PKMK

Jelszó:
Beszámolók
Egy hét Egyiptomban kézitávcső nélkül - Afrika / Egyiptom Megosztom Facebookon
2011.11.21. 09:45 Laczik Dénes (Dini)

A cím sok mindent elárul: a reptér felé tartva jutott eszembe, hogy a kocsiban maradt a kis távcsövem. A spektív szerencsére el volt csomagolva, de használni csak ritkán tudtam.
A történethez hozzátartozik, hogy ez egy társasutazás volt, amire öcsém hívott meg, az indulás előtt mintegy 1,5 héttel. Időm így nem sok volt felkészülni. Ráadásul pont a meghívás napján kötöttünk szerződést az építési vállalkozóval is, aki másnap neki is látott a családi ház építésének. Első afrikai utam. Minden összejött...:-)

Okt. 14. Chartergéppel jutottunk el Ferihegyről Hurghadába. Éjjel 1 órakor kellett volna indulnunk, de rögtön 1 óra késéssel kezdtünk. Megérkezéskor már meresztgettem a szemem, hátha rögtön valami új fajba botlok, de csak az otthon is megszokott dolmányos varjak és házi verebek mindenhol...
A szállodáig tartó rövid úton egy vörös vércsét figyeltem meg egy datolyapálmán, meg egy szürke légykapónak tűnő madarat a szemem sarkából.
A szállodai szobát csak dél körül foglalhattuk el, addig üldögéltünk a csomagjaink mellett és filmet néztünk a laptopon. Jobb híján.

Délután csak a szálloda tengerpartjára sétáltunk le, ahol pálmagerlékkel, vörös vércsével és a part közelében elhúzó füstös sirályokkal találkoztunk. Este meg a kihagyhatatlan bazársori séta.

Okt. 15. Másnap kora reggel tengerparti sétára indultunk, spektívvel a vállamon. Egy üde zöld oázist közelítettünk meg az egykori Hurghada szálló mellett, ahol valóban mozogtak is a madarak, de arra is rá kellett jönnünk, hogy azért zöld ott minden, mert a szennyvizet oda engedik ki a tartálykocsikból. Láttunk fitiszfüzikét, kis poszátát, pálmagerléket, balkáni gerléket, a tenger fölött pedig egy barna szulát, meg egy kövezésen füstös sirályt a pápaszemes sirályok között.
Később beneveztünk néhány fakultatív programra, majd kikérdeztem az idegenvezető hölgyet, szerinte hol lehet távcsövet kapni. Adott egy-két tippet, hogy szerinte (!) hol árulnak. Egyik sem talált. A legnagyobb esélyes a bevásárlóközpont Senzo Mall volt, de ott sem kaptunk, viszont jót alkudoztunk a taxisokkal:-) Később másokat is próbáltam meginterjúvolni, boltosokat faggattam, a legtöbben hülyének néztek, hogy távcsövet akarok venni. Én is annak tartottam magam, hogy anélkül mentem el...

Okt. 16. Luxor túra. Meresztgettem a szemem a buszból, hátha feltűnnek a sok útleírásban megemlített pusztaityúk csapatok, vagy valami jobb ragadozó, esetleg akármi más. De nem. Egy karvalyt láttam már a hegyek között, aztán nagy mázlim volt megpillantani egy koronás hantmadarat, amint felugrott a levegőbe, majd visszaszállt az őrhelyére, mindezt pont akkor, amikor a buszunk odaért és én pont arra az oldalra néztem!
Quena-t elérve változott a táj, onnan már a Nílus mentén haladtunk Luxorig. Csatornák, mezőgazdasági területek mindenfelé. Villanydrótokon üldögélő gyurgyalagok, tarka halkapók, rétihéják, talán kuhik. A csatornapartokon pásztorgémek és kis kócsagok. A földek felett a füstifecske vörhenyes hasú savignii alfajának képviselői cikáztak. Az utazás időpontja miatt természetesen nappal szemben a legtöbb jószág, sokszor csak tippelgettem, hogy mi lehet az.
Karnak templománál sivatagi szirtifecskék vadásztak a magas falak előtt, a szent tónál pedig kis kócsag vadászott.
A Nílus partján egy pocsolyában házi verebek mellett barna bülbülök is fürödtek.
A Memnon-kolosszusok első pillantásra nem sok érdekességet tartogattak, de a művelt földek felé elsétálva megfigyeltem pásztorgémeket, búbos bankát és zöld gyurgyalagot is.
Hatsepszut templománál egy kék kövirigó vitte le majdnem a fejem, olyan közel repült el. A hatalmas sziklafal előtt szirti galambok, barnanyakú hollók, közönséges és halvány sarlósfecskék, meg sivatagi szirtifecskék röpködtek.
A Királyok völgyében semmit nem láttam. De tényleg!
Összességében a kirándulásról elmondható, hogy rosszul szervezett és drága volt. Madarász szempontból meg amúgy is csapnivaló, most csak a szükség vitt rá, hogy ilyenen részt vegyek.

Okt. 17. Búvártúra. Ez volt az a nap, amiért megérte az egész hét! Persze egy újabb hibát elkövettem, mégpedig azt, hogy a hajókázásra a spektívet nem vittem el... Mivel még sosem merültünk, egy úgynevezett "Intro diving" nevű fakultatív programra neveztünk be. Egész napos hajókázás, délelőtt egy negyedórás merülés gyakorlott búvárral, meg délután ugyanez egy másik korallzátonynál. Közben a hajón annyit ihatsz, amennyit akarsz, és bőséges ebédet is kapsz délben. A Hurghada előtt elterülő Giftun szigettől délkeletre lévő legkisebb sziget felé vettük az irányt. A sziget előtti kisebb szikladarabokon csérek és sirályok százai pihentek. Füstös és pápaszemes sirályokat, valamint bengáli és álarcos cséreket tudtam azonosítani. Ezek voltak azok, amik közel repültek a hajóhoz. A tenger felől folyamatosan érkeztek a kisebb-nagyobb csércsapatok, én meg a fejem vertem a hajókorlátba, hogy nincs semmi madarászkellék nálam:-) 3 barna szula is megpihent a szigeten. A Sinai-félsziget felől feltűnt egy kis héja, aztán egy egerészölyv, végül egy halászsas örvendeztetett meg, a hajótól nem messze zsákmányolni is próbált és jó sokáig vadászott a közelünkben.
A tenger élővilága csodálatos volt! Mind a felszínen snorkelezve, mind merülve óriási élmény volt megfigyelni azt a sokféle halat, ami a Vörös-tengerben él.

Okt. 18. Erre a napra tengeralattjárózás volt betervezve. Így utólag a búvárkodás után semmi újat nem hozott, bár kicsit nagyobb volt a biztonságérzetem, mint a borostám miatt beszivárgó vízzel megtelő búvárszemüveggel felvértezve öt méter mélyen:-)
Új fajként a daru jött be, két nagyobb csapat vonult délre a tűző napsütésben. A kikötés után a parton indiai varjúk üldögéltek egy árbóchoz hasonlító szerkezeten, de mire a fényképezőt beélesítettem volna, elrepültek.

Okt. 19. Hajnalra beszéltünk meg találkozót egy kint élő, kolozsvári származású sráccal, akit én Ágoston néven ismertem. (Többször hallottam Istvánként bemutatkozni, csak aztán elfelejtettem megkérdezni, melyik a vezetékneve:-) ) Ez volt a legjobb üzletünk, amit odakint kötöttünk: elvitt minket még napfelkelte előtt El Gouna-ba a golfpályára, aztán mikor ott végeztünk, a hurghadai szennyvíztelepre. Ez direkt egy madarászós túra volt, az út során az egyetlen. El Gouna kihagyhatatlan! Az öntözés miatt zöld minden - igaz kicsit szagos is, mert szennyvízzel locsolnak -, és ez sok madarat vonz. Rozsdástorkú pityerből, barázdabillegetőből és parti liléből Dunát lehetne rekeszteni, de sok volt a tüskés bíbic is. Nagy szerencsémre összefutottam az egyik célfajommal, a sivatagi lilével az egyik öböl partján, és az indiai varjúról, meg a szikipacsirtáról és a rozsdástorkú pityerről egész tűrhető képeket is tudtam digiszkópolni.

A hurghadai szennyvíztelep szintén jó helynek bizonyult: piroslábú és szürke cankó, szárcsák, vízityúkok, gólyatöcs és tüskés bíbicek, apró partfutók, fehérszárnyú szerkő, kékbegy, sárgabillegető és több récefaj is a szemünk elé került.

Délután még lementünk a szálloda tengerpartjára, hogy egy kicsit rápihenjünk a másnapi hazaútra. A pipás úszkálás közben ismét szerencsénk volt megpillantani egy murénát, amit a vízalatti fényképezőnkkel meg is örökítettünk.

Legközelebb már jobban megszervezve, előrelátóbban és több tapasztalattal fogunk körülnézni.
Köszönöm a segítséget Moldován Istvánnak, aki épp a Nyugati Sivatagot rótta, ezért nem tudott minket kalauzolni, de ajánlotta maga helyett Ágostont!

Meglátogatott helyek:

El Gouna golfpálya - Afrika / Egyiptom
Fórum
Távcsövek, teleszkópok
Az ott egy ismertetö video,ki lehet próbálni az említett...
Ma, 19:59 - Gyöngyösi Attila
Milyen madarat láttam?
Szia Zsolt! Teljesen jó "sima" sárszalonkára....
Ma, 18:36 - Kovács Norbert
Apróhirdetések
Eladó VIXEN Giant Zoom 16-40x80, két éve vásárolt, két...
Tegnap, 20:47 - Kirják Sándor
Szavazás
Jelenleg nincs érvényes szavazási lehetőség Tovább »
Hírek, felhívások
AZ ÉLŐHELY-HASZNÁLAT TÉR-, ÉS IDŐ-MINTÁZATAI
2019.09.24.
Tisztelt Természetvédő Kollégák, Kedves Barátaink! A Kiskunsági Nemzeti Park Igazgatóság a VIII.... Tovább »
Beszámolók
XIX. Terepmadarász Találkozó (Fertő)
2019.10.15.
Sziasztok! Végre összeállítottam a 2019. szeptember 7–8-án a Fertő tónál... Tovább »