PKMK

Szeptember 18-25
by Cser Szilárd

Bevezetés:

Egyiptom egy jól ismert célpont a WP madarászok számára, ahol számos olyan faj megtalálható, amelyekkel csak itt találkozhatunk a régióban, valamint ez az első számú hely ahol előkerülhetnek afrotropikus kóborlók. Mivel a korábbi években már közülünk többen jártunk az országban, valamint csak szűkös idő állt rendelkezésre, így a hangsúlyt a területen fellelhető kuriózumokra fektettük és csak a déli országrészt vettük célba.

A utunk tervezésében a következő fajok élveztek prioritást:
• Rózsás tantalusz - Yellow-billed Stork (Mycteria ibis)
• Góliátgém – Goliath Heron (Ardea goliath)
• Vörhenyes pelikán – Pink-backed Pelican (Pelicanus rufescens)
• Afrikai ollóscsőrűmadár – African Skimmer (Rhynchops flavirostris)
• Szalagos lile – Three-banded Plover (Charadrius tricollaris)
• Gémlile – Crab Plover (Dromas ardeola)
• Gyászos gerle – African Mourning Dove (Streptopelia decipiens)

A csapat:
Kárász Balázs, Simay Gábor, Szász Előd, Cser Szilárd
Valamint utunk során többször összefutottunk, valamint hasznos információkat cseréltünk, az ebben az időben szintén itt madarászó magyar madarász csapattal (Riezing Norbert és Laczik Dénes).
Utazás:

Az utat a Sun&Fun Holidays (http://www.sunfun.hu/) társaságnál foglaltuk, amely tartalmazta a repülőjegyet valamint egy félpanziós ellátást az időszakban Hurghada városában. Természetesen a szállást csupán csak az első és utolsó éjszaka tudtuk kihasználni, de az utolsó pillanatokban történő jegyvétel miatt így is kedvező áron sikerült az utat lefoglalni. Az utazás költségét így fejenként 100e Ft alá szorítottuk. Az országon belüli közlekedést egy Kia Ceratos személykocsival oldottuk meg, amelyet a Europcar (http://www.europcar.com) társaságnál foglaltunk. A kocsi bérlés egy hétre 18e Ft/főre jött ki, amelyet már csak magyar viszonyok között kifejezetten olcsónak mondható üzemanyag ára egészített ki. (egyes déli kutakon 2-3e Ft-ból tele töltöttük a tankot). Az üzemanyag beszerzése azonban közel sem ilyen egyszerű. Az ország ezen részén csak a nagyobb városokban található benzinkút, ami azonban még nem biztosíték arra, hogy üzemanyaghoz is jut az ember. A bérlésnél mindenképpen vegyük figyelembe, hogy a dízel szinte az egész országban hiánycikk, sokszor napokig kell sorban állni egy kúton a beszerzésére. A 95 ólommentes beszerzése kicsit egyszerűbb, de több helyen csupán a 80-as oktánszámú benzin kapható. Szerencsére ezzel is simán elmennek ezek a kocsik, de ha van rá mód mindenképpen próbáljunk keverve tankolni. Délre haladva az utolsó kút Marsha Alam-nál található, itt mindenképpen tegyük tele a tankot. (benzinkrízis esetén még a búvárközpontokban is kérhetünk segítséget, mivel a csónakok többsége azzal üzemel)

Szállások:

Az első és utolsó éjszakát a Triton Empire Hotel-ben töltöttük, hogy kicsit kihasználjuk a charter által nyújtott szolgáltatásokat. Az utunk során két éjszakát a Wadi Lahaminál (http://www.wadi-lahami.org/) található búvárközpontban töltöttünk, amit kifejezetten csak ajánlani tudok az erre indulók számára. A maradék három éjszakát megosztva Aswan, Abu Simbel és Luxor települések egy-egy kisebb hotelében vészeltük át. (tiszta, de korántsem kifogástalan szobák) A teljesen délre indulók számára érdemes e tudni, hogy jelenleg nem lehet Shalatin településén aludni, csupán Lahamiból egy napos úttal lehet megközelíteni és csak helyi kísérő társaságában.

Érintett helyek:

Wadi Abu Ghasun: 24o 26’47.97”N/ 35o 11’55.60”E

Az egyik legjobb hely a Kacagó gerle –African collared Dove megfigyelésére az országban. A madarakat általában a településtől a völgybe induló út bejáratánál találjuk, közel a főúthoz. A vádiba vezető úton a hegyek közé haladva több helyen találhatunk öntözött gazdasági területeket, amelyek remek pihenőhelyként szolgálnak a vonuló énekeseknek. Extrém ritkasággal nem találkoztunk a területen, de sivatagi pacsirták, koronás hantmadarak, pettyes pusztaityúkok és feldegg sólymok színesítették a hegyek közé vezető utat.
Mélyen a völgybe hatolva (kb 15km) egy kis szerencsével koronás pusztaityúkokkal is összefuthatunk, és ha van egy szabad éjszakánk a szűkebb oldalvölgyekben hallgatózni, sivatagi bagolyra is van esély.

Hamata – A (24.357506,35.306506)
Marsa Alamtól 90 km-re délre a part mentén kezdenek feltűnni a kisebb mangrove foltok. Az első jelentősebb helyet 15km-re délre a Ghasun elágazótól találjuk, ahol egy kis település szélénél kiépített ösvényen közelíthetjük meg a vizet. A területen rengeteg sivatagi lilével és egy család gémlilével is találkoztunk.

Hamata – B?? (24.291134,35.373909)
A következő megálló további 10 km-re délre, ahol az út mentén kisebb földutakon juthatunk el a partra. Ez már egy nagyobb kiterjedésű mangrove, így az áttekintésére főleg az apály időszakára szorítkozzunk. Az erdőség déli oldala kecsegtetőbb, főleg mivel ott tartózkodásunk alatt ezekre a zátonyokra járt ki reggel és este a góliátgém táplálkozni. A parton elszórva találkoztunk gémlilékkel és zátonykócsagokkal mindenféle színösszeállításban. A parton találkozhatunk sivatagi lilékkel, mangrovegémmel, bengáli és fehérarcú csérekkel és vegyes partimadár csapatokkal. Az erdő kiváló éjszakázó helyül szolgál a füstös sólymoknak, melyeket a kora reggeli órákban, vagy naplementekor könnyen megfigyelhetünk. A partszegélyi alacsony bokrosban nekünk volt szerencsénk egy sivatagi poszátát (Sylvia nana) is kirúgnunk, de Diniék pl egy fürjet ugrasztottak ugyanitt. Az énekes mozgás végig erőteljes volt a part menti bokrosokban, érdemes megnézni mindent, amit csak tudunk. Ezekben az erdősávokban a téli időszakban találkozhattunk pusztai gébiccsel, vagy akár gyászos csukkal is.

Wadi Lahami – C (24.219414,35.423906)
Hamatától D-re 10km, Berenicétől 25 km-re északra. Itt egy búvárközpont üzemel (Wadi Lahami Diving Ecolodge) ahol szinte a mangrove szélén ülve reggeli közben figyelhetjük meg a madarakat. A szállás egyiptomi viszonyok között nem olcsó, de csak ajánlani tudom. Az ételek kiválóak és a személyzet nagyon segítőkész. A Shalatin-ba tervezett utunkat, próbáljuk itt leszervezni, ők tudni fogják ki az épp aktuális személy, aki jogosult a kíséretre 
Az erdő az egyik legbiztosabb pont góliátgémre, ha Hamatában nem sikerült meglelnünk. Itt is az apály időszaka jó, mivel ilyenkor be tudjuk járni a növényzet tenger felőli oldalát is. A madár mozgás nagyon jó egész nap, és ha időnk engedi egy kis búvárkodást is csempésszünk bele a napba. Nem fogjuk megbánni!

Bir Shalatine
Mi két alkalommal kíséreltünk meg lemenni a tevepiachoz, de sajnos a helyi 18 éves katonai erők mindkét esetben meghiúsították ezt. Ekkor kaptunk egy „kontaktot” erre a célra, aki viszont további egy napot kért a szükséges engedélyek beszerzéséhez. Idő hiányában és a helyi ígéretek megbízhatatlanságára alapozva nem éltünk eme lehetőséggel és utunkat tovább folytattuk át a hegyeken a Nílust megcélozva.

Marsha Alam – Edfu – Aswan

Ez a rövid 340 km leginkább a jó zenéknek és a hosszú filozofikus beszélgetéseknek kedvezhet, mivel a hegyeken átvezető úton kb 15 pld madárral sikerült találkoznunk. A táj kietlen és kihalt. Ez azonban robbanásszerűen megváltozik, ahogy elérjük a Nílus völgyében található első ültetvényeket. A növényzet és a víz megjelenésével azonnal feltűnnek a meghatározó fajok, mint például a tüskés bíbic, a zöld és smaragd gyurgyalag, a karcsú prínia, a tarka halkapó, a barna bülbül vagy a nílusi nektármadár.

Aswan
A szállás gyors elfoglalása után egy kisebb kört tettünk a Nílus parton újabb fajok reményében. Sajnos egy-két kék fúttól eltekintve nekünk csalódást jelentett a terület, mivel a jobb területek szárazon álltak, a szigetek közti hajókázásra pedig nem maradt időnk. Így egy kis esti falafelezés és sörözést követően hamar nyugovóra tértünk, hogy a hajnali konvoj kíséretében Abu Simbelnek vegyük az irányt.

Abu Simbel (22.366428,31.639237)
A hajnali 3 órás indulás szerencsésnek bizonyult számunkra, mivel mindennemű ellenőrzés és kíséret nélkül sikerült lejutnunk délre. A kötelező konvojos közlekedés ezek szerint csak az ésszerű időben indulókra vonatkozik. De persze akadt negatív példa is, mivel Diniék a délutáni konvojra várakozva sikeresen eltöltöttek egy 2-3 órát az ellenőrző pontnál, mikor is közölték velük, hogy ma már nem mehetnek le. Így maradtak ők is a hajnali gördülékenyebb lopakodó hadműveletnél
Az út kb 3 óra amíg elérjük a települést, melyet csupán egy-egy pusztai hantmadár, sivatagi pacsirta vagy egy esetleges dögkeselyű látványa szakíthat meg. A falut elérve egyből a belső kis kiterjedésű édesvizű tavakhoz mentünk, ahol a nagy meleg ellenére is jól átnézhetőek voltak a madarak. Itt egy pár perc leforgása alatt sikerült megtalálunk első célfajunkat, a szalagos lilét, amiből két példány is tartózkodott a területen. Mindeközben a környéken igen csak gyakorinak mondható sárgacsőrű kányák szórakoztatták az embert. Ezután a korábbi útleírásokból szerzett információk alapján elindultunk megkeresni a 2010 decemberében itt megtalált gyászos gerlét. A madarat egy fél óra leforgása után hangról sikerült megtalálni egy ház udvarában egy sűrű fa koronájában. A vizuális élmény azonban még legalább 10 percet váratott magára, mivel a madár nem volt nagyon hajlandó megmozdulni.
Ekkor már csak a Nasszer tó régóta várt ritkaságai vártak ránk, így a nap további részét a parton töltöttük. A parton gyorsan meglett a nílusi lúd, a rózsás tantalusz és egy kisebb csapat özvegybillegető is színesítette a napot. Az estét a település környéki homokkő dombok között bolyongva töltöttük sivatagi lappantyút és sivatagi uhut keresgélve. Ez utóbbit ekkor még csak hallottuk, de másnap nappali fények mellett sikerűt is megfigyelnünk.
Másnap reggel már korán a parton voltunk és pásztáztuk a vizet. Szerencsére rövid időn belül egy pár afrikai ollóscsőrű madár dobta fel a kedvünket, majd egy öböllel beljebb a vörhenyes pelikán és egy száhelugartyúk is tiszteletét tette előttünk. Így mivel minden kiemelt célfajt sikerült látnunk elindultunk vissza északnak, hogy még egy igazi nílusi madarászat is beleférjen Luxornál.

Luxor
Mivel Abu Simbel és Luxor között közel 500km állt előttünk így csak a délutáni órákban értük el célunkat. Itt természetesen rögtön a partra siettünk, ahol szomorúan vettük tudomásul, hogy a hajdanán kiváló guvatszalonka élőhelyek mára már a gazdag turisták üdülőparadicsomává váltak. Nem kellett azonban sokat bóklásznunk a területen, hogy a helyi erők gyorsan a helyszínre siessenek és felajánlják helyismeretüket egy jól kialkudott összeg ellenében. Így gyorsan leszerveztünk egy kora reggeli utat másnapra és egy finom sörital elfogyasztása után eltettük magunkat holnapra. (persze ebbe a müezzin néha beleszólt)
Reggel először a közeli sivatag szélére mentünk ahol egy kisebb csapat álarcos gerlét tudtunk jól szemügyre venni és megadni a hangulatot a napnak. Innen északra haladtunk követve megbecsült vezetőnk motorját és egy óra vezetés és pár száz fekvőrendőr után egy Nílus parti kis településen találtuk magunkat, ahol kisebb mezőgazdasági parcellákat kezdtünk átfésülni. Sajnos a guvatszalonka még vezetőnk kitartó taposása után sem került elő, de a rengeteg pásztorgém, batla, tüskés bíbic és egy pár fehérfarkú lilebíbic látványa azért kárpótolt bennünket. A település szélén még néhány trombitás sivatagipinty, álarcos gébics, itt-ott vadászgató tarka halkapók, a drótokon ülő kuhik és pár kisebb csapat nektármadár valamint egy a nádasban éneklő vékonycsőrű nádirigó látványa is hozzájárult az összképhez. A sikeres nap után gyors búcsút vettünk, majd visszaindultunk Hurghadába bízva abban, hogy az utolsó nap is tartogathat számunkra egy-két csemegét.

Hurghada
Kora reggel már útnak indultunk a településtől északra található El Gouna golfpályára, egy két vonuló énekes reményében. Sajnos az erős szél kicsit keresztülhúzta számításainkat így csak pár déli hantmadár, indiai varjú és parlagi pityer szikipacsirta gazdagíthatta a fajlistánkat.
A gép indulásáig a parton maradtunk a behúzó csércsapatokat bújva, várva még egy last minute barna szula beesésére, de sajnos ez végül kimaradt. Összességében azonban egy kellemes és sikeres túrát zárhattunk, ahol az igazán egyedi fajokat sikerült is látni. Mindenkinek csak ajánlani tudom, aki szeret madarászni a WP-ben és szeretné fűszerezni a fajlistáját egy két kuriózummal. Persze aki még nem járt az országban és szeretné látni a területre jellemző összes fajt annak ez az egy hét igen kevés, habár úgy érzem ez a vidék még három hét múlva is tartogatna meglepetéseket számunkra.

A felkészülésben segítségünkre voltak:

Irány haza - Afrika / Egyiptom
Fórum
GYIK / FAQ
Kedves Mindenki! Ígérem a következő jelentésre sem kell...
Tegnap, 12:08 - Gál Szabolcs
Madárgyűrűzés
Sziasztok! Frissített a https://satelliitti.laji.fi/...
2019.12.03. 08:36 - Kálmán Sándor
Események, rendezvények
Sziasztok! A madármegfigyelő versenyt a tavalyelőtt...
2019.12.01. 22:24 - Bátky Gellért
Szavazás
Jelenleg nincs érvényes szavazási lehetőség Tovább »
Hírek, felhívások
XIX. Tatai Vadlúd Sokadalom Madarászversenye
2019.11.21.
Sziasztok, Az alábbi programsorral várunk Benneteket a 19. Tatai Vadlúd Sokadalmon és az annak... Tovább »
Beszámolók
Nyugat-Szahara, Délnyugat-Marokkó
2019.11.18.
Résztvevők: Molnár Márton, Nagy Miklós, Szilágyi Attila, Veszelinov Ottó Látogatás ideje:... Tovább »