Magyarország fészkelő madarainak költésbiológiája. I-II. kötet
Feltöltött képek száma: 74076   Megfigyelési adatok száma: 251056

E-mail cím:
Jelszó:
Beszámolók
Horvátország Megosztom Facebookon
2005.08.04. 21:21 Benei Zsolt

A mi utunk igazából családi nyaralás volt, de mivel sikerült eljutnunk egy-két érdekesebb helyre, úgy gondoltuk beszámolunk róla.Nagyon jó minőségű autópályán haladtunk a határtól egészen Vodicéig, ahol a nyaralás nagy részét eltöltöttük.

Az első 3 napban nagyon nem madarásztunk. Útközben az egyik autóspihenőnél volt egy darázsölyv, ami szendvicseink majszolása közben repült át felettünk, megérkezésünk másnapjától pedig a szomszédos apartmanok tetején minden reggel egy kék kövirig család tartózkodott (nagy örömünkre).

A 4. nap felkerestük a Paklenica Nemzeti Parkot (egy korábbi beszámoló hatására), ahol mi is szemtanui lehettünk fejenként potom 30 Kunáért az óriási sziklafalaknak.Valóban elképesztő látványt nyújtanak a több 100m magas sziklafalak, amelyeket rengeteg hegymászó indult meghódítani. Reggel 7 óra tájékán érkeztünk a völgy bejáratához. Már a parkolóból a kék kövirigókat csodálhattuk és a kövi csuszkák hangját hallhattuk.Továbbhaladva a szurdok belseje felé a havasi sarlósfecskék kb.150-es csapata sivítózott a fejünk felett, továbbá láthattunk még sziklarepedéseknél fészkelő molnárfecskéket, szirti fecskéket és szirti galambokat.A kövi csuszkák mindenhol jelen voltak, de azért a hazánkban előforduló rokonával is találkoztunk.Ilyenkor nyáron rengeteg itt a turista és a nagy hőség hatására a hegyi patak is kiszáradt, amelyek az egyszerűbb fajok megfigyelését is megnehezítették. 9 órától már igen meleg kezdett lenni, ezért pár órás séta után inkább a tengerpartot választottuk.
A délutánt már Ninjben töltöttük ( ami nincs messze a Paklenica N.P.-tól).Ez egy sekély, iszapos tengerparti öböl homokzátonyokkal, mocsaras foltokkal. Itt kevesebb a turista is.A tengerpart szélén rétek, nádasok , kisebb bokrosok és szőlősök vannak.Az első madarak között találkoztunk a szuharbújó két állandóan éneklő példányával - a nagy hőség és fürdőzők ellenére-, a rét felett vadászgató füsti- és vörhenyes fecskékkel és már néhány vonuló gyurgyalaggal. A szuharbújók cserkelése közben sikerült felreppenteni egy tengerparton üdülő 5 fős fogolycsaládot, majd a fácánok akartak szívbajt hozni ránk.Az egyik iszapos részen 3 billegetőcankó nyugodtan szedegetett, figyelembe sem véve az ott fürdőzőket, és a berki verebek is folyamatosan a környéken tartózkodtak.Limikolára tavasszal és ősszel biztosan tuti hely lehet!

5. nap Murtertől nem messze egy hosszan benyúló tengerparti öbölben sikerült szemügyre venni a gólyatöcsök első vonuló példányait (9).

A következő napon a Kornat Nemzeti Parkba tettünk hajós kirándulást egy turistahajóvá átalakított komppal.Reggel fél 9-től délután 18 óráig tartott a hajóút. Egészen a nyílt tengerig hajóztunk, ahonnan a Kornati szigetvilág legszélső hatalmas tengerre nyíló sziklafalaiban gyönyörködtünk. Titkon reménykedtünk néhány vészmadárban, de sajnos vágykozásaink nem valósultak meg.A sziklákon mindössze néhány szirti galamb tengette mindennapjait.A hajózás közben láttunk egy csomó sárgalábú sirályt, kagylótelepeknél tartózkodó küszvágó cséreket, fattyúszerkőket, no meg üstökös kárókatonákat. 4 órás megállót tartottunk egy szigeten, ahol egy 30%-os sótartalmú tóban fürödhettünk, amely teljesen elkülönül a tengertől.Ezt követően hajóztunk vissza, de csak egy kis szigeten vadászgató vörös vércsét láttunk.Ettől függetlenül lenyűgőző út volt, érdemes kipróbálni(.Ebéddel, korlátlan italfogyasztással 140 kuna/fő.)

A 8. napon korán reggel Vodice környékén madarászgattunk. Az apartmanok mögött elhelyezkedő kőkerítésekkel körülvett bokrosok tele voltak poszátákkal.Elsősorban a leégett részeket figyeltük, ahol még volt egy-két élő bokor , mert itt a legkönnyebb kiszúrni a madarakat.Rengeteg volt a dalos-, mezei-, kis-, barátposzáta, de néhány bajszos poszátát is megláttunk (tavaly ugyanitt a kucsmás poszáta és a kucsmás sármány is bejött).A kőfalak között a déli hantmadár ugrált, a fejünk felett halvány sarlósfecskék repkedtek.A szél feltámadása, a napsütés erősödése miatt kénytelenek voltunk hamarabb abbahagyni a madarászatot.

Az utolsó napon kora hajnalban lappantyú szólt a környékben az apartmanok között, ami még érdekesnek mondható.Hazafele egy hegyvidéki autóspihenő mellett találkoztunk még pár hegyi billegetővel, és útközben is még sok madárfajjal (fekete gólya, kis őrgébics,stb.).

A nyaralás alatt összesen 75 fajt láttunk.

Kárókatona
Csicsörke
Meggyvágó
Citromsármány

Egy Paklenica-szurdokban készült kép.

A Kornat szigetvilág nyílt tengerre néző sziklafalai.

Ez a fiatal kék kövirigó is a szomszéd ház tetején ült.
Fórum
Magyarországi terepi hírek
Sziasztok! Megy valaki kedden a hantmadárra? Csatlakoznék...
2019.07.14. 08:48 - Fábián Péter Imre
Apróhirdetések
Sziasztok! Eladósorba került Canon fényképező...
2019.07.10. 20:09 - Szabó Máté
Milyen madarat láttam?
Köszönöm a segítséget.
2019.07.03. 16:12 - Kazinczi János
Szavazás
Jelenleg nincs érvényes szavazási lehetőség Tovább »
Hírek, felhívások
Terepmadarász Találkozó 2019
2019.06.27.
Az idei Terepmadarász Találkozót és MadarászFutamot a Fertő vidéken tartjuk szeptember 5-8.... Tovább »
Beszámolók
Borneó (Sabah) és két nap Maláj-félsziget
2019.04.26.
Borneó (Sabah) és két nap Maláj-félsziget 2018.07.27-08.12 Résztvevők Dr. Steiner Attila,... Tovább »