PKMK

Beszámolók
Írország nyugati része Megosztom Facebookon
2006.03.08. 13:39 Bodor Gábor

Írországi madármegfigyelések, 2005. augusztus 25.-től szeptember 2.-ig.

Hosszas itthoni útvonaltervezés után öten vágtunk neki Írország nyugati részének, elsődleges célunk a főbb madártani élőhelyek és megfigyelőhelyek meglátogatása volt. Azonban aki Írországba készül, készüljön föl, hogy nem lehet csak madarászni menni oda, hisz az ország csodálatos természeti látnivalói nem mindig esnek egybe a jó madármegfigyelési helyekkel. Sajnos mi csak egy hetet tudtunk az országban tölteni, így kénytelenek voltunk kihagyni a madárvonulás útjába eső, illetve az amerikai kóborlók által gyakran felkeresett déli és délkeleti tengeröblöket. Fő úti célunk a nyugati partszakaszon fekvő, főként tengeri madarak által kedvelt vonulási útvonalak, illetve az ezen területen fekvő Nemzeti Parkok meglátogatása volt. Az ír Nemzeti Parkok nagyban eltérnek a mi Nemzeti Parkokról alkotott elképzeléseinknek, ugyanis az ott található ilyen Parkok inkább a szemet gyönyörködtetik, nem pedig valamilyen speciális élőhelyre vagy fajra épülnek, bár akad olyan is aminek geológiai fontossága van.
Emellett természetesen nem lehet elmenni az ír, illetve a kelta kultúra fönnmaradt nyomai mellett sem, és bár nem egy kulturális országnézést terveztünk, sokszor nem tudtuk megállni, hogy ne nézzük meg közelebbről az úton-útfélen található hangulatos kastélyromokat.

A Malév járatával Dublinba érkeztünk, itt béreltünk autót és másnap már ezzel vágtunk nyugatnak, az úti cél Galway városa volt. Ezt a várost tettük meg csillagtúráink központjának. Szállásunk egy kivételesen igényes hostelben volt (Sleepzone, mindenkinek csak ajánlani tudom)

Első nap délre vettük az irányt, Galwayből elindulva az N18-as főúton Kilcolgan-nál tértünk le az alsóbbrendű N67-es főútra. Erről az útról érdemes kitérőket tenni a tengerpartra, apálykor mi Kinvarra környékén (Newtownlynch-nél) egy hangulatos kis öbölnél napfürdőző kúpos fókákat figyeltünk meg. Innen már látszanak a Burren dombság védett mészkőhalmai is (The Burran NP)
Az N67-en tovább haladva Ballyvaughan-nál letértünk az R477-es mellékútra, Black Head felé. Ez a kiszögellés remek megfigyelőhely a tengeri madarakhoz, ugyanakkor az út bal oldalán felmászva a Burren dombjaira botanikai ritkaságokra is bukkanhatunk. Utunk alatt először itt figyeltünk meg alkákat, lummákat, szulákat, csüllőket. Az alkák és lummák a part közelében halásztak, nagyon jól meg tudtuk figyelni őket.
Ezután a tengerparti úton értük el az N478-as utat, mely Moher szikláihoz vezet. Ez a természeti látnivaló Írország egyik nevezetessége, érdemes megnézni, fennséges. Amellett persze kiválóan lehet itt északi sirályhojszákat is megfigyelni.

Innen az N67-es főútra kijutva és délre továbbhaladva érdemes még megállni Spanish Point-nál, ha kedvező a szél - azaz a szárazföldről fúj - jó megfigyelőhely tengeri madarakhoz. Azonban a legjobb hely erre innen még továbbhaladva található. Az N67-esen Kilkee-nél kell lekanyarodni Loop Head felé az N487-es úton, ezen haladva juthatunk el Bridges of Ross-hoz. Sajnos a hely a legtöbb térképen nem szerepel, ezért figyelnünk kell az út jobb oldalán egy kis fatáblára, mely jelzi a helyet, mint jó horgászhely. Persze ez ne tévesszen meg senkit, ugyanis az év ezen időszakában, azaz augusztus végén, szeptember elején olyan kedvező itt a széljárás, hogy ezt kihasználva a tengeri madarak egész közel vonulnak a parthoz, követve az itt végighúzódó tengeri áramlatokat. Ne lepődjünk meg, hogy itt nem leszünk egyedül, rengeteg angol és holland birder zarándokol ide ilyenkor, hogy egész nap letáborozva figyelje a folyamatos vonulást. Napi több ezer madár vonul el itt, köztük olyan érdekesebb fajokkal, mint atlanti és szürke vészmadár, viharfecske, ékfarkú halfarkas, nagy halfarkas és csüllő. Mi ezeket láttuk itt, de egy nappal előttünk figyeltek meg fecskesirályt, Bonaparte sirályt, nagy vészmadarat és villás viharfecskét. Ám egy több napig tartó, az állandó széllel dacoló megfigyelés alatt össze lehet itt futni még laposcsőrű víztaposóval, Wilson viharfecskével, zöldfoki viharmadárral, nyílfarkú halfarkassal, illetve kis- és bukdosó vészmadárral is. 2004-ben pedig egy dolmányos albatrosz okozott szívinfarktust az ott tartózkodó megfigyelőknek...

Továbbhaladva Loop Head, azaz e félsziget csúcsához, ahol egy szép világítótorony is található, érdemes Kilbaha-nál betérni az öbölnél található kis pubba (Lighthouse Inn), ami ilyenkor hasonlatos egy hortobágyi Madarászfutamhoz, legalábbis az egy négyzetméterre eső madarászok számát tekintve. Jó kis infókat lehet itt megtudni a környéken tanyázó havasi varjak aktuális hollétéről, illetve a raritik megfigyelési pontjairól. Mi is itt értesültünk, hogy a közelben, Doonbeg tengerpartján épp egy fiatal pettyes cankó tartózkodik, amit másnap - hisz hová máshová is vezetett volna az utunk - kerestünk meg.

Következő napi úti célunk ismét inkább esztétikai jellegű volt, hisz Írország első Nemzeti Parkját látogattuk meg, a Leane tó mellett fekvő, régi lordsági parkból kialakított Killarney NP-t. Innen az N71-esen továbbmenve juthatunk el a Lady's View nevű kilátóhoz, illetve erősen figyelve a leágazásra, a Gup of Dunloe-hoz. Ez egy kis völgy, mely egy gyors folyású hegyi patak által keletkezett. A patak partján pedig trópusokhoz hasonló, buja aljnövényzet található, illetve itt figyeltünk meg egy vízirigó ír alfaját is (ssp. hibernicus).

Másnap északra vettük az irányt, az N26-oson Ballina-ig mentünk (közben áthaladtunk a szintén csodálatos Connemara NP-n), itt letérve az R314-es útra eljutottunk Killala-ba. Ez a városka, illetve a városról lenevezett öböl, főként az északabbra található Kilcummin és Downpatrick Head jó megfigyelési hely tengeri emlősökre. Sajnos mi nem láttunk bálnákat, sőt még a szél sem kedvezett nekünk, ugyanis ezen helyeken megfigyelhető tengeri madárfajok is elkerültek minket, illetve azonosításra alkalmatlan távolságban mozogtak, kint a tengeren.

Nem említettem, pedig kiváló madármegfigyelési hely Gallway városában található Nimmo's Pier nevezetű móló. Ennek környéke az apály óráiban kiváló terep. Rengeteg sirály táplálkozik itt, a heringnek mindkét alfaja (ssp. graellsii és ssp. fuscus), továbbá dolmányos és jeges sirály is. Nekem nagy szerencsém volt, mert sikerült látnom az éppen itt vendégeskedő kacagó sirályt is. Továbbá parti madarak megfigyelésére is jó a hely, rengeteg kis godát láttunk, illetve egy sötét hasú örvös ludat is sikerült megfigyelnünk.
Jó hely még sirályozásra a város kis folyóját követve, a Katedrálistól nem messze található kis duzzasztó környéke is.

Mi is itt fejeztük be nyugati kirándulásunkat, hisz sajnos vissza kellett indulnunk Dublinba. Itt még másnap, a repülő indulása előtt kinéztünk a város déli mólójára, mert azt az információt kaptuk, hogy a móló szolgál telelőhelyéül a tengeri partfutóknak. Sajnos az időpont még korai volt hozzájuk, de ennek ellenére ajánlom mindenkinek a helyet. Elég nehéz megtalálni, nekünk is csak a térképet követve és toronyiránt menve sikerült rátalálni. Ne ijedjen meg senki ha ipartelepen és dokkokon kell áthaladni. Jó támpontot adnak a móló tövénél található erőmű kéményei. A mólóról sikerült megfigyelni alkákat és lummákat, üstökös kárókatonákat, egy több százas fenyérfutó és kőforgató csapatot és sarki partfutót. De innen lehet jó eséllyel látni rózsás csért is - bár sajnos nekünk nem sikerült.

Ha valaki Írországban jár, még feltétlenül látogassa meg a Dingle félszigetet is. Mi ezt sajnos idő hiányában kihagytuk, de a félsziget szépségét, illetve az ott található kis öblök és lagúnák fajgazdagságát mindenki dicséri. Ott tartózkodásunk alatt például hosszúcsőrű cankógoda és sárgalábú cankó is megfigyelhető volt.
Ezenkívül ajánlom mindenkinek, hogy elutazás előtt mindenképen tajékozódjon a neten található tripriportokból, hisz én most csak a töredékét tudtam leírni a jó megfigyelési helyeknek, illetve valami ritkaság szinte mindig található a szigeten, melyek általában jó sokáig kitartanak. Ilyen faj volt 2005-ben például a füstös csér is, mely több hétig tartózkodott egy helyen.

Az úton Bajor Zoli készített fotókat, ezek közül néhány megtekinthető a WP galériában is.

Lady's View

Gup of Dunloe

Killarney NP

Romok
Fórum
Milyen madarat láttam?
Szia Zsolt! Teljesen jó "sima" sárszalonkára....
Ma, 18:36 - Kovács Norbert
Távcsövek, teleszkópok
Mielőtt bárki komolyan gondolná, hogy neten nem szabad...
Ma, 13:14 - Kármán Balázs
Apróhirdetések
Eladó VIXEN Giant Zoom 16-40x80, két éve vásárolt, két...
Tegnap, 20:47 - Kirják Sándor
Szavazás
Jelenleg nincs érvényes szavazási lehetőség Tovább »
Hírek, felhívások
AZ ÉLŐHELY-HASZNÁLAT TÉR-, ÉS IDŐ-MINTÁZATAI
2019.09.24.
Tisztelt Természetvédő Kollégák, Kedves Barátaink! A Kiskunsági Nemzeti Park Igazgatóság a VIII.... Tovább »
Beszámolók
XIX. Terepmadarász Találkozó (Fertő)
2019.10.15.
Sziasztok! Végre összeállítottam a 2019. szeptember 7–8-án a Fertő tónál... Tovább »