PKMK

Beszámolók
Hollandia januártól májusig - Európa / Hollandia Megosztom Facebookon
2014.05.12. 17:41 Molnár Márton

Január 4-től május 10-ig Hollandiában, Wageningenben tanultam Erasmus programmal. Szerencsére viszonylag sok időm és lehetőségem volt madarászni is, nagyjából az egész országot sikerült bejárnom. Sok helyi madarásszal is megismerkedtem, ha valaki tervez egy hollandiai madarászutat, nyugodtan keressen meg előtte engem, és tudok friss infókat kérni az éppen aktuális jó fajokról, jó helyekről.
Továbbá mindenképp érdemes követni a waarneming.nl-t, de még inkább a dutchbirdalerts.nl-t. A dutchbirdalerts igaz hogy holland nyelvű, de ide azonnal felkerülnek a ritkaságok adatai. Waarneming-en általában kicsit később jelennek meg az infók.

Meglátogatott helyek:

Wageningen: Nyilván itt madarásztam a legtöbbet, bicóval könnyedén be lehetett járni a jobb helyeket. A Rajna mentén volt néhány jobb vizes terület. Ezeken kívül volt néhány jó bokros, erdő, illetve mint mindenhol Hollandiában nagyon sok legelő/szántó. Jobb fajok erről a környékről, a teljesség igénye nélkül: rövidcsőrű lúd, barna kánya, vörös kánya, halászsas, örvös rigó, berki poszáta, angliai barázdabillegető, kis sárszalonka, zsezse.

Katwijk (Gps: 87.895,468.62): Januárban voltam itt. Közvetlen a tengerparton van ez a város, ki kell menni a város szélére, és már lehet is nézelődni. Jeges sirályt twitcheltem itt, illetve nem messze himalájai füzikét. A tengerparton a fő látványosság a sok sirály volt, melyeket jó közelről lehet nézni. Több ezer nagy sirályt lehetett látni, de danka és vihar is volt bőven. A nagysirályok főként ezüstök voltak, de azért akadt bőven dolmányos is, illetve egy-két sárgalábú és hering is.

Ijmuiden (Gps: 52.461, 4.534): Az Ijmuiden-i gát tényleg jó hely! A gátra lépés előtt érdemes a kikötőben és az öbölben szétnézni, mert itt szokott néha lenni üstökös kárókatona. A gáton végigmenve ki-ki kell nézegetni a gát széleire. Parti madarak folyamatosan repkednek itt, illetve néha egy-két parti pityer. A tengeri partfutókat a nagyobb kőfori csapatokban kell keresni! Januárban láttunk itt egy sarki sirályt is, fenyérfutókat, sok csigaforgatót, sarki partfutókat. Tényleg nagy élmény végigmenni a híres gáton! Ha van ideje az embernek, akkor a gát végéről érdemes erőltetni egy kis seawatchot is!
Április közepén is voltunk itt. Sajnos nagyon rossz időt fogtunk ki, viharos széllel. De azért láttunk három tengeri partfutót, és egy jeges sirály x ezüst sirály hibridet. Továbbá nagyon sok küszvágó csér pörgött a gát környékén, a parton pedig jó közelről át tudtuk nézni a sirályokat, lehetett gyakorolgatni őket.

Brouwersdam (Gps: 51.747, 3.817): Ez egy viszonylag hosszabb partszakasz Zeelandon, a tengernek egy öble mentén. Ez az öböl nagyon jó volt télen, mi január 31-én voltunk itt. Talán az egyik legjobb hely Hollandiában bukókra és búvárokra. Iszonyat mennyiségű örvös bukó telel itt, szintén nagyon sok északi búvár, és mindenféle vöcsök (vörösnyakú, füles, kis, búbos). Volt itt ekkor egy jeges búvár is, sikerült ezt is megnéznünk. Amit még ezeken kívül láttunk Brouwersdam-ban: lumma és alka, tengeri partfutók, sok csigaforgató, kőforgatók, rengeteg sirály.
Március legvégén is visszatértünk, az öböl ekkor már nem volt túl jó. De attól kissé északabbra, a tengerpart mentén érdemes volt szétnézni. Kb. 1200-1500 fekete és füstös réce volt itt a vízen, plusz nagyon sok örvös bukó. A récék közt ekkor volt itt egy pápaszemes réce is, amit megnéztünk. További jó fajok: kenti csér, tengeri partfutó, hegyi réce. Ennek az északabbi helynek a gps. koordinátái: 51.785, 3.866 Ettől a helytől még érdemes feljebb sétálni pár km-t, és közben fel-felmászni a dűnékre és onnan nézni a tengert. Továbbá nem messze innen, van egy jó kis sziget (56.759, 424.598). Itt is jó mozgás volt: kenti csérek, sok sirály és partimadár. Állítólag költenek itt széki lilék, és szerecsensirályok, amiért még jónak számit a hely.

Prunje (Gps: 51.687, 3.837): Elég nagy terület, a gps koordináta kb. a közepét mutatja. Ez egy nagyon príma kis vizes élőhely. Februárban voltunk itt, iszonyatosan sok partimadár volt, mindenféle récék, ludak, bukók, kis hattyú, vándorsólyom, kis kócsag. Itt láttunk örvös lúd ssp. nigricans alfajt. Tavasszal és ősszel gondolom még jobb a hely, pl. a fickó akivel itt madarásztam mesélte, hogy itt volt neki új a sárgalábú cankó, és hogy gyakran beesnek ide egyéb jó partimadár fajok. Az persze azért hozzátartozik, hogy tényleg nagy terület, körbe kell kocsikázni, és elég nehéz átnézni.

Vlieland: Texel szomszéd szigete. Texel sokkal ismertebb a külföldi madarászok számára, azonban ritka énekesmadarak szempontjából ez jobb sziget. Kisebb, mint Texel, és alig van emberi jelenlét. Egy-két kisebb tanya-falu, meg néhány ló, persze jobb időben (tavasszal/nyáron) itt is sok a turista. Harlingen-ből komppal lehet átjutni, 15 euró a jegy. Megérkezéskor érdemes bicót bérelni, mi 6 euróért béreltük. Nekünk a fő célunk a szigeten lévő két hóbagoly megtekintése volt, ez sikerült is rögtön, a sziget É-i részén. A sziget nagy része fátlan, füves dombos terület. Ezen erdei szalonkát, réti pityereket, fenyőrigókat láttunk, szóval semmi extra nem volt a hóbaglyokon kívül. Persze ősszel biztos jó például pityerekre! Van néhány viszonylag nagy fenyves, és bokros is Vlielandon. Téli időszakban gyenge volt, de ahogy mesélték a helyiek, ősszel durva fajokat találnak bennük rendszeresen (kékfarkú, királyfüzike, vándorfüzike, törpesármány, erdei sármány stb…). Szóval ősszel mindenképp túrni kell az erdőket! A sziget nyugati felének dűnéit érdemes átnézni hósármányra és sarkantyús sármányra. Mi sajnos csak egy hósármányt láttunk itt, meg egy vándorsólymot, de ősszel itt elvileg könnyű a sarkantyús sármány. A tengerparton is vannak jó helyek. Ezeket igazából úgyis felfedezi az ember, ahogy járja a szigetet. Néhány jó pontot azért leírok. Az északkeleti csücsökben nagyon sok sirály, partimadár (főleg kis goda, nagy póling, csigaforgató, pirláb cankók, havasi partfutó, fenyérfutó) és pehelyréce volt. Az északnyugati csücsök szintén jó volt, hasonló fajokkal, plusz nagyon sok fekete récével és néhány szulával. A harmadik jobb tengerparti pont a déli part közepén volt, ahol van egy kis kiszögellés. Itt is az eddig leirt partimadarak voltak nagy tömegben, plusz néhány sarki pufi, és tömérdek bütykös ásólúd.
Ha ősszel érkezik a szigetre az ember, akkor szerintem akár több napot is érdemes itt eltölteni. Ekkor állítólag nagyon sok madarász van a szigeten, és mindig találnak valami jót!

Hoek van Holland (Gps: 69.057, 443.367): Hasonló hely, mint Ijmuiden, itt is egy viszonylag hosszú kőgát nyúlik be a tengerbe. Egyetlen hibája a helynek, hogy nagyon forgalmas. Én március 9-én jártam itt, nagyon szép idő volt, ennél fogva rengeteg ember volt a tengerparton. Tengeri partfutók szempontjából nekem jobban bejött ez a hely, mint Ijmuiden, a gáton besétálva 31-et számoltam. Emellett persze sok-sok kőforgató és néhány havasi partfutó is repkedett a sziklákon. A gát végén letelepedtem, és a nap jó részét seawatchinggal töltöttem. Sajnos nem a legjobb időpont volt, a szél sem kedvezett, de azért láttam lummát, alkát, pehelyrécéket. Továbbá, Hoek van Holland Haven vasútállomás körül meg lehet nézni az indiai varjúkat. Valószínűleg hajókon érkeztek ide.

Camperduin (52.733, 4.642): Egy hatalmas gát húzódik itt a tenger mentén. Augusztus-szeptemberben a legjobb ez a hely, akkor érdemes seawatchingolni itt, azt mondják. Van már jó pár erős adat erről a környékről. Én április elején voltam itt, sajnos nem túl jó időben. Kenti cséreket, csigaforgatókat, kőforgatókat láttam, és hihetetlenül sok sirályt. Nagy élmény volt látni a hajók körül keringő több ezer sirályt! A gát túloldalán van egy kisebb tó, ahol a kenti cséreket jó közelről meg lehet nézegetni. Továbbá a környező szántókat, legelőket is érdemes átnézni, jó eséllyel lehet itt látni sárga billegető flavissima alfajt.

Breskens (25.678,381.26): Az ország DNY-i részén található, már-már a Belga határnál. A leghíresebb tavaszi vonulási pont. Április utolsó két hete, és május első két hete a legjobb időszak. A megadott gps koordináta alatt van egy kis kiépített magaslat a madarászoknak. Rendszeresen számlálják innen a madarakat, tavasszal minden nap kint van néhány madarász. Sajnos nagy hátránya a helynek, hogy nehéz egy igazán jó vonulási napot kifogni, nagyban függ az időjárástól. Mi sajnos egy kevésbé jó napot fogtunk ki április 15-én, igazából talán kissé korai is volt az időpont. De így is nagy élmény volt, ahogy a délelőtti órákban folyamatosan húztak el a fejünk felett a kisebb nagyobb énekesmadár csapatok. Főként réti pityerek, sárga billegetők, barázdabillegetők, és fecskék tették ki a vonuló madarak nagy részét. A billegetőket érdemes átnézni, mi láttunk sárga billegető flavissima alfajt, illetve azt mondják angliai barázdabillegetőket is könnyű látni néha. Persze a tengert és az eget is érdemes nézni, ragadozókból sajnos gyenge napot fogtunk ki (néhány karvaly meg vörös vércse), de jobb napokon folyamatosan pörögnek a rétihéják, ölyvek, egy-egy kánya vagy halászsas is. A tenger felett a vonuló kenti csérek voltak a legnagyobb látványosság, szinte folyamatosan érkeztek kisebb-nagyobb csapataik, de récéket, apácaludakat, kis pólingokat, partimadarakat, szerecsensirályokat is láttunk.
Ha már ezen a környéken jár az ember, akkor érdemes megnézni Hollandia (egyesek szerint Ny-Európa) legnagyobb sirály és csér telepét. Nummer Een nevű faluból (inkább tanya) kell kikanyarodni az alábbi gps koordináta felé: 51.384, 3.604. Itt valahol egy kis lépcsőn fel lehet menni a gátra, ahonnan rálátni a kolóniára. Maga a telep egy elég messzi szigeten van, de azért ilyen távolságból is élmény megnézni. Mi még elég korán jártunk itt, de már igy is rengeteg kenti és küszvágó csér volt, sok danka és szerecsensirály. Továbbá óriási mennyiség csigaforgató, piroslábú cankó, kis goda és fenyérfutó. Néhány napozó fókában is gyönyörködhettünk.
Szintén ezen a környéken, van még egy jó kis vizes természetvédelmi terület (51.356, 3.497). Van rajta egy olyasmi leskunyhó mint a Csaj-tavon, jól át lehet nézni a placcot. Amit itt láttunk: sok apácalúd, minden féle úszórécék, cankók, szerecsensirályok, sárga billegetők, izlandi nagy goda.

Oostvaardersplassen: Almere és Lelystad között helyezkedik el. Azt hiszem ez a legnagyobb természetvédelmi területe Hollandiának. Madarak szempontjából nekünk, magyaroknak annyira nem érdekes, inkább a hollandok számára nagy durranás, ugyanis itt van az egyetlen normális nádasuk. Nádi tücsökmadár, barkós cinege és egyéb nádi fajok költenek itt viszonylag nagy számban, ezek holland viszonylatban jó fajok. Továbbá egyedül itt költenek réti sasok Hollandiában. Van néhány jó vizes placc is azért, ahol lehet récéket, partimadarakat keresgélni. Az egyik tavon kb. 200 kis sirályt láttunk, ami számomra tetszett ezen a területen, illetve nagy apácalúd csapatok voltak mindenfelé a füves területeken.
Szerintem akkor érdemes útba ejteni ezt a helyet, ha valakit érdekel milyen is egy hollandiai természetvédelmi terület, madarak szempontjából annyira nem nagy extra. A megközelítésére már nem nagyon emlékszem, de Almere és Lelystad között az N701-es útról lehet bekanyarodni. Tulajdonképpen ezen az úton végig haladva rálátni az egész területre.

Kamperhoek (gps: 52.607, 5.640): Ez szintén egy tavaszi vonulási pont. Maga a hely nem túl lenyűgöző, egy út szélén kell letelepedni. Madarak szempontjából viszont annál jobb. Mi kifogtunk egy jó napot, folyamatosan repültek át fölöttünk a pityerek, fecskék, billegetők, cankók és ragadozók. Annak ellenére, hogy egész nap csak egy helyben üldögél az ember, mégis nagyon izgalmas itt madarászni! Ha valaki tavasszal jár Hollandiában, mindenképp ajánlom, hogy látogassa meg ezt a helyet, vagy Breskens-t! Jobb fajok voltak itt: halászsas, barna kánya, vörös kánya, vándorsólyom, parlagi pityer (ez elég jó faj Hollandiában), és a nap bónusza egy vörhenyes fecske.

Texel: Vámosi Krisztián korábbi beszámolójában nagyon jól le vannak írva a legjobb helyek, igy nem térnék ki bővebben a sziget bemutatására. Április végén voltam itt először, bár ekkor csak egy rövidke délelőttöt tudtunk eltölteni a szigeten, mert ez nap találtak egy vándorrigót Alkmaar közelében, amiért visszafordultunk. Azért így is sikerült látnunk pár jó helyet, jó fajt. Először egy dűnés-bokros helyen mászkáltunk, sok-sok énekest lehet ezeken a területeken látni, élmény itt madarászni. Nekünk a legjobb egy ötös csapat örvös rigó volt itt. A nagyobb parkolóhelyeket mindenképpen érdemes átnézni a dűnék közt, ősszel ezeken a helyeken szoktak havasi fülespacsirtákat, jobb hantmadarakat, sarkantyús sármányokat találni! Ezután egy bajszos poszátát twitcheltünk a sziget É-i részén, itt kaptuk az infót a vándorrigóról. A következő kompig volt még egy kis időnk, szóval az ÉK-i részen, a tengerparton nézelődtünk még egy kicsit. Kis cséreket láttunk itt, ami jobb volt.
Május elején már sikerült egy egész napot eltöltenünk Texelen. Ekkor elsősorban direkt néhány célfajért érkeztem. Sikerült is látni őket, havasi fülespacsirtákat a De Slufter nevezetű területen, sarki cséreket több csértelepen is, illetve az örvös lúd hrota alfaját az ÉK-i részén a szigetnek. Ezeken kívül persze óriási élmény volt az itteni madarászat minden perce. A csértelepeket, parti madarakat sok helyen nagyon közelről lehet látni. Néhol óriási partimadár tömegeket látni, nem csúnya egy-egy több százas kis goda csapat, vagy a nászruhás sarki partfutók.

Top of Holland: Május 4-én részt vettünk a Top of Holland nevezetű madarászversenyen. Ez az ország ÉK-i területein zajlik, a mi madarászfutamunkkal ellentétben itt csak a legjobb fajért jár jutalom. Sajnos nem túl jó nap volt, annak ellenére, hogy kb. 150 madarász vett részt a versenyben nem került elő nagy ritkaság. Havasi liléket, angliai barázdabillegetőt, halászsast, illetve pásztorgémeket láttunk, amik jobbak voltak. Ha valaki esetleg ezen a vidéken kolbászolna, megadok néhány helyet ahol mi madarásztunk.
- 52.973, 5.405: Egy nagy dankasirály telep van itt. Ezen kívül sok apácaludat, récét és partimadarat látni.
- Lauwersmeer: Nagyon jó partimadaras hely. Sok ritkaság előkerült már itt. Elég nagy terület, de viszonylag jól át lehet nézni.
- Terschelling és Almeland szigetével átellenben több helyen ránéztünk a tengerpartra. Félelmetes mennyiségű partimadarat láttunk ezeken a helyeken, tízezres nagyságrendeket. Havasi partuftóból iszonyat sok, szintúgy kis godából, csigaforgatóból és piroslábú cankóból, de azért voltak szép számmal ezüstlilék, parti lilék, sarki partfutók stb. Gyönyörű látvány volt ezeket a tömegeket szemlélni.

Fajlista:

hósármány
citromsármány
nádi sármány

Össz.: 223 faj (holland lista szabályai szerint)

Egyéb fajok: barna delfin, borjúfóka, kúpos fóka

Megkereshető személyek:
Molnár Márton: , +36 20 944 59 12
Fórum
Távcsövek, teleszkópok
Köszönöm a segítséget mindenkinek!
Ma, 19:36 - Máthé Zsombor
Sajtófigyelő
Természetfotók: ...
Tegnap, 20:01 - Barta Zoltán
Milyen madarat láttam?
Köszönöm. Megtévesztett a szétfeszített faroktoll.
Tegnap, 18:56 - Gáti József
Szavazás
Jelenleg nincs érvényes szavazási lehetőség Tovább »
Hírek, felhívások
XIX. Terepmadarász Találkozó program
2019.08.21.
XIX. Terepmadarász Találkozó, Fertő-vidék - 2019 szeptember 5. (csütörtök) Érkezés 16... Tovább »
Beszámolók
2 hét Ghánában
2019.07.25.
Ghána 2018. 12. 28. – 2019. 01. 12. Résztvevők: Erőss Mariann, Takács Ádám, Szász Előd ... Tovább »