1 % - amivel idén is támogatni tudod a birding.hu-t

Egyiptom Megosztom Facebookon
2006.06.06. 22:15 Cser Szilárd

Egyiptom
2005 március 23. -április 7 (11)

Résztvevők: Cser Szilárd, Faragó Ádám, Kiss Orsolya, Tokody Béla
Írta: Cser Szilárd

Március 23-án este 11-kor indultunk a Ferihegy II.-ről a Malév menetrend szerinti Budapest-Kairó járatával. A gép, ottani idő szerint (+1 óra) hajnali háromkor szállt le a főváros nemzetközi repterén. Itt még az útlevél ellenőrzés előtt van lehetőség pénzváltásra (1EGT=36 Ft) és a belépéshez szükséges vízum megváltására. Érdemes itt intézni a vízumot mert jelentősen kedvezőbb mint otthon. Innen taxival, az előttünk járók tapasztalataira alapozva a Dahab hotelben próbáltunk gyors szállást keresni. Egy röpke fél órás autózgatás és némi dudálás közepette meg is leltük a helyet, csak a férőhelyekkel akadtak kis problémáink. Végül a szintén ugyanabban az épületben lévő Vienna hotelban kaptunk szobát fejenként 15 fontért.

Márc. 24.
Az első úti célunk a Kairótól észak-nyugatra található Wadi Natrun és a település határában található sós tavak egyike. Egy kiépítettnek kis túlzással sem nevezhető pályaudvarról indultunk ahonnan 5font és persze másfél óra meglehetősen hűvös buszozás ellenében jutottunk el az első tervezett területre. A faluban, a leszólást követő néhány percen belül megjelent az első jelentkező gondoskodva a további közlekedésről. Itt némi kötelező kulturális program ellenében kijutottunk a tóhoz és végre a teleszkópokat is munkába lehetett fogni. A partszakaszt lejárva hamarosan megtaláltuk a keresett apró lilét (Charadrius pecuarius) öt nászruhás madár képviseletében. Érdekesebb fajok még: barna halkapó (Halcyon smyrnesis), tarka halkapó (Ceryle rudis), fehérkarmú vércse (Falco naumanni), zöld gyurgyalag (Merops persicus), karcsú prínia (Prinia gracilis), szuharbújó (Cisticola juncidis), sivatagi őrgébics (Lanius meridionalis) és persze a mindenhol nélkülözhetetlen tüskés bíbic (Vanellus spinosus)és pálmagerle (Streptopelia senegalensis). Innen kora délután visszaindultunk a városba és a délután további részét Kairóban töltöttük a taxisofőrök kommunikációs képességeinek vizsgálatával (negatív) és a város parkosabb részeinek mazsolázgatásával. Eredményként csupán néhány barna bülbült (Pycnonotus barbatus) és néhány príniát tudtunk felmutatni.

Márc. 25.
Kora reggel indultunk Gízába egy kis piramis nézésre és esetleg néhány sivatagi faj begyűjtésére. A gigásznyi építmények és néhány smaragdgyurgyalag (Merops orientalis) megtekintése után visszamentünk a szállásra és gyors pakolás után már egy főtéri kávézóban ültünk egy Sharm el'Sheik-be szóló buszjeggyel a zsebünkben. A jegy 85 font volt (EL GOUNA), de a busz igényes és még egy étkezést is takart ez az ár. Az út hét óra volt, egyszeri megállással és az arab médiasztárok koránt sem kellemes filmszemléjével. Este 9-re értünk Sharm-ba, ahol meglehetősen nehézkesen és egyiptomi viszonylatban drágán sikerült szállást találnunk.

Márc. 26.
A hajnal első óráit egy angolul beszélő taxisofőr és a sokak által favorizált szennyvíztavak keresésével töltöttük. Egy másfél óra autókázás és néhány ideges megjegyzés után sajnálattal szummáztuk, hogy egyik sem sikerült. Ezek után a nap hátralevő részét egy rövid Nama Bay-i madarászattal és a Dahab eléréséhez szükséges leggyorsabb közlekedési eszköz megszervezésével töltöttük. Szerencsére azért nyugtatólag hatott ránk az első barnanyakú holló (Corvus ruficollis), indiai varjú (Corvus splendens), pápaszemes sirály (Larus lecophthalmus) és ahogy később kiderült az egyetlen mangróvegém (Butorides stiatus).
Egy aránylag jól beszélő és elviselhető árréssel dolgozó taxis révén a délutánt már Dahabban sikerült tölteni, ahol Jimi és az akkor még álló part menti panziójának vendégszeretetét élvezni. A késő délutánt a parton töltöttük az Akabai-öblöt figyelve amíg a fények engedték. A kevés madár ellenére egyáltalán nem panaszkodtunk, hiszen a fajlistát vékonycsőrű sirály (Larus genei), kenti csér (Sterna sandvicensis), nyílfarkú halfarkas (Stercoraius longicaudus) és barna szula (Sula leucogaster) alkotta.

Márc. 27.
A nap legfontosabb állomása a St Caterine monostor volt, de az aránylag késői nyitást kihasználva még a közeli öbölbe tettünk egy rövid kis kitérőt az indulás előtt. Eredményeképpen az út egyetlen sivatagi liléjét (Charadrius leschenaultii) tudtuk felmutatni. A monostorhoz érve egy rövid gyalogtúra és sok jó faj várt ránk. Sivatagi pacsirta (Ammomanes deserti), csíkos prínia (Stococerca inquieta), koronás hantmadár (Oenantheleucopyga), fuvolázó fényseregély (Onychognathus tristramii), sivatagi szirtifecske (Ptyonoprogne fuligula), sivatagi pirók (Carpodacus synoicus) és két ad. Héjasas (Hieraaetus pennatus).

Márc. 28.
A reggelt egy gyors parti madarászattal kezdtük, majd gyors szedelőzködés után visszaindultunk Sharm-ba, a kora délutáni komp elérésére. A kikötőbe érve hamar a tudtunkra adták, hogy a közelmúltban történt baleset miatt a hajóközlekedés nem üzemel. Ekkor gyors egyeztetés után már a pályaudvaron voltunk és négy óra szabadidővel rendelkeztünk az egyetlen Hurghadába közlekedő busz indulásáig. Mivel minden holmink velünk volt így a közelben épülő szállodasor öntözött előterében telepedtünk addig le. Az öntözés és környék gyér növényzete miatt ez a néhány óra sem telt unalmasan. Ezt a kis „zöld foltot” számos madár látogatta, köztük több érdeke faj is, mint pl: Álarcos gerle (Oena capensis), pusztai hantmadár (Oenanthe isabellina), feketetorkú poszáta (Sylvia rueppeli). A kis kitekintést követően visszamentünk a buszhoz és készen álltunk a 14 órás korántsem kellemes útra.

Márc. 29.
A kényelmesnek egyáltalán nem mondható utazás után egy gyors szállásfoglalás, az elődeink által javasolt Seawaves hotelben, majd egy gyors reggeli után egy taxi leszervezése. A kocsi megérkezte után elindultunk a várostól északra fekvő El Gouna településre és az ott található igencsak pazar golfpályára. A nagy kiterjedésű zöld terület és az állandó édesvízbázis miatt jelentős pihenőhelyként szolgál az itt vonuló madaraknak. A nagy számok törvénye alapján a rengeteg vonuló pacsirta között találtunk egy hegyi kalandrapacsirtát (Melanocoryoha bimaculata) és egy sarkantyús pityer (Anthus richardi) is szem elé került. A pályák közti parkosított részen találkoztunk először nílusi nektármadárral (Anthreptes metallicus) és a balkáni füzike (Phylloscopus orientalis) is szép számban képviseltette itt magát. Az pályáról letérve a tengerpartot és benyúló öblöket figyeltük és találkoztunk az első üstökös csérrel (Sterna bergii) és zátonykócsaggal (Egretta gularis). Este egy kiadós vacsora és 2000 fehér gólya után hamar nyugovóra tértünk és próbáltuk kipihenni az előző nap fáradalmait.

Márc. 30.
Egy egész napos turistáskodás a public beach-en, persze távcsövekkel és újabb üstökös csérekkel. Sikerült találni még örmény sirályt (Larus armenicus) és bengáli csért (Sterna bengalensis) is, amelyről itt még Ádám lemaradt és kezdhetett izgulni. :-)Az esténket az estére behúzó 800 pápaszemes és néhány füstös sirály (Larus hemprichii) szemre vétele után a szállás lapos tetején pihentetve, vízipipát szürcsölve és a helyi sört kortyolgatva töltöttük.

Márc 31.
Egy gyors reggeli kinézés a tengerre és irány dél, pontosabban Bir Shalatin. Taxival mentünk egészen Marsa Alamig, ahol buszra szálltunk és egy újabb éjszakai utazás várt ránk. Hajnali háromkor értük el célunk, melyet gyors regisztráció és két óra tömény alvás követett.

Ápr. 1.
A napfelkeltét már a szudáni határfalu erősen kietlen táján élvezhettük. Először a tetőre mentünk ahonnét hamarosan megpillantottuk az első füles keselyűket (Torgos tracheliotos) jó pár dögkeselyű társaságában (Neophron percnopterus). Rövid séta után egészen közel mehettünk hozzájuk és fotózhattuk ahogy néhány tevetetemen csemegéznek. Eközben két kisebb csapatban alacsonyan felettünk húztak pettyes és koronás pusztaityúkok (Pterocles senegallus -coronatus). Ezután egy változatlan minőségű egypten breakfast és egy kis kocsikázás a tengerparton, természetesen rendőri kisérettel. Itt két bengáli csér, újabb keselyűk és egy szomjas pusztaityúk csapat bővítette a napi listát. Amikor már kezdett elviselhetetlenné válni a meleg úgy gondoltuk sziesztázunk kicsit és majd délután folytatjuk. Azonban két óra előtt váratlan dörömbölés és egy barátságos de visszautasíthatatlan kérés után el kellet hagyni a VÁROST. Így újabb 16 óra utazás következett. Először vissza Marsa Alamba, majd egy hajnali egykor induló busszal irány Aswan.

Ápr. 2.
Aswan-Taxi és jöhet a megszokott szállásfoglalás. Egy gyors délelőtti Nilus part és egy kiadós ebéd töltötte ki a délelőttünket. A Níluson tarka halkapók vadászgattak, a part menti fákon bülbülök, nektármadarak és príniák énekeltek és meglettek az első álarcos gébicsek (Lanius nubicus) is. A Nílus kisebb szigetei szegélyében kék fúk (Porphyrio porphyrio) szedegettek és egy nílusi lúd (Alopochen aegyptiacus) repült el alacsonyan a víz felett. Délután, mikor hűlt egy kicsit a levegő egy kis csónakkal átmentünk a szemközti szigetre és egy tüskebujkálóval (Cercotrichas galactotes) bővítettük utunk fajlistáját. Sajnos innen is hamar el kellett mennünk mert négy után nem lehetett bent tartózkodni a szigeten. Hát ez van!

Ápr. 3
Kora hajnalban indultunk Abu Simbel-be, remélve, hogy a Nasser-tó hoz néhány jó fajt. Sajnos csalódnunk kellett mert a megérkezést követően csupán két óra állt a rendelkezésünkre és azt is századmagunkban kellett eltöltenünk. A templom gyors körbejárása meghozta ugyan az özvegy billegetőt (Motacilla aguimp) de a víz üresnek bizonyult. Csupán öt kanalasgém repült át a fejünk felett, természetesen gyűrű nélkül :-). A környező szigeteket figyelgetve jó néhány déli hantmadár (Oenanthe hispanica) és két csuklyás hantmadár (Oenanthe monacha) került szem elé.

Ápr. 4.
Egy kora délelőtti vonattal indultunk is tovább Luxorba egy korántsem unalmas útvonalon. A vonatablakból nézelődve csak számolhattuk a jobbnál-jobb fajokat. Több száz pásztorgém, néhány zöld és smaragdgyurgyalag, vörösfejű és álarcos gébics és persze 21 kuhi (Elanus careuleus). Luxorba érve már az állomáson megrohamoztak minket az egyre kedvezőbb szálláslehetőségekkel. Gyorsan le is telepedtünk egy különösen barátságos kis hotelben, ami 10 font ellenében külön fürdőszobát és reggelit is jelentett. Egy gyors ebéd után már indultunk is a Krokodil szigetre néhány fontos faj begyűjtésére. A szigetre érve hamar elkönyvelhettük, hogy nem fogunk unatkozni. A nádszegélyben hosszúcsőrű nádirigó (Acrocephalus stentoreus) énekelt, a vízen 60 tarka halkapó vadászgatott és néha egy-két kék fú is meg-meg jelent. A szigeten sétálgatva vártuk a naplementét, mikor egy helyi illetékes fejenként 1500 Ft ellenében felajánlotta, hogy perceken belül mutat nekünk guvatszalonkát (Rostratula bengalensis) és száhelugartyúkot (Burhinus senegalensis). Mi kíváncsian vártuk, megdolgozik e guide-unk a napi betevőért. Néhány perces taposás után először egy tojó! guvatszalonka, majd az ugartyúk is megmutatkozott. A fizetéskor kiderült ugyan, hogy ő kicsit nagyobb összegre gondolt de a kicsit helytelen angol nyelvtaniságát Toky gyorsan kihasználva megkötötte az üzletet. A sors fintora ugyan, hogy hazafele bandukolva egy újabb ugartyúk sétált át előttünk az úton. De ez csak hab volt a tortán.

Ápr. 5.
Korai start és irány a Valley of Kings. A völgy bejáratához érve hamar rátaláltunk a keresett trombitás sivatagipintyre (Bucanetes githagineus), amelyből később egész nagy csapatokat is láthattunk. Az arab mentalitást lassan megismerve, márt meg sem lepődtünk amikor egy igencsak unszimpatikus és erős orgánumú férfi kitessékelt minket a völgyből. A probléma legfőbb oka az állvány volt amely (szerinte) önmagában képes videofelvételt készíteni, erre pedig mi nem vettünk jegyet. Így hamar véget ért számunkra a kulturális program és indultunk is vissza a szállásra. A délutánt Karnakban töltöttük ahol a templom megcsodálása után egy kövirigóval (Monticola saxatilis) gyarapítottuk a triplistánkat.

Ápr. 6.
Egy utolsó próbát tettünk a közeli sivatagban, néhány elmaradt hiányosság pótlására de sajnos nem jártunk sikerrel. A hotelbe visszaérve és az export vízipipát gondosan elcsomagolva kicammogtunk az állomásra és Ádámmal vonatra szálltunk. A következő 12 órát szintén utazgatással töltöttük, hogy a hajnali géppel hazarepülhessünk.

Ápr. 7.-11.
Toky és Orsi még eltöltöttek néhány napot Hurghadában ahol két újabb fajjal gazdagították az utat. Először egy csigaforgató csapat majd egy általam igencsak irigyelt álarcos csér (Sterna anaethetus) tette fel a koronád ott-tartózkodásukra. Az utolsó kairói napon rátaláltak az addig számunkra hiába keresett Abbassa városrészre, de a rossz napszak és az idő hiánya miatt nem sikerült látniuk a helyiek által is jól ismert bozótkakukkot.

Fajlista:

Feketenyakú vöcsök (Podiceps nigricollis)
Barna szula (Sula leucogaster) Brown Booby
Törpegém (Ixobrychus minutus)
Pásztorgém (Bubulcus ibis)
Üstökösgém (Ardeola ralloides)
Bakcsó (Nycticorax nycticorax)
Zátonykócsag (Egretta gularis) Western Reef Heron
Kis kócsag (Egretta garzetta)
Mangróvegém (Butorides striatus) Striated Heron
Vörös gém (Ardeapurpurea)
Szürke gém (Ardea cinerea)
Fehér gólya (Ciconia ciconia)
Kanalasgém (Platalea leucorodia)
Nílusi lúd (Alopochen aegyptiacus) Egyptian Goose
Kanalas réce (Anas clypeata)
Böjti réce (Anas querquedula)
Kontyos réce (Aythya fuligula)
Dögkeselyű (Neophron percnopterus)
Füles keselyű (Torgos tracheliotos) Lappet-faced Vulture
Halászsas (Haliaeetus albicilla)
Kuhi (Elanus caeruleus) Black-winged/Black-shouldered Kite
Kígyászölyv (Circaetus gallicus)
Héjasas (Hieraaetus fasciatus)
Barna kánya (Milvus migrans)
Pusztai ölyv (Buteo rufinus)
Vörös vércse (Falco tinnunculus)
Fehérkarmú vércse (Falco naumanni)
Sivatagi sólyom (Falco pelegrinoides) Barbary Falcon
Száhelugartyúk (Burhinus senegalensis) Senegal Thick-knee
Székicsér (Glareola pratincola)
Apró lile (Charadrius pecuarius) Kittlitz’s
Széki lile (Charadrius alexandrinus)
Parti lile (Charadrius hiaticula)
Sivatagi lile (Charadrius leschenaultii) Greater Sandplover
Ezüstlile (Pluvialis squatarola)
Tüskés bíbic (Vanellus spinosus) Spur-winged Plover
Havasi partfutó (Calidris alpina)
Temminck-partfutó (Chalidris temminckii)
Pajzsoscankó (Philomachus pugnax)
Szürke cankó (Tringa nebularia)
Réti cankó (Tringa glareola)
Billegetőcankó (Actitis hypoleucos)
Nagy póling (Numenius arquata)
Sárszalonka (Gallinago gallinago)
Guvatszalonka (Rostratula benghalensis) Painted Snipe
Nyílfarkú halfarkas (Stercorarius longicaudus)
Vékonycsőrű sirály (Larus genei) Slender-billed Gull
Dankasirály (Larus ridibundus)
Sztyeppi / Sárgalábú sirály (Larus cachinnans / michahellis)
Örmény sirály (Larus armenicus) Armenian Gull
Heringsirály (Larus fuscus)
Halászsirály (Larus ichthyaetus)
Füstös sirály (Larus hemprichii)
Pápaszemes sirály (Larus leucophthalmus) White-eyed Gull
Kenti csér (Sterna sandvicensis)
Kacagócsér (Sterna nilotica)
Küszvágó csér (Sterna hirundo)
Bengáli csér (Sterna bengalensis) Lesser Crested Tern
Lócsér (Sterna caspia)
Üstökös csér (Sterna bergii) Great Crested/Swift Tern
Álarcos csér (Sterna anaethetus) Bridled Tern
Kormos szerkő (Chlidonias niger)
Fattyúszerkő (Chlidonias hybridus)
Pettyes pusztaityúk (Pterocles senegallus) Spotted Sandgrouse
Koronás pusztaityúk (Pterocles coronatus) Crowned Sandgrouse
Balkáni gerle/ Kacagó gerle (Streptopelia decaocto / roseogrisea)
Pálmagerle (Streptopelia senegalensis) Palm Dove
Álarcos gerle (Oena capensis) Namaqua Dove
Füleskuvik (Otus scops)
Halvány sarlósfecske (Apus pallidus)
Búbosbanka (Upupa epops)
Barna halkapó (Halcyon smyrnensis) Smyrna Kingfisher
Tarka halkapó (Ceryle rudis) Pied Kingfisher
Zöld gyurgyalag (Merops persicus) Blue-cheeked Bee-eater
Smaragdgyurgyalag (Merops orientalis) Little Green Bee-eater
Örvös papagáj (Psittacula krameri)
Nyaktekercs (Jynx torquilla)
Búbospacsirta (Galerida cristata)
Szikipacsirta (Calandrella brachydactyla)
Sivatagi pacsirta (Ammomanes deserti) Desert Lark
Hegyi kalandrapacsirta (Melanocoryoha bimaculata) Bimaculated Lark
Sivatagi szirtifecske (Ptyonoprogne fuligula) Rock Martin
Partifecske (Riparia riparia)
Füsti fecske (Hirundo rustica)
Vörhenyes fecske (Hirundo daurica)
Molnárfecske (Delichon urbica)
Parlagi pityer (Anthus campestris)
Erdei pityer (Anthus trivialis)
Réti pityer (Anthus pratensis)
Rozsdástorkú pityer (Anthus cervinus)
Sarkantyús pityer (Anthus richardi) Richard’s Pipit
Barázdabillegető (Motacilla alba)
Özvegy billegető (Motacilla aguimp) African Pied Wagtail
Sárga billegető (Motacilla flava)
Barna bülbül (Pycnonotus barbatus) Common Bulbul
Fülemüle / Nagy fülemüle (Luscinia megarhynchos / luscinia)
Tüskebujkáló (Cercotrichas galactotes) Rufous Bushchat
Kékbegy (Luscinia svecica)
Hantmadár (Oenanthe oenanthe)
Pusztai hantmadár (Oenanthe isabellina) Isabelline Wheatear
Türk hantmadár (Oenanthe finschii) Finsch’s Wheatear
Csuklyás hantmadár (Oenanthe monacha) Hooded Wheatear
Koronás hantmadár (Oenanthe leucopyga) White-crowned Black Wheatear
Kövirigó (Monticola saxatilis)
Énekes rigó (Turdus philomelos)
Kis poszáta (Sylvia curruca)
Kucsmás poszáta (Sylvia melanocephala)
Feketetorkú poszáta (Sylvia rueppelli) Rüppel’s Warbler
Csíkos prínia (Scotocerca inquieta) Scrub Warbler
Karcsú prínia (Prinia gracilis) Graceful Warbler
Foltos nádiposzáta (Acrocephalus schoenobaenus)
Szuharbújó (Cisticola juncidis)
Cserregő nádiposzáta (Acrocephalus scirpaceus)
Nádirigó (Acrocephalus arundinaceus)
Hosszúcsőrű nádirigó (Acrocephalus stentoreus) Clamorous Reed Warbler
Halvány geze (Hippolais pallida)
Keleti füzike (Phylloscopus orientalis) Eastern Bonelli’s Warbler
Csilpcsalpfüzike (Phylloscopus collybita)
Örvös légykapó (Ficedula albicollis)
Vörösfejű gébics (Lanius senator)
Álarcos gébics (Lanius nubicus)
Sivatagi őrgébics (Lanius meridionalis)
Nílusi nektármadár (Anthreptes metallicus) Nile Valley Sunbird
Dolmányos varjú (Corvus corone cornix)
Barnanyakú holló (Corvus ruficollis) Brown-necked Raven
Indiai varjú (Corvus splendens) House Crow
Fuvolázó fényseregély (Onychognathus tristramii) Tristram’s Grackle
Házi veréb (Passer domesticus)
Kenderike (Carduelis cannabina)
Tengelic (Carduelis carduelis)
Csicsörke (Serinus serinus)
Sivatagi pirók (Carpodacus synoicus) Sinai Rosefinch
Trombitás sivatagipinty (Bucanetes githagineus) Trumpeter Finch
Kerti sármány (Emberiza hortulana)

A csapat

Egy kis ínyencség

A jövő vezetője

"szépek"

Útvonal
Fórum
Apróhirdetések
Az álcaháló és az okulárok elkeltek. Ami még eladó...
Ma, 13:34 - Kovács-Hélisz Robin
Milyen madarat láttam?
Igen, ez egy kis sirály.
Tegnap, 22:43 - Dr. Hadarics Tibor
Könyvek, újságok, weblapok
...
Tegnap, 20:38 - Gál Szabolcs
Szavazás
Jelenleg nincs érvényes szavazási lehetőség Tovább »
Hírek, felhívások
Az MME Nomenclator Bizottság 2019. január 25-26-ai gyűlésének fontosabb döntései
2019.02.09.
Taxonómiai változásokAz AERC TAC, amit az európai ritkaság bizottságok ezelőtt széleskörűen... Tovább »
Beszámolók
Borneó (Sabah) és két nap Maláj-félsziget
2019.04.26.
Borneó (Sabah) és két nap Maláj-félsziget 2018.07.27-08.12 Résztvevők Dr. Steiner Attila,... Tovább »