű víztaposóval együtt. A területen nagyon idegesek voltak a madarak, néha ok nélkül is felrebbentek, nem vártak be olyan közel, mint Dobrudzsában. Körben átrepült fél tucat ugartyúk és egy üstökös kárókatona. A következő öböl már a gulipánfélékről szólt: gólyatöcsből +1.000 pd., gulipánból +1.500 pd. mozgott kisebb-nagyobb csapatokban. Persze elszórva a partfutókhoz csatlakozva, láttunk parti lilét (+80pd.), sarki partfutót, kőforgatót, tavi cankót (+30pd.). Kevés réce volt a tavon, 8 kanalas- és 5 csörgő récén kívül semmi, már kezdtem majrézni. A rózsás flamingókhoz közeledve, a csapat mögött bütykös ásóludakkal 3 gyanús réce mozgott. Patthelyzet alakult ki, nem tudtam közelebb menni a récékhez meghatározni őket a flamingók miatt. Ha közelebb megyek, akkor a flamingók az összes madarat felriasztják és kezdhetjük újra (5 km) az elejére. Vártunk, szerencsére a gyanús récék kiváltak a sűrűből és közelebb úsztak, ekkor már szépen látszott a márványos réce bélyegei. A lagúna végéig nem sikerült eljutnunk, másfél kilométerrel a vége előtt egy kikövezett, de vízben álló átjárón gázoltunk át a főútig, itt a köveken 200 fenyérfutó zsúfolódott össze. A "Csak egy napnak" vége lett, ezzel a tunéziai madarászatnak is, de az utolsó napon, Kártágóban, Antoniusz császár fürdőjének romjainál bejött még a nyugati halvány geze, melyek a romkert tamariszkuszain ugráltak.

Mindenkinek ajánlom, aki az arab világgal szeretne ismerkedni, kezdésnek a legideálisabb uticél Tunézia. A fajok nagy része a riportokban leírt helyeken biztosan bejön, mivel az ország jelentős hányada mezőgazdasági terület (olívabogyó ültetvény), csupán néhány nehezebb fajjal kell megszenvedni.
További képek a WP galériában megtekinthetők.

TOP 5: Gyémántrozsdafarkú, Márványos réce, Futómadár, Kormos hantmadár, Laposcsőrű víztaposó

Egy kis hazai

Cap Bon

Gyémántrozsdafarkú

Főnix madarak

Kaméleon
Fórum
Események, rendezvények
Van. De reméljük nem fog. Aki még nem regisztrált, tegye...
Tegnap, 10:06 - Zalai Tamás
Magyarországi terepi hírek
Träger János a múlt évig többször járt a jelenlegi...
2020.08.07. 12:51 - dr. Magyar Gábor
Lista-fórum
Szia Ottó! Holnap este próbáld meg! :) Miki
2020.08.03. 19:18 - Nagy Miklós
Szavazás
Jelenleg nincs érvényes szavazási lehetőség Tovább »
Hírek, felhívások
Terepmadarász Találkozó jelentkezés
2020.07.05.
Terepmadarász Találkozó jelentkezés Kedves Madarászok! A mai naptól hivatalosan is... Tovább »
Beszámolók
Kelet-Ausztrália (Sydney és Cairns környéke)
2020.08.02.
Résztvevők: Schmidtné Kővári Ilona, Schmidt András Felhasznált irodalom, honlapok: Peter... Tovább »