PKMK

E-mail cím:
Jelszó:
Beszámolók
Partimadarak nyomában a Fekete-tenger partvidékén (Románia) Megosztom Facebookon
2005.10.03. 10:42 Szűcs Csilla

Útitársak: Szűcs Csilla, Kiss Zsolt

Szeptember elején néhány napot Dobrudzsában töltöttünk. Először a Milvus Csoport által szervezett ragadozómadárvonulás-kutatótáborba mentünk a Macin-hegységbe. A táborban és a csúcson egy erdélyi és három tulcseai madarász tartotta a frontot. Sajnos a ragadozók látványos vonulása még nem indult be, egész nap meleg, szélcsendes idő volt, így csak a területen fészkelő ragadozókban bízhattunk. A vonuló fajokat a fekete gólyák és a barna rétihéják alkották, néhány hamvas rétihéjával és barna kányával fűszerezve. Az első nap 41 vonuló madarat jegyeztünk fel, kiegészülve két tucat gólyával és mind a 2 gödény (rózsás és borzas) fajjal! Közben százas csapatokban vonultak délnek a gyurgyalagok. Szerencsére a hegy ragadozófaunája mindenért kárpótolt, hiszen a területen költ törpesas, vörösfarkú egerészölyv, pusztai ölyv, kis héja. A rezidensek ott flangáltak a csúcs körül, tökéletesen megmutatva magukat, így a másfél nap alatt 13 fajt +1 alfajt figyeltünk meg. A reggelt a kiülésig énekesezéssel "ütöttük el", a bokrosokban nyüzsögtek a kis és szürke légykapók, a sátraktól nem messze fiatal kövirigó ugrált. A csúcson a kevés madár miatt változtattunk a túra útvonalán. Búcsúzásul megjelent még kettő lócsér.
Délután már a Murighio környéki tavakat néztük át. A település melletti mélyebb tóban a helyiek kacsáin kívül néhány bütykös hattyú és kis kárókatona úszkált, viszont a délkeleti szikes tavon már nagyobb volt az élet. Az iszappadon egy immatur rétisas üldögélt, a lelegelt félszigetre ugartyúkok gyülekeztek éjszakázni. Naplementére értünk a szomszédos falu (Plopu) kiszáradt tavához, itt már gyülekeztek a sirályok és a csérek, legutolsó számoláskor 19 halászsirály és 71 lócsér volt a csapatban. Kora reggel természetesen Plopu mellett kezdtünk, meglepetésünkre a sirályok és a csérek kiegészültek egy nagyobb csapat rózsás gödénnyel, melyek a sötétség leple alatt húztak be. Halászsirályból még 15-öt, lócsérből 60-at találtunk a mederben.
Délutánra Enisalán és Sarinasufon keresztül csorogtunk le Vaduba. Vadu kacsaúsztatóiban kezdődött az igazi partimadarazás, néhány tucat partfutó (apró, havasi, temminck-, sarlós) között sárjárók és tavi cankók szedegettek. Túránk során itt láttuk az egyetlen és utolsó vörös ásóludat. A gyár melletti kazettákból néhány székicsér és kis sirály repült fel. A tengerparton nagyobb gócokban gyülekeztek a madarak, ahogy a rengeteg ember engedte. Egyre jobban felfedezik a helyiek ezt a partszakaszt, sajnos... A gyülekezéseket (sirályok, csérek, partfutók, cankók) alkották. Legnagyobb tömegben a sztyeppi sirályok voltak, több tucat dankasirály, néhány sárgalábú sirály és szerecsensirály mellett. A tengerparton a kenti csérek domináltak, csupán kétszer láttunk kacagócsért a belső vizeken és itt láttunk három vékonycsőrű víztaposót. A sirályok mellett intenzíven táplálkoztak a partfutók, főleg havasi- és sarlós partfutók, ha nyugodtan üldögéltünk a parton 3-4 méterre megközelítettek bennünket táplálkozás közben. A tengerparti hangulatot fél-fél tucat csigaforgató és fenyérfutó erősítette. Később a víz felé kémlelve megláttuk az első ékfarkú halfarkasokat, melyek főképp kenti csérektől raboltak. Néha több halfarkas is egyetlen csért kergetett, ilyenkor mindig sikerült a zsákmányszerzés.
Utolsó reggel napfelkelte után a partközelében tartózkodó vörösnyakú vöcskökben és két halászó borzas gödényben gyönyörködtünk, az egyik csoportosulásban feltűnt egy fiatal kis goda, közben egy kis póling gyalogolt szó szerint dél felé a parton. Még az utolsó percek is hoztak újabb fajt, a vadui kacsaúsztatóban egy fiatal sarki partfutót találtunk, ezzel 31-re emelkedett a megfigyelt partimadarak fajszáma, melyet két nap alatt figyeltünk meg!!! A hantmadarak útján még bejött egy pusztai hantmadár, ezután hazafelé vettük az irányt.

További képek a WP galériában megtekinthetők.

Áramlatra várva

Valami megjelent

Reggeli tollászkodás

Tengerparti hangulat

Gyalog Afrikába
Fórum
GYIK / FAQ
A Beszámolók menüpont alatt találhatjátok az idei...
Tegnap, 23:49 - Dr. Hadarics Tibor
A WP és a világ terepmadarász hírei
Albánia első törpesármánya...kis magyar közreműködéssel: ...
2019.10.10. 21:46 - Szalai Kornél
Kárpát-medencei terepi hírek
Október 1-én volt egy erdei sármány nagyon közel a...
2019.10.06. 21:48 - Molnár Márton
Szavazás
Jelenleg nincs érvényes szavazási lehetőség Tovább »
Hírek, felhívások
AZ ÉLŐHELY-HASZNÁLAT TÉR-, ÉS IDŐ-MINTÁZATAI
2019.09.24.
Tisztelt Természetvédő Kollégák, Kedves Barátaink! A Kiskunsági Nemzeti Park Igazgatóság a VIII.... Tovább »
Beszámolók
XIX. Terepmadarász Találkozó (Fertő)
Tegnap
Sziasztok! Végre összeállítottam a 2019. szeptember 7–8-án a Fertő tónál... Tovább »