PKMK

Beszámolók
Horvátország tavasszal Megosztom Facebookon
2004.11.12. 11:57 Koczka András

Megfigyelt madárfajok listája Horvátországban és Bosznia-Hercegovinában 2004. 04. 06.-04. 13. (Futó R. , Koczka A. , Pánya Cs. , Weszelinov O.):

Északi búvár
Sarki búvár
Füles vöcsök
Feketenyakú vöcsök
Kis vöcsök
Búbos vöcsök
Mediterrán vészmadár
Bukdosó vészmadár (két alfaja)
Kárókatona

128 faj

ÚTINAPLÓ
(KOCZKA ANDRÁS)

1. nap: kedd, 2004. április 6. : Út Horvátországba
17:00 órakor indultunk Budapestről. Csapatunk akkori tagjai: Koczka András, Pánya Csaba, Weszelinov Ottó. 21 órakor léptük át a határt Letenyénél, majd nemsokra rá 38 litert tankoltunk összesen 265 Kn értékben. 00:25-kor értünk Rijekába, ahol nagy esőzés fogadott minket. Ezidáig az autópályadíjak 80 Kn-ba kerültek. 2:00 órára elértük Brestovát, ahonnan kompok indulnak át a Cres szigeten található Porozinába. A kompdíj 11 Kn/fő, +75 Kn az autóért. Az eső elállt, így a hajnali indulásig a kocsiban és a kocsi mellet (P.Cs.) aludva töltöttük az éjszakát.

2. nap: szerda, 2004. április 7. :Cres és Krk szigetek; érkezés Pagra
Hajnalban 7 órakor átkompoztunk Cres szigetére, majd Beli irányába autóztunk, útközben meg-megállva. Dragozetići után fülemüle éneket hallottunk, a bokros meredéjben kucsmás poszátákat, néhány erdei pintyet fedeztünk fel. Egy szajkót és egy – a tengerpart mentén repülő – világos színű egerészölyvet láttunk.
A Beli felé vezető útleágazásnál egy kis kilátóhely van, ahonnan jól lehet látni a sziget két hosszanti oldalát övező tengerpartot (itt a legkeskenyebb a sziget). A szemerkélő esőben rendkívül közelről csodálhattunk meg két felköröző fakókeselyűt, melyek aztán a hegyoldal erdős oldalában tűntek el a szemünk elől. Beli felé vettük az irányt, a dús növényzetű erdős, ligetes úton haladva meggyvágókat, és széncinegéket láttunk. A molyhos tölgyesekben hunyorokat, ibolyákat és isztriai harangvirágot (Campanula istriaca) találtunk. Egyes helyeken sok zsálya található, máshol csertölgyeseket érint az út.
Az Öko-Centerben (Fakókeselyű Védelmi Központ, 15 Kn a belépő) megnéztük a kiállítást, elbeszélgettünk az ott tartózkodókkal, akik 5 fakókeselyűt és egy Rijekában (a tengerparton) legyengült állapotban talált füles keselyűt (!!!) mutattak nekünk. Jelenleg 70 fészkelő pár van a Belihez közeli tengerparti sziklákon. Beliben, a kikötőben és a környéken a következő madarakat figyeltük meg: karvaly, vörös vércse, sárgalábú sirályok, 1 üstökös kárókatona, barázdabillegetők, sárga billegetők, bajszos poszáták, holló, házi verebek.
12:00 órára elértünk Cres városához-még mindig esőben-, ahol a Kovacine kemping felé vezető út végénél álltunk meg. A magasból a tengerre nézve 60 feketenyakú vöcsköt számoltunk meg egy csapatban, a város felett két sarlósfecske repült át. A tengerparti sétányra leérve egy átrepülő fakókeselyűt vettünk észre, a tengeren pedig két üstökös kárókatonát láttunk. Cres öblének hajlatában van egy kis sásas-zsombékos rész, ahol a következő madarak voltak láthatóak: 2 billegető cankó, sárga billegető hímek (ssp. feldegg és ssp. flava), barázdabillegetők, 2 fitisz füzike, néhány barátposzáta, 4-5 holló, 25-30 tengelic, 15-20 csicsörke, 4-5 sövénysármány.
14:30-ra elautóztunk Meragba, ahonnan a Krk szigetre menő komppal rövidesen Valbiskában találtuk magunkat. Az idő javulni látszott, a nap is kisütött mire Malinska kikötőjéhez értünk, ahol egy téli ruhás sarki búvár halászgatott, kissé messzebb pedig egy tojó örvös bukó tűnt fel. A környéken csicsörkéket, fekete rigókat, barátkákat láttunk, a magasban 2 füsti fecske és néhány vonuló barna rétihéja látszott.
Utunkat folytatva molnárfecskét, elütött őszapót (ssp. europaeus), füsti fecskét, és egy bokorban ugráló kis poszátát leltünk. A Krk szigetet a szárazfölddel összekötő híd mellett viszonylag nagy kiterjedésű sziklás rész található, ahol rendkívül gyümölcsöző másfél órát töltöttünk. Az erős szél és a borult idő ellenére a következő madarak kerültek a látcsöveink elé: 8 feketenyakú vöcsök, néhány tőkés réce, vörös vércse, héja, halászsas, sárgalábú sirályok, egy nyaktekercs, 2 erdei pacsirta, 2 füsti fecske, egy molnárfecske, barázdabillegetők. Viszonylag gyakoriak voltak a házi rozsdafarkúak, hantmadarak. Szem elé került egy déli hantmadár hím, 2 rozsdás csuk, egy-kövirigó hím és egy kék kövirigó hím. Egy énekes rigót, egy kis poszátát, és dolmányos varjakat is megfigyelhettünk. A sziklás oldalban birkák legelésztek.
20:30-kor Priznánál átkompoztunk Pag szigetére (10 Kn/fő, 62Kn/autó). Egy ideig szálláshelyet vagy kempinget kerestünk Novaljában, (láttunk egy sündisznót) de nem jártunk sikerrel, sőt sátorverési kísérletünk is különböző okokból kifolyólag (dühöngő parasztok vasvillákkal) kudarcba fulladt, így némi szelíd duhajkodás után az előző napihoz hasonló módon nyugovóra tértünk.

3. nap: csütörtök, 2004. április 8. : Pag, útban a Paklenica felé, Velebit-hegység
6:20-kor ,,felhőtlen égre, napsütésre keltünk fel az út mentén”(W.O). Reggel 2 sövénysármány, 1 tüzesfejű királyka, feketerigó, sok átrepülő sárgalábú sirály, 4-5 erdei pacsirta, néhány mezei pacsirta, 6-8 kenderike, füsti fecskék.
8:30-kor indulás D-nek Pag irányába. 9-kor tankoltunk Pagon (37 l = 250 Kn), kávéztunk, majd – még mindig kábán - elmentünk a sólepárlókhoz. A tavak nagy része száraz volt, de azért némelyikben és a csatornákban volt víz. Megfigyelt madarak: 3 széki lile, 1 nagy kócsag, 1 kanalasgém, 12 kis kócsag, 4 szürke cankó, erdei cankó, sárgalábúak, füstik, 1-1 molnár, parti fecske, 1-2 búbos pacsirta, sok sordély, fitiszek, 3 réti pityer, zöldike, sárga billegetők (1 ssp.thunbergi hím, 1 ssp.feldegg hím, a többi ssp.flava). A sólepárló kazettákban maradt vízben kis halivadékokat, apró rákokat és tengeri kagylók vázát találtam. A visszafelé vezető úton egy farkasalmalepke (Zerynthya polyxena) repült át előttünk.
A Povljana-Pag közti úton megálltunk és egy kis bokros, fenyőcsoportokkal tűzdelt, köves-füves helyen át lementünk a tengerpartra, ahol 2 küszvágó csért és 2 pár nászruhás örvös bukót fedeztünk fel. A meleg napsütés előcsalta a gyíkokat is, fiumei faligyíkok (Podarcis melisellensis) és olasz faligyíkok (Podarcis sicula) vadászgattak a talajon.
Pagtól délkeletre található egy tó, a neve: Mala Blako. (P.Cs. univerzális nyelvtudással és a helyi postai alkalmazottakat is lenyűgöző kalapjával tudakolta meg a helyes útirányt.) 4 feketenyakú vöcsök, 3 kis vöcsök, 7 búbos vöcsök, 2 kárókatona, 1 szürke gém, kb. 60 szárcsa, 1 böjti, 5 tőkés, 2 kanalasréce, 1 gólyatöcs, 4 pajzsos cankó, 2 erdei cankó, 2 szürke cankó, 1 déli hantmadár (fekete torkú), sok mezei pacsirta, 1 seregély, néhány fiumei faligyík volt látható.
12:30-ra már a Pagot a szárazfölddel összekötő hídnál voltunk. Az odafelé vezető úton már-már sivatagi hangulatot árasztott a táj. A kősivatagos, növény nélküli területen déli hantmadarakat láttunk. A hídhoz közeli kis templom és temető környékén, és a leszakadó sziklafalakon kék kövirigót, hollót, déli hantmadarat (fekete torkút), molnárfecskéket láttunk.
Posedarje felé: 1 hamvas rétihéja hím repült át, mezei verébcsapatok, sordélyok és a tengerparton (vizenyős) 25 nagy póling táplálkozott. Posedarjétól északra egy kis köves-bokros területnél csaptunk egy kört, melynek során 1 kucsmás poszáta éneklő hímet, 3 éneklő bajszos poszáta hímet, több erdei pintyet figyeltünk meg. Az idő kellemes volt, gyenge szél fújdogált (útközben kocsiból kék kövirigó).
A szárazföld Velebit felé eső útjára álltunk, már egy szálláshely felé orientálódva, mikor Mandric öblénél megállva kb.35 sárgalábú sirály között 1 heringsirályt fedeztünk fel. A környéken még egy sövénysármány és egy déli hantmadár tűnt fel.
Selina felé tartva a hegység lábánál futó tengerparti úton a hegyoldalba felnézve kb.150-200 havasi csókát láttunk. A madarak a magas sziklák tetején és a fenti fákon, bokrokon több kisebb csapatban gyülekeztek, majd 2-300 méterrel odébbálltak.
15:30-kor már Selina kis tengerparti kempingjében (1 kocsi, 1 sátor, 3 fő=12 euro/éj) felállított sátrunk mellett szedelőzködtünk, hogy még ellátogassunk egy a Surfbird által leírt helyre (ahol egy könnyen megtalálható, jellegzetes száraz fa környékén láttak füstös cinegét). Egy keskeny kis úton, meredeken kellett felkapaszkodni a buszmegállóig, ahonnan azonban csak gyalog lehet továbbhaladni a hatalmas sziklafalak között. Az út mentén bozótos kisebb fákkal, jó kilátóhelyekkel. Rövid időn belül meghallottuk, majd meg is láttuk az egyik madarat ami miatt jöttünk: kövi csuszka kiáltozott egy szikla csúcsán, majd egy másik is odarepült a közelébe. 4-5 kék kövirigót, de csak egy átrepülő pár kövirigót láttunk. 1 bajszos poszáta hím, 1-1 hím fehértorkú és feketetorkú déli hantmadár, sövénysármány pár, 8-10 szirti galamb és 2 szirti fogoly tette teljessé ezt a kb.3,5 órás kis túrát. Ragadozók közül csak egy egerészölyvet láttunk, ezen kívül megfigyeltük még az alábbi madarakat:szén –és kék cinege, 2 őszapó, erdei pintyek, barátkák, csilpcsalpok, fitiszek és 12-15 átrepülő csicsörke. A két foglyot felrepülni láttuk, majd azon a helyen ahol beszálltak a hegyoldal kis fenyőkkel tarkított bozótosába még 2 alkalommal bukkant fel 1-1 példány rövid időre.
Este a kempingben hideg vízben ,,zuhanyoztunk”, majd miután Ottóval megízleltük a házigazda borát (ezalatt Csaba dél – kelet ázsiai nosztalgikus vacsoráját költötte el) nyugovóra tértünk.

4. nap: péntek, 2004. április 9. : Paklenica N.P.(Mala), Vrana-tó T.T., Pirovac.
6:30-kor keltünk fel. Felhős ég, de enyhe idő volt. Reggeli előtt Seline öblében olykor egészen közel a parthoz megfigyelhettünk 4 északi és 5 sarki búvárt, 3 hím és 5 tojó örvös bukót. Rajtuk kívül parti fecskét és néhány sárgalábú sirályt láttunk. Reggeli után a part egy másik szakaszán 4 nyári ruhás füles vöcsök dobta fel a napunk indulását. 7 messze úszkáló búvár, 1 szürke gém és a parti úttól nem messze repülő 2 búbos banka került még elő.
A Paklenica Nemzeti Park irodájában feltankoltunk ingyenes prospektusokkal, kiadványokkal, majd szóba elegyedtünk az éppen ott lévő biológussal, aki számos aktualitással megismertetett minket (1 pár szirti sas fészkel, parton berki veréb telel, madaraknak a Mala szurdok a jó hely, keselyű már nem költ, stb…)
9:30-tól 16:00-ig a Mala Paklenica szurdokban voltunk. Az eső hol alábbhagyott, hol jobban rákezdett, de általában folyamatosan, csöndesen szitált. A terület formái és méretei igen lenyűgöztek minket, bár a terepen való közlekedés elég nehézkes, főleg a csúszós köveken, sziklákon, néhol láncokba kapaszkodva. Nagyon hamar a szemünk elé került 16 szirtifecske, amelyek a völgybejáratot szegélyező hatalmas sziklafalak előtt vadászgattak. A magasban 1 egerészölyv keringett rövid ideig, majd egy csapat (10-15) szirti galambot láttunk a szurdok oldalára telepedni. Sokáig egy hatalmas kövekkel tarkított patakmederben haladtunk, melyben itt-ott megmaradt a víz (mivel sokat esett az eső), benne apró rákocskákkal (bolharákokkal). Hatalmas barlangbejáratok és érdekes sziklaalakzatok közt haladva sikerült megfigyelnünk egy vándorsólymot, 7-8 kék kövirigót, 2 déli hantmadár hímet, egy vörös vércsepárt, 3-4 kövi csuszkát, 2 éneklő füleskuvikot, egy bajszos poszátát pedig igen közelről tudtunk szemügyre venni. A madarak denzitása mindazonáltal nem volt valami magas. A fentieken kívül még a következők kerültek a távcső elé: feketerigók, barátposzáták, csilpcsalp füzikék, néhány erdei pinty. Egy helyen foltos szalamandrával (Salamandra salamandra) is találkoztunk az egyik sziklarepedésben. Mivel a mederben nem nagyon volt víz, így vízirigóval sem találkoztunk. Szerencsére a Mala Paklenicába menet nem kell belépőt váltani, így olcsón megúsztuk a túrázást. Visszatérve a tengerparti útra egy kis szárítkozással egybekötött pihenőt tartottunk egy kávézóban (kávé: 4 Kn, kapuccsínó: 6 Kn).
18:00-ra elértük a Vrana tó Természetvédelmi Területet, amely híres madárgyülekezőhelyként van nyilvántartva és amely erre rácáfolandóan elég kevés élettel bírt. Erős szélben és esőben jártuk a tó néhol igen széles nádszegéllyel rendelkező partjait, de sikerült rátalálnunk egy énekelgető berki poszátára. A tavon 2 búbos vöcsök, 1 szürke gém, 10 réti cankó, és viszonylag sok sárgalábú sirály volt. Szemünk elé kerültek még a következők: 10 nádi sármány, 1 tojó sövénysármány, sok füsti és kevesebb molnárfecske, néhány csicsörke, egy fülemüle éneke, 1 szarka, távolabb egy kis erdőfolt környékén 80-100 dolmányos varjú és 200-250 seregély.
Kézzel lábbal megpróbáltunk szóba elegyedni egy természetvédelmi őrhöz hasonló motoros emberrel, de nem sokra mentünk egymással, eltekintve attól, hogy adott a területről egy részletes térképet és homályosan beszélt valami nagy pusztító tűzről a közelmúltban és a közeljövőben építendő lesekről és bicikliutakról.
21:00-kor találkoztunk a másik csapat tagjaival : Futó Róberttel, Priksz Erikával és Gáborral, és valami Krisztiánnal (bocs…).
Pirovac szélén sikerült magánszállást találnunk 50 Kn/fő áron, majd elmentünk egy közeli pizzériába megünnepelni a találkozásunkat (pizza: 30 Kn, sör: 8 Kn).
Később mindenki kedvére zuhanyozhatott és aludhatott a kényelmes szálláshelyen (a magánszállás Pirovac centrum tábla után az út bal oldalán a 2. táblás szállás). Az eső este is esett…

5. nap: szombat, 2004. április 10. : Krka Nemzeti Park, tengerparti út Splitig, Vis sziget.
A 7:00-ás ébredés után kényelmesen megreggeliztünk (akadt aki az esti pizza megdermedt maradékát majszolgatta), majd ki teát, ki kávét öblített le a torkán. Reggel a szállás körül rengeteg barátposzátát láttunk ugrándozni a bokrokon. Az eső gyengén esett, kb. 10-12 º C volt.
A két autó és társasága 9:00-ra ért a Krk Nemzeti Parkba. A belépő 50 Kn-ba kerül, a park kishajóival fel lehet utazni a zuhatagokig, vagy gyalogosan is meg lehet tenni ugyanazt az utat a parton és fapallós hidakon. A bejáratnál egy bajszos poszáta ugrándozott eléggé bizalmasan. A hajóút egy tülekedő német túristacsoport megérkezésével meghiúsult számunkra, így gyalog folytattuk utunkat. 2 órán át jártuk a csodálatos vízesések környékét szakadó esőben, melynek eredményeképpen teljesen bőrig áztunk (az esőkabátok is átnedvesedtek egy idő után). Egészségünk érdekében Hubertust iddogáltunk, majd 11:00-kor elvált a két csapat egymástól, amiként Futó R. került hozzánk Pánya Cs. helyett. A parkban egyébként mindössze 6 bütykös hattyú, 3 billegető cankó, sok fecske, jópár erdei pinty és fekete rigó került elő.
Délnek véve az útirányt, Splitig sok helyen leálltunk a tengerparton, de csak sárgalábú sirályokat találtunk.
Trogirnál (rendkívül hangulatos városka) 4 sarlósfecskét láttunk, és néhány csicsörkét.
14:00-ra értük el Split városát, majd a 14:30-as komppal utaztunk tovább Vis szigetére (három fő+ kocsi: 273 Kn-csak oda).
A kompról 2 repülő búvárt, min. 15 üstökös kárókatonát (ebből 4-5 Visnél), 1 bukdosó vészmadarat (Puffinus yelkouan ssp. mauretanicus! egyes könyvekben külön szerepel, baleári vészmadár (P. mauretanicus) néven ), 1 heringsirályt 8 sárgalábúval a nyílt tengeren (az úton kb. 35 sárgalábú sirály volt), és egy récecsapatot (2 böjti hím, 15-17 kontyos réce) láttunk.
A kompozás igen hosszú, több mint 2 óráig tart és az első ¾ óra után már kimondottan érdemes figyelni a vészmadarakat. Egyébként a fedélzeten állva is eső áztatott minket…
17:00-ra elértük Vis szigetét, a komp Vis városában kötött ki. Az aprócska sziget délszaki növényzetéről híres (az eleonóra mellett), és arról, hogy pár éve lehet csak túristáknak látogatni, mivel sokáig nagyon fontos katonai bázisként funkcionált. Az idegenforgalom elhanyagolható, kevés a,,jó” partszakasz, a szigetet egyetlen hegy uralja, összesen két város van a földdarabocska ellentétes pólusain. Mi rögtön Komiža felé autóztunk a hegyen át, a ködös-párás völgyek felett. A nap kisütött egy kis időre, és mi néhány helyen megállva 12 hamvas rétihéját és egy barna rétihéját, fácánokat, dolmányos varjakat láttunk. Egy kis pajta tetejére 2 erdei pityer szállt le. Egyre több fecskét figyeltünk meg. Bajszos poszáta hím, néhány erdei pinty.
Komiža felett állva 2 kék kövirigiót figyeltünk meg a sziklákon és egy póznán, de a völgyböl feltörő ködfelhők mindent beborítottak pár perc alatt, így folytattuk utunkat a város felé (találtunk egy elütött erdei fülesbaglyot). A város feletti dombon hosszas kínlódás után 3 kerti sármányt (Ottó), és egy örvös légykapót láttunk. Ámbár szétszóródtunk a területen (Robi teljesen el is tűnt), mégis mindhárman láttuk azt a világos színű eleonóra sólymot, amely miatt a szigetre jöttünk. A területen találtunk még egy vándorsólymot, egy vörös vércsét, több kucsmás poszátát és zöldikéket.
Az estét megelőzően jártunk egyet a falu főterén, a kikötőben, majd egy út mellett aludtunk el, ahonnan szép kilátás volt a tengerre és a kisebb szigetekre. Éjjel bakcsót hallottunk.

6. nap: vasárnap, 2004. április 11. : Vis, Split, Klis erődje, út a Neretva deltájához.
6:00-kor keltünk, szemerkélő esőben, 10-15 C◦ -ra. Egy felhagyott katonai bunker felé vettük az utunkat, be is merészkedtünk a belsejébe. A legbelső föld alatti termek falán hatalmas barlangi szöcskéket találtunk. A bunker be – és kijárata felülről hungaroceldarabokkal volt álcázva, így mintegy sziklás terület képét nyújtva az ellenség számára. A közelben tüzesfejű királyka szólt. A szigeten átautózva és közben olykor megállva haladtunk a kikötő felé. Út közben 6-8 vörös vércsét, 1 örvös légykapó ♂-et, kis légykapó ♀-t, 3♂ és 1♀ hamvas rétihéját, 1 vörösfejű gébicset, 2 rozsdás csukot, 6-8 vonuló hantmadarat és két átrepülő parlagi pityert láttunk. Egy helyen fülemüle énekelt, és általában sok sárgalábú sirály repkedett mindenfelé. Összességében a sziget rendkívül tetszetős, eltekintve a hegyoldalakat sok helyen beborító szeméttől, szögesdrótoktól, hordóktól és egyéb a háború után ottfelejtett hulladéktól.
A kompút Splitbe a már megszokott szemerkélő esőben sikeres volt: összesen 24 vészmadarat figyeltünk meg. A 14 mediterrán és 8 bukdosó vészmadáron kívül csak sárgalábú sirályok és egy dankasirály került elénk.
11-kor már Splitben voltunk, ahol találkoztunk Pányáékkal, majd – az eddigre már zuhogó esőben – bejártuk a Dioclecianus palotát. A város felett sarlósfecskéket figyeltünk meg.
A közeli Klis erődjéről (belépő: 10 Kn) rendkívül szép kilátás nyílik a tájra, azonkívül a madarak is kedvelik a várfalakat. 1,5 óra alatt 2 kék kövirigó, 11 havasi sarlósfecske, 1 kormos légykapó, csicsörkék, széncinegék és egy fülemüle került elénk.
Split-től dél felé haladva több helyen ránéztünk a tengerpartra, és egy folyótorkolatra. Egy helyen 160 sárgalábú közt 4 szerecsen és 1 heringsirály volt, mellettük 1 jégmadár és 1 billegető cankó. Dugi Rat partjainál: 2 feketenyakú vöcsök; Omisnál: 12 szürke gém, 3 sarki búvár, 1 sisegő füzike, széncinegék, 2 heringsirály, 20-30 ss., 1 barázdabillegető ssp.yarellii. Ploce külterületein (nem messzire Blace-től…): 1 kucsmás poszáta, sordély, 2 rozsdás csuk.
18:00-kor elértük a Neretvát (Rogozin-tól D-re). A híd közelében az út melletti bokrokon 40-50 berki verebet találtunk, vegyesen házi verebekkel. A csatornák és a kis vizes kazetták közt járva 3 vadgerle, 1 vörhenyes fecske (többször is láttuk), 3 mezei poszáta, kb. 15 berki poszáta, 2 nádirigó, 2 foltos nádiposzáta, 1 vizityúk, fürj, 8-10 nádi sármány és sok szarka került a szemünk elé.
Blace környékén (ahol éles bicskájú vidám cigányok szórakoztatására megvacsoráztunk) szarkákat, 2 seregélyt és zöldikéket láttunk. Az enyhe esőben egy patkány is elénk került. Miután megittuk Ottó borát egy nádas mellett éjszakáztunk az autóban, mivel tomboltak a szúnyogok a környéken (épp aznap lehetett a plocei és blacei szúnyogok éves tombolónapja).

7. nap: hétfő, április 12. : Neretva –delta, Metkovic, út Bosznia-Hercegovinán át és végül a rendőrségi fogda.
Már 6:00-kor fent voltunk és bár elég szeles és esős volt az idő a környék tele volt berki poszátákkal. A delta csatornázott, nádasos részein a vonuló fecskék közt 2 vörhenyes fecske, 1-2 havasi sarlósfecske, 10-15 sarlósfecske került elő. Az előző napi fajokon kívül 2 szürke gém, 2 nagy kócsag, kis vöcsök, 1 vörös vércse, 3 bajszos poszáta, barátposzáták, cserregők, fitisz füzike, és egy vörösfejű gébics volt látható.
8-10:00-ig a Neretva menti területeket jártuk, ahol már hatalmas nádasokat is találtunk. Vörösfejű gébics, 15 kis kócsag, vörös gém, 1 kis poszáta, 1 bajszos poszáta, 2 búbos banka, 54 szürke gém, függőcinege, berki poszáták voltak a területen. Egy kis köves-sziklás domb tetején kápolna volt, ami jó kilátóhelyül szolgált: 3 déli hantmadár, 1 havasi sarlósfecske, erdei pityer, vörös vércse, kucsmás poszáta. A kövek közt találtam egy fekete-vörös mintázatú ikerszelvényes (Diplpoda - Glomeridae).
Egy óra múlva Dubravica és Bijeli Vit között berki poszátákat, bajszos poszátát, 1 szirti fecskét, kis vöcsköt, vizityúkot, 10 szürke gémet, fitiszfüzikét, fülemülét, kucsmás poszátát és egy felköröző egerészölyvet láttunk. A közeli kis tó partján egy irdatlan méretű barna varangyot (Bufo bufo) fedezett fel Robi. Később egy sövénysármány pár is előkerült.
Metkovic népét megörvendeztettük a füstös cinege kazettáról lejátszott hangjával és az az után következő fülrepesztő latin névvel többször egymás után, de mindhiába, sajnos nem találkoztunk egy füstös cinegével sem.
A horvát-bosnyák határnál tudtunkra adták, hogy mivel nincs vízumunk Boszniába, ezért ugyanazon az úton kell visszamennünk Magyarországba amin odeérkeztünk. Ámde nem számoltak a magyar furfanggal és leleményességgel, így gond nélkül áthajtottunk a határon néhány km-rel odébb (Dubrovnik felé) és máris a féltve őrzött országba jutottunk. Utunk során sikerült megfigyelni egy dalos poszátát, 2 déli hantmadarat és egy hollót.
17:30-ra elértük Mostart ami – az ország egészével egyetemben – még igencsak magán viseli a háború nyomait. Szitává lőtt falvak között folytattuk az utat, és estefelé szerencsésen elértük a bosnyák-horvát határt. Ahol közölték velünk, hogy vízum nélkül nem hagyhatjuk el az országot és amúgy is nekünk van big problem. Megvesztegetési kísérleteink és szánalmat keltő pillantásaink sem törték meg az elhatározásukat…

8. nap: kedd: április 13.
A fogda ablakából látott fajok: balkáni gerle, néhány zöldike, házi verebek. Éjjel az udvaron erdei fülesbagoly szólt…

Ui.: Szűnni nem akaró fortélyosságunk következtében (egy emlékezetes bírósági tárgyalást magunk mögött tudva) éjfél körül már Debrecenbe értünk, azzal a megnyugtató érzéssel, hogy bosnyák rendőr barátaink látatlanul is vigyáznak ránk.
Koczka András

Fórum
Milyen madarat láttam?
Sziasztok, milyen madarat láttam? Kb. 6-800 m magasan...
Ma, 16:15 - Gáti József
Apróhirdetések
Eladó egy terepen talán 8-10 szer "járt", Scopium...
Ma, 12:07 - Léránt Norbert
A WP és a világ terepmadarász hírei
...
Tegnap, 19:18 - Gál Szabolcs
Szavazás
Jelenleg nincs érvényes szavazási lehetőség Tovább »
Hírek, felhívások
XIX. Terepmadarász Találkozó program
2019.08.21.
XIX. Terepmadarász Találkozó, Fertő-vidék - 2019 szeptember 5. (csütörtök) Érkezés 16... Tovább »
Beszámolók
2 hét Ghánában
2019.07.25.
Ghána 2018. 12. 28. – 2019. 01. 12. Résztvevők: Erőss Mariann, Takács Ádám, Szász Előd ... Tovább »