Magyarország fészkelő madarainak költésbiológiája. I-II. kötet
Feltöltött képek száma: 74072   Megfigyelési adatok száma: 251065

E-mail cím:
Jelszó:
Beszámolók
Horvátország (Cres, Paklenyica, Vis) 2004 Megosztom Facebookon
2004.10.21. 00:43 Lendvai Csaba

Horvátország
2004. Július 15-18.

Résztvevők: Barkóczi Csaba, Fodor András, Horváth Gábor, Lendvai Csaba, Steiner Attila, Szász Lilla, Szűcs Csilla
Helyek: Cres, Krk, Paklenyica Nemzeti Park, Vis

2004. júliusában Horvátországba vezetett utunk elsősorban a Vis szigeten élő eleonóra-sólymok megfigyelésének céljából. Az utat egy kis hazai �tvíccsel� kezdtük a Kis-Balaton mellett, ahol kora hajnalban sikerült 2 berki poszátát becserkészni. Innen azonnal indultunk Horvátországba. Rövid pénzváltási szünet után Letenyénél (itt a legjobb az árfolyam) léptünk át a határon. Az autópályán megálltunk egy fenyvesnél 5 percre, amely során 30 átrepülő keresztcsőrű mellett egy fenyőszajkót is sikerült látni. Az első célpontunk a Cres sziget volt, ahova komppal jutottunk át Isztriáról. Már a kompnál sikerült megfigyelni egy fakó keselyűt Attila éles szeme jóvoltából. A kompkikötő mellett 3 üstökös kárókatona ücsörgött egy sziklaszigeten. A hajóról induláskor sikerült látni egy hím és egy tojó kék kövirigót. Erősen figyeltük a tengert, de ezeken az északi részeken nem sok esély van tengeri fajok megfigyelésére. Cresre érve egy rövid szétnézésre megálltunk, ahol bejött egy pár sövénysármány, 1 kígyászölyv és 6-7 fakó keselyű. Továbbhaladva Beli falu felé a leágazásnál szintén megálltunk egy kicsit madarászni. Itt sikerült kb. 25 köröző keselyűt együtt látni. Hamarosan meglettek az első halvány sarlósfecskéink is. Ettől a helytől kb. 500 méterre újra ki kellett ugranunk a kocsiból, ugyanis 8 méterre felettünk bohóckodott 2 fakó keselyű. Beli mellett elhaladva a helyi strandot vettük célba némi fürdőzés céljából. Az ide vezető úton sikerült megfigyelni még néhány érdekesebb fajt: bajszos sármány, déli hantmadár. A strand melletti szikláról kezdtünk el távcsövezni kevés eredménnyel, viszont a sziklafal bokraiban sikerül találni 2 dalos poszátát. 16-án reggel Valun környékén kezdtünk. Az igen kiszáradt sivár vidék hozta a formáját, de azért pár érdekesség így is szem elé került: 15 havasi sarlósfecske, 4-5 bajszos poszáta. A Krk szigeti komp felé haladva találtunk egy kis lagúnát, ahol 1 billegető cankó mellett 1 jégmadár került elő. Az átkelés után a keresztül autóztunk a Krk szigeten ugyanis madártanilag nem sokat tartogat a hely. Krk-ről hídon lehet átkelni (persze nem ingyen) a �belföldre�. Itt is láttunk havasi sarlósfecskéket. Viszontagságos utazás közepette megérkeztünk a Paklenyica Nemzeti Park déli részére, ahol tavaly láttak szirti foglyokat. Sajnos hosszas keresés ellenére sem sikerült megtalálnunk ezt a fajt, viszont láttunk 2 kövi csuszkát, déli hantmadarakat és hollókat. Az esti órákban elindultunk Splitbe, ahonnan a következő nap indult a hajó a szigetre. Szombat reggel a hajóúton közeledve Vishez sikerült kb. 100 mediterrán vészmadarat megfigyelnünk. Két óra utazás után megérkeztünk Vis faluba, ahonnan a sziget túloldalán levő Komizába indultunk busszal. A buszból kiszállva megpillantottuk az eleonóra-sólymok fészkelő szikláit, és hamarosan a vadászgató madarakat is. Letáboroztunk nem messze a szikláktól egy árnyas részen, közel egy strandhoz. Megérkezésünkkor nem kis feltűnést keltve lepakoltuk cuccainkat, beleértve az 5 teleszkópot, amelyek némi aggodalomra adtak okot a félmeztelenül napozó lányok körében, és rögvest magukra kapták fürdőruhájukat. Késő délután elindultunk körbenézni, amely során sikerült látni az eleonóra-sólyom mindkét színváltozatát. Közben több helyen hallottuk a kucsmás poszáták hangját, majd meg is mutatta magát néhány madár. Egyéb érdekességeket is találtunk még: halvány és havasi sarlósfecskék, sövénysármányok, egy elütött, majd egy élő kuvik, illetve hajnalban szólt egy füleskuvik. Vasárnap hajnalban visszahajóztunk Splitbe, majd onnan elindultunk hazafelé.
Összesen 67 fajt láttunk, illetve hallottunk a 4 nap alatt, ami jól tükrözi az ország �állapotát� ebben az időszakban. A csapadékosabb év ellenére is mindenütt nagyon kiszáradt a növényzet, és a madármozgás is gyenge volt.

Közlekedés:
Az autópályák hamarosan kész lesznek, de amikor mi jártunk kint még Splitig 150 km hiányzott, annak ellenére, hogy a híradások szerint már kész volt. Az autópályák fizetőkapusak, csak az odautunk (a hiányzó autópályarészek ellenére) 6000 forint körül volt. Az ára ellenére érdemes a pályát választani, mert nagyon lassan lehet közlekedni a főutakon, elsősorban a tengerpart mentén. Cresre, illetve Krk-re komppal keltünk át, amely nem volt vészes összeg, Krk-ről pedig van híd. Visre már nem vittük az autót, mert az már drága és nem is szükséges.
Hajózással, komppal kapcsolatos információk: http://www.jadrolinija.hr/
Visen van busz a két város között, bár ez sem olcsó (15 kuna).
A benzin pár forinttal drágább volt a magyar árnál.

Szállás:
Nem olcsó, de megfizethető. Trogir közelében 50 Euroért adtak egy apartmant, amely 4 személy részére volt alkalmas.

Ételek, italok:
Általánosságban nagyon drága. Elsősorban az éttermek brutálisan drágák. Érdemes itthonról vinni mindent!

Megfigyelt fajok:
1. Mediterrán vészmadár Calonectris diomedea Vis hajót 100 pld.
2. Üstökös kárókatona Phalacrocorax aristotelis Cres, Vis (hajóút)
3. Bakcsó Nycticorax nycticorax Cres
4. Nagy kócsag Ardea alba
5. Kis kócsag Egretta garzetta
6. Szürke gém Ardea cinerea
7. Fehér gólya Ciconia ciconia
8. Fakó keselyű Gyps fulvus Cres 30 pld.
9. Kígyászölyv Circaetus gallicus Cres, Vis
10. Egerészölyv Buteo buteo
11. Vörös vércse Falco tinnunculus
12. Eleonóra-sólyom Falco eleonorae Vis 3-4 pld.
13. Vándorsólyom Falco peregrinus Vis
65. Citromsármány Emberiza citrinella
66. Sövénysármány Emberiza cirlus Cres, Vis
67. Bajszos sármány Emberiza cia Cres

Köszönettel tartozunk Németh Lajosnak, Kókay Szabolcsnak és Hegedűs Daninak a hasznos információkért!

Sövénysármány (Cres)
Nikon Coolpix 4300 + Leica Apo Televid

Fakó keselyű (Cres)
Nikon Coolpix 4300 teleszkóp nélkül. Távolság kb. 8 méter.

Kabóca
Tőlük nem lehet hallani egy madarat sem napközben!

Cresről fotózva a Krk sziget
Fórum
Magyarországi terepi hírek
Sziasztok! Megy valaki kedden a hantmadárra? Csatlakoznék...
2019.07.14. 08:48 - Fábián Péter Imre
Apróhirdetések
Sziasztok! Eladósorba került Canon fényképező...
2019.07.10. 20:09 - Szabó Máté
Milyen madarat láttam?
Köszönöm a segítséget.
2019.07.03. 16:12 - Kazinczi János
Szavazás
Jelenleg nincs érvényes szavazási lehetőség Tovább »
Hírek, felhívások
Terepmadarász Találkozó 2019
2019.06.27.
Az idei Terepmadarász Találkozót és MadarászFutamot a Fertő vidéken tartjuk szeptember 5-8.... Tovább »
Beszámolók
Borneó (Sabah) és két nap Maláj-félsziget
2019.04.26.
Borneó (Sabah) és két nap Maláj-félsziget 2018.07.27-08.12 Résztvevők Dr. Steiner Attila,... Tovább »