A bátor kis gulipán

E-mail cím:
Jelszó:
Beszámolók
Makaronézia egy kis extra-madurával - Európa / Spanyolország Megosztom Facebookon
2012.01.16. 19:25 Mészáros József (Becher)

Makaronézia egy kis extra-madurával

Kanári szigetek-Madeira-Spanyolország (2011.08.24-09.04)
Résztvevők: Cser Szilárd, Kárász Balázs, Mészáros József

Indulás Budapestről Madridba 2011 augusztusában. Már ez is egy bombariadóval indult, de végül is minimális késéssel elindultunk Nyugatnak. Első átszállás Frankfurt. Itt természetesen vihar miatt késett a Madrid felé induló gép startja, de mivel tudtuk, hogy a madridi reptéren fogunk éjszakázni, -mivel csak reggel 7 után indult az első gép Kanárira- így poénkodva vártuk a gépünk indulását. Végül is cirka félóra késéssel elindultunk, érkezés Madridba, éjszakai szálláshely keresése a nem kicsi reptéren.(5 terminál). Itt ki mennyit tudott pihent –, hogy másnap Tenerife szigetén landolva elkezdjük végre élvezni a „nyári szabadságot”.
A szigeteken a közlekedést autóbérléssel oldottuk meg. Tenerifén viszonylag emberi árú, kitűnő minőségű autókat béreltünk.(Nem úgy Madeirán- de erről később…)
A benzin 1 euró alatt, (hmmm- nyugat mi???), az élelmiszerárak kb hasonlóak az itthonihoz, a szállás díjak szintén.

1.nap Tenerife

A kocsi átvétele és megtankolása után megcéloztuk Villaflort, ahol a kötelező endemikusok
15 perc leforgása alatt meglettek. A kiépített hússütögető helyeken viszonylag nagy forgalom volt, a madarakat ez azonban nem zavarta.

• Canary Serinus canaria
• Southern Grey Shrike Lanius meridionalis koenigi
• Great Spotted Woodpecker Dendrocopos major canariensis
• Canary Islands Chiffchaff Phylloscopus teneriffae

A következő 1 órában próbálgattuk fotózgatni a fajokat viszonylag kevés sikerrel, majd tovább indultunk Erjos babérerdei felé átvágva a Teide megkövesedett lávafolyamán.
Erről egy geológus órákat tudna mesélni……mi egyszerűen csak megérkeztünk Erjosba ahol az esténket töltöttük néhány patkány és egy üveg Cointreau társaságában.

2.nap Tenerife

Reggel gyors sátorbontás után felsétáltunk az erdő oldalába és egy alkalmasnak tűnő helyről levadásztuk a napon sütkérező galambokat. Mindkét fajt aránylag gyorsan és jó látási viszonyok mellett sikerült megfigyelni. A néhány helyi érdekesség pedig tovább fűszerezte az amúgy is látványos erdőszakaszt.

• Buzzard Buteo buteo harterti
• Laurel Pigeon Columba junoniae
• Bolle's Pigeon Columba bollii
• Canary Islands Chiffchaff Phylloscopus teneriffae

A bérautót leadva a helyi bárban 1-1 sör mellett vártuk a kompindulást Madeirára. Ebből a z 1 sörből kicsit több lett ugyanis a kompunk késett. Nem is kicsit. Cirka 10 órát. Így az előre tervezett délutáni seawatching kútba eset. Bánatunkat orvosolván a komp medencéjében iszogattunk, hogy próbáljunk felkészülni a ránk váró 10 órás útra. A Pullman székekben aludni pedig egy kicsit olyan ”mint sajtreszelővel recskázni, enyhén szórakoztató, de leginkább fájdalmas". Így a kényelmes és pihentető alvás aznap is elmaradt.
Az utat a Naviera Armas cégnél (maszek) foglaltuk 105 Euro volt fejenként oda-vissza.

3.nap Atlanti Óceán-Madeira

Viszont a hajnali ébredés után csodálatos 2 órát sikerült madarásznunk Madeira partjaihoz közeledve. Ami szerencsére fajokban is megmutatkozott:

• Fea's Petrel (Pterodroma feae)
• Madeira Storm Petrel (Oceanodroma castro)
• Cory's Shearwater (Calonectris diomedea borealis)
• Bulwer's Petrel (Bulweria bulwerii) 250+
• Greater Shearwater (Puffinus gravis)
• Manx Shearwater (Puffinus puffinus)
• Roseate Tern (Sterna dougallii)

A kikötőbe érve egy gyors másfél órás, két taxis és három eltévedéses előre elkövetett kocsi bérlés lezongorázása után, el is indulhattunk felpumpálni a lapos kerekeket, hogy be tudjuk tolni a kulccsal csak elvétve induló kétsebességes francia csodajárművünket……..kegyetlen. Egyszóval az itteni autóbérlés számunkra korántsem volt zökkenőmentes, -viszont drága.
Leküzdve azt az 50 kilométert 3 óra alatt (fél óra egyes fokozatban felfelé) elértünk a WP egyik legjobb seawatchingos helyére, ahol a következő 2 napot terveztük eltölteni. Előre foglaltunk szállást (Salgueiro hotel-110Euro 2 napra reggelivel) kifogástalan ellátással, kb 50méterre a parttól. A madarak elég messze mozogtak, ide elkél a jó minőségű spektív, Acuter és unokatesói felejtősek.

Este visszamentünk a funchali vitorláskikötőbe a hónapok óta itt időző sárgakoronás bakcsót megkeresni de aznap sajnos nem jártunk sikerrel. Itt egy jó kávé-kóla társaságában pár kőforgatóval és mediterrán vészmadarakkal szórakoztattuk magunkat

A (délutáni) strand feletti nézelődés azért nem volt teljesen sikertelen, a következő fajok foglalták le figyelmünket:

• Fea's Petrel (Pterodroma feae) 3+
• Little Shearwater (Puffinus assimilis) 5+
• Cory's Shearwater (Calonectris diomedea borealis) 2000+
• Bulwer's Petrel (Bulweria bulwerii) 10+
• Greater Shearwater (Puffinus gravis) 10+
• Manx Shearwater (Puffinus puffinus) 25+
• Artic Tern (Sterna paradisaea) 20+
• Storm Petrel (Oceanodroma sp.)

4.nap Madeira

A reggeli órákban elindultunk, hogy begyűjtsük a sziget két endemizmusát a babérgalambot és a királykát. Mielőtt a jól bevált helyeket felkerestük volna, megálltunk egy közeli, de élőhelyileg jónak tűnő erdőszélen. Itt pár percen belül sikerült is megtalálnunk mindkét fajt úgy hogy talán 50m-t távolodtunk el a kocsitól. Nem mondhatjuk, hogy nehéz volt, bár valószínűsíthető hogy az alkalmas élőhelyeken mindenhol megtalálhatók a madarak. Gyakorlatilag másnapra már csak a pityer maradt ami a sziget fennsíkjain szintén egyszerűen beszedhető madár. Itt egyedül az a fontos hogy ne délután induljunk útnak, mivel a sziget magasabban fekvő részei akkorra már felhőben állnak A délutáni órát pedig kicsit kiengedve pár sör és az óceán és a lávasziklákkal körülölelt természetes medencék kellemes hőmérsékletű vize társaságában töltöttük. Persze egy spektív azért mindig volt a közelben :-)
Az óceán kémlelése az előző naphoz képest a baleári vészmadárral bővítette a fajlistát, ami helyileg érdekes megfigyelésnek számít..

5.nap Madeira-Atlanti Óceán

Reggeli csomagolás után elindultunk a pityert megkeresni, ami a néha ködös fennsíkon sem okozott komoly nehézséget. Az autót leadva visszataxiztunk a kikötőbe ahol last minute még megtaláltuk a bakcsót egy platánfán üldögélve. A sors fintora, hogy az oly nehezen megtalált madárka, végül a kompról is megfigyelhető volt, ahogy szedegetett a kikötőbe ömlő csatorna partján. A (természetesen megcsúszott) kompindulás után még naplementéig madarásztunk, de új fajt nem sikerült már látnunk, így maradt megint a medence a taton és egy pár jól behűtött sörital.

6.nap Tenerife

Az újabb autóbérlés után nekilódultunk ismét a szigetnek, hogy begyűjtsük az első nap nem látott fajokat. Felkocsikáztunk a Teide fennsíkjára, ahol egy rövid kört sétálgatva hamar sikerült kiegészítenünk a még kissé hiányos fajlistánkat.

• Spectacled Warbler Sylvia conspicilatta orbitalis
• Berthelot's Pipit Anthus berthelotti
• Tenerife Blue Tit Cyanistes teneriffae
• Blue Chaffinch Fringilla teydea
• Southern Grey Shrike Lanius meridionalis koenigi
Barbary Partridge Alectoris barbara

7.nap. Tenerife-Gran Canaria-Tenerife

Mivel vot még egy napunk a szigeten és a szárazföldi endemizmusok már megvoltak tettünk egy kísérletet egy újabb kompúttal Tenerife-Gran Canaria-Tenerife útvonalon, tengeri fajokban reménykedve, de sajnos semmi pluszt nem hozott az oda vissza 6 órás út. Viszont a kötelező fajok és pár delfin mellett egy pörölycápát is sikerült megfigyelnünk a hajóról.

• Cory's Shearwater (Calonectris diomedea borealis)
• Bulwer's Petrel (Bulweria bulwerii)
• Greater Shearwater (Puffinus gravis)
• Manx Shearwater (Puffinus puffinus)

8.nap Tenerife-Madrid-Extramadura

Mivel az autót csak 11-kor kellett leadnunk, így volt időnk kicsit körülnéznünk a sziget észak-keleti részén. Kőforgatók, kispólingok a tengerparton, a távolban mediterrán vészmadarakon kívül sok mindennel nem ajándékozott meg a part. Egy belső kis tavacskán a kommerszebb fajokkal bővült a trip-listánk, de valódi érdekességet nem hozott.
Autónktól megszabadulva várt ránk egy röpke 3,5 órás repülőút, majd Madridban újabb autóbérlés mely zökkenőmentesre sikeredett, s még éjszaka nekivágtunk Spanyolhon nyugati határa felé. Hajnali 3 körül érkeztünk meg az előre eltervezett úti célunkhoz Monfragüe National Park határához, Cáceres több száz hektáros pusztáihoz, ahol pár óra alvás után már kereshettük is az újabb fajokat.

9.nap Extramadura

A szigetek után felüdülés volt végre sok fajt, és mennyiséget látni. A napfelkeltével elindultak a pacsirták, pusztai tyúkok, az út mellett megláttuk az első dögkeselyűnket és a kék szarkákat. 9-10 óra magasságában már nem volt ritka, hogy egy-egy megállás alkalmával 50 ragadozó is termikelt felettünk. A leggyakoribb a fakókeselyű volt, de barát és dögkeselyűt is láttunk több alkalommal. Törpe sas, hamvas rétihéja, vörös kánya, kígyászölyvek alkották a termikek nagy részét amiben sikerült találnunk egy-egy spanyol parlagi sast is. Délig próbálkoztunk a rezneket keresni, mivel a terület (Monroy) teljesen megfelelő volt a faj számára, de sajnálatos módon csak sima túzokot láttunk. Mivel volt még egy helyünk a fajra (bár ez tűnt a legjobbnak) elindultunk a Monfrague nemzeti park szíve felé. Itt kicsit több volt a keselyű mint amit eddig tapasztaltunk és nagy örömünkre a kaffer sarlósfecskét is sikerült megtalálni a klasszikus helyén. Egy közeli kempingben sátraztunk, ahol hármunknak a két éjszaka 40Euróba került és még wifi is volt az otthoni barátok bosszantására.

• Egyptian Vulture Neophron percnopterus
• Griffon Vulture Gyps fulvus
• Cinereous Vulture Aegypius monachus
• Spanish Imperial Eagle Aquila adalberti
• Iberian Magpie Cyanopica cooki
• Red-legged Partridge Alectoris rufa
• White-rumped Swift Apus caffer

10.nap Extramadura-Saucedilla-Almaraz

Reggel ismét reznek keresőbe indultunk, az előző napon említett helyen kezdtünk, majd Trujillo várostól északra, Belém falucska melletti pusztákon végre egy világos törpe sas megugrasztott egyet nekünk. A nagy örömre való tekintettel gyorsan elfogyasztottunk egy kávé-kóla kombót a helyi krimóba. Ezután folytattuk utunkat az Almaraz melletti vizes élőhelyre kicsit kiegészíteni a fajlistánkat néhány vízimadárral. A terület bíztató volt bár igazán jó fajnak csak a kék fú bizonyult számunkra. Nem kis meglepetésünkre viszont belefutottunk egy a földút mellett táplálkozó reznek csapatba, amiket most kissé nyugodtabb körülmények között és jóval élvezhetőbben sikerült megfigyelnünk. Nagy élmény volt, pláne hogy itt aztán egyáltalán nem számítottunk rá!

• Little Bustard Tetrax tetrax
• Cinereous Vulture Aegypius monachus
• Iberian Magpie Cyanopica cooki
• Red-legged Partridge Alectoris rufa

11.nap. Extramadura-Madrid

Sátorbontás után még egyszer felkerestük a Castillo de Monfrague-t. Ahol sajnos a kaffersarlóst nem sikerült megfotóznunk, viszont megjelent egy havasi varjú ezzel gyarapítva fajlistánkat. Itt szolid búcsút vettünk a helytől és a keselyűktől és elindultunk vissza a Madridi reptérre. Természetesen, ahogy az-az eddigiekben is jellemző volt -a gép késett. Ami alapvetően nem lett volna gond ha nem akartunk volna átszállni Münchenben valamikor az esti órákban. Mondanom sem kell, lekéstük a csatlakozást, így nyertünk egy ajándék éjszakát egy igényes helyi szállodában, ahol egy kellemes vacsora és pár üveg jól behűtött bajor sörrel kényeztettük megfáradt testünket. Sajna a reggel hamar eljött és ez azt is jelentette, hogy az első munkanap is… habár így legalább mondhattuk, hogy repülővel mentünk dolgozni :-)

Köszönetnyilvánítás:
Ezúton szeretnénk köszönetet mondani a túra szervezésében nyújtott segítségért Katona Istvánnak és Pintér Balázsnak!

Cser Szilárd- Mészáros József

Egy kis gasztronómiai kalandozás

A Teide

- Európa / Spanyolország
Az utat jellemző várakozás….

Az elmaradhatatlan kávé-kóla...

és sörike

- Európa / Spanyolország
Ahol még a reznek se jár
Fórum
Sajtófigyelő
Tyto alba aliensis....ez aztán a hír! :) ...
2019.11.19. 20:14 - Szalai Kornél
Magyarországi terepi hírek
Sziasztok! Az elmúlt négy évhez hasonlóan szeretnénk egy...
2019.11.19. 20:13 - Tar János
Apróhirdetések
A Kowa spektív eladva.
2019.11.19. 10:27 - Horváth László
Szavazás
Jelenleg nincs érvényes szavazási lehetőség Tovább »
Hírek, felhívások
Madaras pólók, bögrék, karácsonyi üdvözlőlapok a Tatai Vadlúd Sokadalmon
2019.11.14.
Sziasztok! Kint leszek a Tatai Vadlúd Sokadalmon és viszek a saját illusztrációimmal ellátott... Tovább »
Beszámolók
Nyugat-Szahara, Délnyugat-Marokkó
2019.11.18.
Résztvevők: Molnár Márton, Nagy Miklós, Szilágyi Attila, Veszelinov Ottó Nyugat-Szaharában több... Tovább »