PKMK

2007.03.20. 13:27 Vámosi Krisztián

HOLLANDIAI MADARÁSZAT TAVASSZAL – IJMUIDEN, TEXEL, OUDEGA
2007. március 15-17.

Résztvevők: Grupo Quetzal (Urbán Gabriella, Katona István, Vámosi Krisztián)
Lejegyezte: Vámosi K.

Legelőször szeretném megköszönni Koczka András 2005. őszi beszámolóját, ami hatalmas segítséget jelentett számunkra a rövidcsőrű ludak megtalálásában. Ezen kívül köszönjük Faragó Ádám írását 2004-őszéről, az ő beszámolójában olvastunk jó infókat Texelről.

Luxembourgból március 14-én, este indultam, hogy miután a brüsszeli reptéren felvettem Istvánékat, azonnal továbbinduljunk északnak. Hajnalban fél egy körül értünk Ijmuidenbe, ahol próbáltunk szállást keríteni, de végül is az autóban aludtunk, a tengerparti Holiday Inn szálloda parkolójában. Ez nagyon jó választásnak bizonyult, mert mint ahogyan másnap reggel egy helyi madarásztól megtudtuk, a lehető legközelebb voltunk a híres ijmuideni kőmólóhoz a tengeri partfutókkal, ahol ő a múlt héten 10-15 madarat látott.

A helyet úgy a legegyszerűbb megtalálni, ha Ijmuiden településtől továbbautózunk Ijmuiden aan Zee felé, és itt, a kikötő köré épült raktárvárosban már a Holiday Inn szálloda kiírását követjük, ami a tengerparton van a Nordzee Kanal bal partján. A szállodaépület előtt hosszában lehet parkolni, célszerű bemenni a dűnék felé, amennyire csak lehet, majd innen gyalog folytatni jobb kéz felé a tengerparton vagy a közeli jachtkikötő és klub felé (mindkét irányban kb. 5-600 m séta). Ha a parton mászunk fel a kőgátra, már csak 1700 métert kell gyalogolni a móló végéig, de közben mindkét oldalon pattognak fel a kőforgatók meg tengeri partfutók. Nekünk fantasztikus szerencsénk volt, mert összesen 26 pld. tengeri partfutót számoltunk, ugyanennyi kőforgatóval, ragyogóan szép időben. A tengerparton láttunk továbbá fenyérfutókat (65 pld.), csigaforgatókat (10+), bütykös ásóludakat, csigánycsukot, a nyílt tenger felett pedig észak felé húztak apácaludak (200+), nagy bukók (6), búbos vöcskök (10).

Miután levarrtuk a tengeri partfutókat és csomót fotóztuk őket, elindultunk Texelre. A Den Helderből induló komp hármunkat és az autót retúr jeggyel 24,5 euroért szállított, ami igazán nem sok. Mivel még nem volt részletes térképünk a szigetről, elég bénán keveregtünk, viszont így nagyon jó madaras helyeket találtunk rögtön. A kompkikötőtől (t’ Horntje) nem messze található egy kis védett terület, a De Petten, ahol örvös ludakat láttunk a kocsiúttól 50-60 méterre legelni, fotózhattuk is őket. Den Hoorn település körül aranylilék ezres csapatait láttuk a rövidfüvű legelőkön. Miután elfoglaltuk szállásunkat, rögtön De Cocksdorp felé indultunk, hogy a sziget északkeleti csücskének jó partimadaras öblét szkenneljük át. Nem csalódtunk, mert több százas nagyságrendben láttunk csigaforgatókat, örvös ludakat, bütykös ásóludakat. Alkonyatkor egyre több partimadár is szedegetett az iszapos partvonalon, bár még nagyon a vonulás elején voltunk (csak piroslábú cankóból láttunk százas nagyságrendű csapatokat a csigaforgatókon és aranyliléken kívül).

Március 16-án egész nap, 17-én pedig kora délutánig Texelen madarásztunk és sorra látogattuk a jó madaras helyeket, valamint sikerült hasznos infókat összeszedni helyi erőktől, úgyhogy most kapaszkodjatok, jön minden névvel, címmel.

t’ Hornje: a kompkikötő melletti halászkikötő. Van saját kis kikötője is a kompkikötőtől északra. Idáig be is lehet autózni, és a kikötő öblében lévő hatalmas hangár mellől kiváló rálátás nyílik az északi egyenes tengerpartra, de ami fontosabb, a helyi szennyvíztisztító ülepítő és kieresztő részére, ami a partimadár és énekesmadár-ritkaságok első felbukkanási helye a szigeten, és rendszeres sarkanytús sármány és havasi fülespacsirta lelőhely is. A kis, tengerbe nyúló mólón alkalmanként áttelel 1-2 tengeri partfutó, de ugyanez a faj vonuláson felbukkanhat a sziget tengerpart melletti vizes élőhelyein is, mint pl. Eierlandse dam vagy Wagejot és de Scorren.

De Petten: A Mokbaai-öböl északi gátja mögötti kis vizes élőhely. Sok örvös ludat láttunk errefelé, és volt kb. 10 gulipán is. Parti madarak elég szépen vannak itt, ludakkal vegyesen.

Mokbaai-öböl: A kompkikötőtől délre eső árapályzóna. Dagálykor remekül összezsúfolódnak a partja mentén a madarak. A hatalmas madártömegeket kiadó sirályok és ludak meg bütykös ásóludak mellett volt nagy goda (30), kis goda (32), nagy póling (300+), sarki partfutó (6), parti lile, havasi partfutó, gulipán. Késő tavaszal és ősszel ütős partimadaras hely.

Horsmeertjes: A Mookbai-öböltől délre eső két tó. Rengeteg úszóréce tartózkodott rajta, sok sirállyal együtt. Nagyon jó bozótos, nádas és sűrű bodzafás élőhelyek vannak a partján énekesmadarak számára.

De Hoors: kulcshely réti fülesbagolyra, havasi fülespacsirtára és sarkantyús sármányra. Ugyan mi csak réti fülesbaglyokat láttunk itt, de a dűnés, csak részben növényzettel borított élőhelyen barangolva szívesen maradtunk még volna további napokat, annyira hangulatos hely. A Horsmeerjes-tavak közötti úton kell tovább menni a dűnék felé, délnyugatra, és a betonút megszűnte után jobbra-balra lehet kolbászolni a dűnék között. Érdemes a csak részleges borítású, rövid gyepes mozaikokat meghajtani és sokat szkópolni.

De Geul: A Mokbaai-öböl déli partja mentéről elérhető védett nádasos terület.Texelen itt költenek a legnagyobb tömegben a kanalasgémek. Mi már fészeképítő madarakat láttunk itt, de még keveset. Több száz pár fészkel itt.

Groote Vlak: Den Hoorn településétől nyugatra, a tengerpart felé eső vizes élőhely, a Hoorderslag út két oldalán. Rengeteg récét és sirályt láttunk itt, jó hely úszórécékre és parti madarakra.

De Cocksdorp: Texel északkeleti csücskében lévő település, amely előtt egy kb. másfél kilométeres öblözet húzódik a tengerparton, a tenger felé benyúló homokpaddal az északi felében. Elképesztően jó táplálkozóhely apálykor és remek pihenőhely dagálykor. Örvös ludak, bütykös ásóludak és csigaforgatók masszív tömegei mellett ezres nagyságrendben nyújt pihenési lehetőséget sirályoknak (és közöttük már most láttunk kenti cséreket 10+) és sok partimadár is volt itt, pl. százas csaptokban havasi partfutók és piroslábú cankók, és egy ötfős sarki partfutó csapat is felbukkant.

Eierland: Texel északi csücske, világítótoronnyal. Az egyik legjobbnak mondott seawatching hely, mi is láttunk itt több szulát, annak ellenére, hogy tavasszal nem gyakori. A szigetcsúcstól északra eső homokpadokon láttunk borjúfókákat és simán átlátni Vielandra, az északra eső szigetre is (ott is rengeteg madár volt a parton). Az Eierlansche-duinen a szigetcsúcstól délre eső jó dűnés és vizes élőhelyek keveréke. Sok vonuló énekest és ritkaságot figyelnek meg itt, és a tengerbe benyúló kőgáton esélyes lehet a tengeri partfutó is, főleg vonulás során.

De Slufter: De Cocksdorp településtől a Krimweg úton kell kimenni a sziget nyugati partjára, és a tengerparti kávézó parkolójától a parton kell dél felé legyalogolni a 28 km-t jelző oszloptól 26.400-as oszlopig, hogy a tengerparttól bal kéz felé elérjük az egyik legjobb havasi fülespacsirta telelőhelyet a dűnék mögött. A De Shlufter felé vihardagálykor simán betör a tenger, úgyhogy itt félsós növényzettel borított lapály húzódik, kb. a De Cocksdorp öblével vetekedő méretben, ahol egyébként rengeteg sirály és partimadár pihen meg. Mi a rövid látogatásunk során nem láttuk ezt a fajt, de ősszel egyébként is sokkal nagyobb esély van itt látni, mint tavasszal (ősszel általában sokkal nagyobb csapatokat látnak, akár 200 madarat is együtt, tavasszal jó, ha pár tízes csapatokat). Néhány pusztarész -az időszakosan vízzel borított terület határán- jellegében és növényzetében nagyon hasonlít a Böddi-szék nagy les előtti területére és a tópartra.

Az előbb felsorolt területeken kívül nagyon jó helyek a következők: De Bol és Dijkmanshuizen a sziget keleti partja mentén, Polder Wal den Burg a sziget középső részén, (ezek mind vizes élőhelyek); De Muy dűnés-vizes élőhelye a nyugati oldalon, a De Dennen erdeje Den Burg várostól nyugatra, és az erdő melletti, tengerparti rész a Westerslag út végén, ami egy nagyon jó hely seawatchingra (március 16-án reggel 7 és 9 között láttunk 120 fekete récét 10 csapatban, 7 északi búvárt, 1 sarki búvárt északnak vonulni, és egy szulát is.)

Március 17-én délután visszakompoltunk Den Helderre, aztán egyenesen Oudega felé vettük az irányt az Ijsselmeeren átvezető sztrádán, ahol autópályalistánk erősen megizmosodott egy csomó récefaj látványa miatt. Közvetlenül a négysávos sztráda mellett ezres nagyságrendben láttunki úszó- és bukórécéket, ez eszméletlen látvány az olyan szárazföldi madarászoknak, mint mi. Mivel már erősen sötétedett, már-már lemondtunk a rövidcsőrű ludak felleléséről az Oudega környéki piciny falvak körülötti hatalmas legelők óriási régiójában, amikor előbb több rövidcsőrű lúd csapatot láttunk behúzni a közeli Fluessen tó felé, majd irányukba autózva, egy újabb teleszkópos szkennelés alkalmával egy nagy legelő egyik sarkában, egy apácalúd mellett heverésző három rövidcsőrű ludat sikerült kiszúrni. Később közelebb autóztunk hozzájuk és remekül láttuk őket kb. 150 méterről. Úgy tűnik, nagy mákunk volt velük, mert március közepe-vége az utolsó időszak, amikor még lehet őket látni a környéken. Mindenesetre elmondható, hogy öt és fél óra autóútra lakom a rövidcsőrű lúd telelőhelytől, ennyi időbe került észak-Hollandiából Luxembourgba visszajönni, a bajnoki forduló miatt a városszéleken a focistadionok körüli tömeg miatt belassuló autópályákon.

Végezetül még csak annyit, hogy a 2005-ös texeli madártani beszámoló átböngészése alapján leginkább áprilisban, vagy szeptemberben-októberben van a legnagyobb fajgazdagságra esély, a téli hónapokban pedig nagyon nagy telelő madártömegeket lehet látni. Azzal azonban számolni kell, hogy a sziget környékén olyan nagy árapályzónák vannak, hogy több ezres madártömegek, amelyek egyik nap a sziget partjai mentén vannak, másnapra nyomtalanul odébbállnak, így a madarászszerencse nagyon változó lehet.

Térkép: 1:50.000 Texel térkép, 2,25 euro (tengerparti kávézóban is beszerezhető)
Irodalom: Ornithologisch jaarverslag Texel (1999 és 2005 között láttam évenkénti kiadásokat)
Weboldal: www.vogelwerkgroeptexel.nl (sajna csak hollandul)

t' Hontje
Ez a vonulási csapda és kulcshely több jó fajra...

De Hors
A Horsmeertjes tavaktól délkeletre eső havasi fülespacsirta telelőhely és réti fülesbagoly költőhely.

De Slufter
A tengerparti dűnesor mögötti, vihardagálykor elárasztott terület széle.

Eierland
A világítótorony és körülötte néhány ház, a sziget északi csücskén.
Fórum
Távcsövek, teleszkópok
Köszönöm a segítséget mindenkinek!
Ma, 19:36 - Máthé Zsombor
Sajtófigyelő
Természetfotók: ...
Tegnap, 20:01 - Barta Zoltán
Milyen madarat láttam?
Köszönöm. Megtévesztett a szétfeszített faroktoll.
Tegnap, 18:56 - Gáti József
Szavazás
Jelenleg nincs érvényes szavazási lehetőség Tovább »
Hírek, felhívások
XIX. Terepmadarász Találkozó program
2019.08.21.
XIX. Terepmadarász Találkozó, Fertő-vidék - 2019 szeptember 5. (csütörtök) Érkezés 16... Tovább »
Beszámolók
2 hét Ghánában
2019.07.25.
Ghána 2018. 12. 28. – 2019. 01. 12. Résztvevők: Erőss Mariann, Takács Ádám, Szász Előd ... Tovább »