Lepkeszet.hu - kattanj rá!
Feltöltött képek száma: 73511   Megfigyelési adatok száma: 249526

E-mail cím:
Jelszó:
Beszámolók
Korzikai endemikusok nyomában - Európa / Franciaország Megosztom Facebookon
2011.08.02. 22:02 Lendvai Csaba

Korzika
2011. június 22-27.

Résztvevők: Balogh Katalin, K. Szabó Attila, Lendvai Csaba, Oláh Zoltán, Orbán Zoltán, Ócsai Péter, Steiner Attila

Korzika általánosságban
Kellemes klímájú sziget, többnyire könnyen megtalálható fajokkal. A tájképi értéke miatt is kitűnő célpont, de nem elhanyagolható a szigeten található két endemikus faj sem (korzikai csuszka és csicsörke). Szintén jellegzetesség a szardíniai poszáta, amely a nevében szereplő szigeten is él, de Korzikán is nagyon gyakori. A sziget Franciaországhoz tartozik, így elég drága vidék. Lakói az elszakadásra törekednek, ezt jelzi sok felirat és graffiti is. Mindenfelé jellemző a „függetlenségre törekvést” jelző szétlőtt közlekedési tábla.

Útvonal
Budapest – Maribor – Ljubljana – Triest – Padova – Bologna – Livorno (1042 Km) – Bastia. Kisbusszal ez az út kb. 12 óra, megállásokkal, szinte végig autópályán haladva (http://bit.ly/owe4UO). A sziget északi felén található területeket jártuk be 6 nap alatt (kb. 900 km). Odafele Pisa-ba ugrottunk be egy kis kultúrprogram gyanánt.
Az autópálya díjak igen magasak Olaszországban, 32 euró a megjelölt útvonalon egy irányban. Szlovéniában 7 vagy 30 napos matrica kapható 15 ill. 30 euróért. A diesel ára Szlovéniában 1,23, Olaszországban 1,4, Korzikán 1,35 euró körül mozgott.
Információk az üzemanyagárakról: http://www.amzs.si/?podrocje=415
Bérelt Ford Transit kisbusszal mentünk, ami 3000km-re 150 000 Ft-ba került.

Hajózás
Több lehetőség van a szigetre jutásra, de a legegyszerűbb Livornoból Bastiába kompozni. Az út 4 óra, ami fejenként 66,5 euróra jött ki. Mi a Corsica-ferriest (www.corsica-ferries.co.uk) választottuk, de egy időben megy a Mobylines is (http://www.mobylines.com). 10 euró fejében a hajófoglalást elintézik a Mahart belgrád rakparti irodájában (www.maharttours.com). A hajóról sok jó tengeri fajt lehet látni, többek között mediterrán és bukdosó vészmadarat, illetve halakat és delfineket. Ha valaki repülőhalat is szeretne látni, érdemes a hajó oldalsó részein tartózkodnia, ugyanis a halak megijedve a hajótól merőlegesen kifele szoktak „repülni”. Az utazás előtt érdemes minden fontos dolgot magunkhoz venni, mert a gépjárművekhez nem lehet hozzáférni az utazás alatt.

Közlekedés
A sziget nagyobb városainak környékén és a belső sík területeken széles, többsávos autóutak vannak. A tengerpart mentén elég keskeny szerpentineken csak lassan lehet haladni. Óvatosan kell vezetni, mert nincsenek korlátok, és a helyiek elég gyorsan közlekednek. További nehezítés, hogy sok helyen kecskék és tehenek legelésznek az út szélén. Ezeken a részeken elég ritkán vannak benzinkutak, így érdemes teletankolni nagyobb településeken.

Szállás
Az erdőtüzekre hivatkozva a vadkempingezés elvileg tilos a szigeten, de azért megoldható. Sok kemping van elsősorban a tengerparton, áraik 5-12 euró között mozognak fejenként. A WC-kre nem raknak deszkát, valószínűleg higiéniai okokból. A vizesblokkok több esetben koedukáltak voltak, egészen sajátos megoldásokkal.

Árak
Az élelmiszerek szupermarketekben valamivel drágábbak, mint nálunk. A sajtokat mindenképpen érdemes megkóstolni, de kolbászban és szalámiban jobbak vagyunk. Az éttermek jóval magasabb áron kínálják az ételeket, italokat, mint azt itthon megszoktuk. Egy-egy helyi ételt érdemes azért kipróbálni, pl. a paraszttálat a Restonica-völgyben.

Trip reportok:

Túranapló:

07.22.
Bastia környéke:
A városi parkokban sok egyszínű seregéllyel találkoztunk, a külterületeken pedig vörös kányák vadászgattak.

Etang de Biguglia:
Bastia közelében található brakkvizes, lefűződött tó. Június végén elég gyenge mozgást észleltünk a nyílt vízen. Jellemző fajok közé tartozik a kis kócsag, a barna rétihéja, a gólyatöcs, de kis számban kis és búbos vöcskök, dankasirályok és szárcsák mozogtak a tavon. A tó déli felén a fészkelő fajként nyilvántartott halászsast is többször megfigyeltük. Az énekesek közül számunkra a szuharbujó és a berki poszáta voltak érdekesek, többeknek új volt mindkettő.

07.23.
Corte, Col de Sorba
Sajnos a trip reportokban szereplő helyen útépítés folyt, így a korzikai csuszka megfigyelésére talán legjobb hely nem volt megközelíthető. Gyakori faj volt már errefelé a sövénysármány és a szirti fecske. Több alkalommal láttuk a bajszos poszáta moltoni alfaját, amely azért is érdekes, mert potenciális split.

Restonica valley
Korzika tájképileg egyik legszebb területe. Keskeny aszfaltút vezet végig a völgyön, amelynek végén még júniusban is hófödte csúcsokat láthatunk. Madártanilag nem volt túl produktív a hely. Az érdekesebbek közül a szirti sas és a havasi sarlósfecskék emelhetőek ki. A völgyben félúton 5 euró behajtási díjat kell fizetni. A végső parkoló után, akinek ereje van, még elgyalogolhat a tengerszemig (kb. 1 óra), ahol havasi szürkebegyeket lehet látni. Mi ezt lustaságra hivatkozva kihagytuk.

Haut Asco
Ezen a magasabban fekvő, fenyvesekkel tarkított kopár hegyvonulatokkal tagolt élőhelyen a két fő célfaj a korzikai csuszka és a csicsörke volt. Az első este alacsonyabb területeken kerestük a csuszkákat, de nem találtunk egyet sem. A nap vége felé kicsit hitehagyottan megálltunk egy nyíltabb részen, ahol már a saskeselyűt keresgettük. Szerencsénk volt, mert Ócsai Peti két, a hegycsúcsok körül köröző szakállas saskeselyűt vett észre. Kicsivel később tőlünk kb. 2 km-re beültek a sziklafalra.
Aznap este a közeli kempingben szálltunk meg, amelynek fenyőfáiról 2-3 füleskuvik szólt folyamatosan. Aznap itt még egy endemikus kétéltűfajt, mégpedig a korzikai szalamandrát (Salamandra corsica) sikerült megfigyelni.

07.24.
Másnap a sícentrumnál kezdtünk (GPS: 42.40337, 8.92378). Nagy volt a csönd, de kb. 9 órakor megszólalt az első csuszka, amit sajnos nem sikerült megtalálni. Kicsit lejjebb ereszkedve többször megálltunk, mígnem az egyik kanyarnál (GPS: 42.40649, 8.93792) Kata kiszúrt egy csuszkacsaládot. A hím 3-4 fiatal etetésével volt elfoglalva. Nem messze ettől a helytől (GPS: 42.40714, 8.93869) egy speciálisan, halott fába beépített eternit odút pillantottunk meg, amelyet biztosan a csuszkának helyeztek ki. A síközpont parkolójában egy capuccino mellett próbáltuk jobban megfigyelni a reggel többször csak átrepülve látott korzikai csicsörkéket. Többen csak rosszul látták őket, azaz némi hiányérzet maradt mindannyiunkban, de bíztunk benne, hogy gyakori faj lévén még bele kell fussunk a későbbiekben. Lefele ereszkedve szintén Kata egy nagyon közel repülő saskeselyűt szúrt ki a kocsiból. A madár hosszasan vitorlázott a közeli hegycsúcs felett, majd szépen lassan eltűnt a hegyek mögött. A csapat jó része valószínűleg már ekkor megválasztotta a túra fajának a saskeselyűt.
Továbbhaladva Asco településtől nem messze (GPS: 42.44592, 9.02300) megálltunk szétnézni, ahol fura, fogolyszerű hangot hallottunk. Némi várakozás után sikerült kiszúrni a domboldal tetején mozgó vörös foglyot, ami többször rövid időre megmutatta magát.

Ostriconi delta
Útközben Calvi felé az Ostriconi delta közelében találtunk egy kempinget (GPS: 42.65364, 9.06716). Az esti sétánk során több lappantyút és bakcsót láttunk, valamint egy füleskuvik szólt néhány alkalommal.

07.25.
Calvi, St Catherine
Calviba érve délnek indultunk a St-Catherine repülőtér felé. A repülőtér után néhány km-rel már vannak jó bozótosok, ahol érdemes megállni, illetve a földutakon kicsit besétálni a macchiás domboldalak felé. A megfelelő élőhely keresése közben egy nyílt területen sikerült egy ugartyúk párt megfigyelnünk. A terület macchiás, bozótos, sok helyütt művelt, amely mediterrán poszátákra ideális. Több alkalommal láttunk szardíniai poszátát fiatalokkal. Gyakori volt a kucsmás és a bajszos poszáta is. A nyár előrehaladtával egyre kevésbé énekeltek, de a reggeli órákban néhány másodpercre azért kiültek egy-egy strófára. A területen sajnos nem találtunk egyetlen bujkáló poszátát sem, így a nagy meleg miatt úgy döntöttünk, hogy továbbindulunk Capu Rossu felé, ami a korábban ott jártak szerint tuti hely a fajra.
Útközben K. Szabó Attila révén egy Korzikán nehezen megfigyelhető fajba futottunk bele, mégpedig a vörösfejű gébics badius alfajába. Öreg és fiatal madarat is láttunk az útszéli vezetéken.

Capu Rossu
Calviból egy nagyon hosszú és nehéz szerpentines út vezetett Capu Rossu felé. Estére érkeztünk meg a parkolóba, ahonnan nagyon szép kilátás nyílt a tengerre. Itt a kisbüfé mellett ideális táborhelyet találtunk (N 42.23499 E 8.58361). Innen a nyugati irányba tartó ösvényen indultunk el, és még este sikerült több szardíniai poszátát látnunk nagyon közelről.

07.26.
Hajnalban újra kimentünk a mediterrán bozótosba, ahol több bujkáló poszátát is sikerült látnunk, köztük fiatalokat etető madarakat is. A levegőben folyamatosan havasi és halvány sarlósfecskék, illetve szirti fecskék cikáztak.

Capu Rossu után Bastia felé vettük az irányt. A csicsörkével kapcsolatban volt még hiányérzetünk, ezért úgy döntöttünk, hogy útközben random rápróbálunk jónak látszó élőhelyekre. A második helyen (Col de Vergio, GPS: 42.29050, 8.87817) sikerült is találni és jól megfigyelni több korzikai csicsörkét is.

Etang de Biguglia
Bastia felé tartva naplemente után a szigeten nem fészkelő eleonóra-sólyom 6 példányát sikerült megfigyelnünk mindkét színváltozatban, amint a rajzó cserebogarakra vadásztak (GPS: 42.57432, 9.51746).
Egy Bastiahoz közeli zsúfolt, de nagyon kulturált kempingben (www.campingsandamiano.com) aludtunk. Itt karaokézási lehetőség is volt, de nem éltünk vele. Készülődés közben egyszer csak azt vettük észre, hogy valami nagyot reccsent. Egy tőlünk 20 méterre levő eukaliptuszfa vastag fő ága rászakadt egy lakókocsira. Senkinek sem lett baja, de óvatosan az eukaliptuszfa alatti sátrazással!

07.27.
Bastia
A komp felé haladva a kikötő közelében egy korallsirályt és egy üstökös kárókatonát találtunk. A történetben az volt a vicces, hogy pont ez a két faj hiányzott a kötelező fajok listáról, és az utolsó pillanatban egy sziklán sikerült látnunk mindkettőt.

Meglátogatott területek:

89. kenderike 6
90. keresztcsőrű 5
91. sövénysármány 2,3,4,7,8,10

Köszönjük a túra szervezésében nyújtott segítséget Verseczki Nikinek, Cser Szilárdnak, Mészáros Józsefnek és Pintér Balázsnak!

Megkereshető személyek:
Lendvai Csaba: ,
Steiner Attila: ,

Col de Sorba - Európa / Franciaország

Boldog saskeselyű megfigyelők - Európa / Franciaország

A korzikai csuszka odúja - Európa / Franciaország

Az odú feltételezett lakója - Európa / Franciaország

Egy tipikus korzikai tábla. - Európa / Franciaország

Last minute fajok megfigyelése közben (üstökös kárókatona és korallsirály) - Európa / Franciaország

A Mobylines hajója - Európa / Franciaország
Fórum
Milyen madarat láttam?
Vadgerle.
2019.05.24. 19:34 - Kovács György
Könyvek, újságok, weblapok
Utóljára teszem fel, utána törlöm a listából, ha valakit...
2019.05.24. 09:33 - Szelle Ernő
Apróhirdetések
Az álcaháló és az okulárok elkeltek. Ami még eladó...
2019.05.21. 13:34 - Kovács-Hélisz Robin
Szavazás
Jelenleg nincs érvényes szavazási lehetőség Tovább »
Hírek, felhívások
Az MME Nomenclator Bizottság 2019. január 25-26-ai gyűlésének fontosabb döntései
2019.02.09.
Taxonómiai változásokAz AERC TAC, amit az európai ritkaság bizottságok ezelőtt széleskörűen... Tovább »
Beszámolók
Borneó (Sabah) és két nap Maláj-félsziget
2019.04.26.
Borneó (Sabah) és két nap Maláj-félsziget 2018.07.27-08.12 Résztvevők Dr. Steiner Attila,... Tovább »