Magyarország fészkelő madarainak költésbiológiája. I-II. kötet
Feltöltött képek száma: 74107   Megfigyelési adatok száma: 251230

(Egy hét Közép-Törökországban)

2011. július 19-26.

Résztvevők: Futó Róbert, Szász Előd, Pánya Csaba

Egy hetes madarász utunk során „klasszikus” Közép-Törökországi helyszíneket kerestünk fel.
Ezeken a helyeken kívül bevettük az útitervünkbe a manavgati régióban található Oymapinar település melletti duzzasztott víztározót. Ennek egyik oldalvölgyében fedeztek fel nemrégiben egy indiai halászbagoly fészkelőhelyet, amiről indulásunk előtt két nappal szereztünk tudomást a Netfugl.dk internetes madarászoldalról. (Oymapinar Baraji)
Ezen a helyszínen kétszer is jártunk, másodjára: sikerrel!

Az alábbi helyeket kerestük fel:

Oymapinar Baraji (Oymapinar település mellett)
Göksü-delta (Tasucu település mellett)
Tarsus-delta eukaliptusz ültetvényei
Durnalik-völgy (Durnalik település mellett)
Birecik és környéke
Atatürk- víztározó
Nemrut-hegy (Karadut település mellett)
Demirkazik
Eregli melletti sóstó és mocsár maradványai
Akseki település és környéke

Utunk során 2737 km-t tettünk meg és 164 madárfajt sikerült megfigyelnünk.

Tervezés, irodalom

Utazásunkat részben saját korábbi tapasztalatok, részben a széles körben ismert David Gosney: Finding Birds in Turkey: Ankara to Birecik című útleírása, valamint a travellingbirder.com és a birding.hu weboldalakon fellelhető beszámolók alapján terveztük meg.

Költségek: repülőjegy, autóbérlés, szállások, belépők

Repülőjegyet a WizzAir-től vásároltunk, 44.000 Ft oda-vissza poggyásszal, reptéri illetékkel.
Turistavízum (30 napra): 20 US dollár. (3600 Ft)
Autó: a Circular Hire cégtől béreltünk, 7 napra 258 euróért ( kb. 70.000 Ft) alapbiztosítással. (Renault Clio 4 ajtós Diesel)
Autópálya díj: 25 YTL (2750Ft)
Dízel üzemanyag: 3,35-3,74 YTL/liter (kb: 370-411 Ft/liter, a benzin drágább!!!)
Oymapinar Dam belépő: 1YTL/fő
Nemrut-hegy Nemzeti park belépő: 7 YTL/fő (kb:770 Ft)
Demirkazik Nemzeti Park belépő: 2,75 YTL/fő (kb:300 Ft) +2,75 YTL autó
Szállások:
Hotel Dogan (Birecik) 20YTL/fő/ éj ( 2200Ft)
Hotel Cesme (Nemrut-hegy): 30YTL/fő/éj reggelivel (3300Ft)
Hotel Star (Akseki): 30YTL/fő/éj (3300Ft)

Összköltségünk 130.000 Ft körül alakult.

Étel, ital:

Bárhol találhatunk kebabozókat, ahol ízletes sis kebabot, döner kebabot, dürümöt, és sült csirkét ehetünk 8-30 YTL áron, az átlag 10 YTL körül van.
Mindenkinek ajánljuk a nagy melegben az „ajran” nevű sós aludttejet, ami remek frissítő.
Sok helyen lehet kapni EFES sört, átlagban 3YTL áron, mi minden nap ittunk legalább egy üveggel.
A palackozott ásványvíz ára 0,5-1 YTL, de az úton sok helyen találtunk kiváló vizű forrásokat, ahol az üres palackokat tele tölthettük.

Kommunikáció, biztonság

A tengerparti régióban szinte mindenki beszél németül, az angolt kevesebben értik. Ahogy eltávolodunk a tengertől a nyelvtudás redukálódik a „verárjufrom” kérdésre, amit Ők köszönés helyett is előszeretettel használnak. A keleti részeken rendkívül barátságosak az emberek, szívélyesen mosolyognak, teával kínálnak. A beszélgetés könnyedén megy non-verbális kommunikációs csatornák használatával: mutogatás, mosoly, egymás kikacagása.
Utazásunk alatt végig biztonságban éreztük magunkat, a legkisebb incidens sem ért bennünket.

Időjárás

Az időjárás Közép-Törökországban július hónapban meleg. Nagyon meleg. Bizonyos helyeken (pl. Birecik, tengerparti régió) napközben 40 fok fölé emelkedik a hőmérséklet. Mi csak július közepén tudtunk szabadságot kivenni munkahelyünkön, aki teheti, válasszon néhány héttel korábbi időpontot. Ennek ellenére a madarászat a napfelkelte körüli órákban (kb: 5.00-8.30) kellemes, később azért már izzad az ember. Estefelé szintén lehetőség nyílik a szenvedésmentes megfigyelésre, kb: 20.00-kor sötétedik.
A legjobb módszer, ha napközben a nagy melegben a légkondicionált autóban utazunk, vagy alszunk.

Útviszonyok:

Mindenhol jó minőségű, gyakran két sávos aszfaltozott úton tudtunk haladni. Az autópálya kártyás rendszerű, a kapuknál vásárolhatunk tetszőleges értékű mágneskártyát, amiről aztán szakaszonként vonnak le kb:5 YTL összeget. A tengerparti szerpentin fárasztó, a teherautók miatt sok helyen gyötrelmesen lassú. A gyakori útépítésekhez is kell kötélidegrendszer.

Terepviszonyok:

Közép-Törökország nem igazán az autós-sétálós madarászhely. Sok esetben nagy magasságokban találhatóak a célfajok. Különösen „mászós” hely Demirkazik térsége, ahol a fajok többsége 2500 m fölött található, de a Nemrut-hegy csúcsára is meredek kaptató vezet.
Sok helyen nehezíti a viszonyokat az éles kövekkel és szúrós cserjékkel borított terep. A déli órákban nagyon meleg lehet, ajánlatos ezt az időszakot árnyékban sörrel a kézben átvészelni. Madarászat közben gyalog bejárt távolságok nem jelentősek.

Célfajok (miért érdemes Közép-Törökországba mennünk?)

Elsődleges célfajok( A WP-ban Törökország területén figyelhetőek meg elsősorban):

Ketupa, kék-fu szürke fejű alfaja, kaszpi királyfogoly, álarcos sivatagi fogoly, örvös frankolin, örmény sirály, sivatagi füleskuvik, hegyi kalandrapacsirta, örmény szürkebegy, fehértorkú fülemüle, türk hantmadár, kurd hantmadár, tamariszkuszposzáta, bozótgeze, török csuszka, szirti csuszka, iraki rigótimália, barnavállú köviveréb, vöröshomlokú csicsörke, rózsásszárnyú sivatagi pinty, feketecsőrű sivatagi pinty, szürke sármány

Az elsődleges célfajok közül a hegyi kalandrapacsirtán kívül sikerült látnunk az összes fajt.

Másodlagos célfajok

Ezek közt szerepeltek közel-keleti, ill. mediterrán elterjedésű fajok. Várakozásainknak megfelelően sokat sikerült látnunk közülük. Amiket a keresés ellenére sem találtunk:

saskeselyű, olívgeze, halvány köviveréb, feketetorkú poszáta

Top5-lista

Indiai halászbagoly, kaszpi királyfogoly, vöröshomlokú csicsörke, sivatagi füleskuvik,
dögkeselyű

Köszönetnyilvánitás

Köszönet illeti meg Lendvai Csabát a ketupával kapcsolatos friss infókért és Emri Tamást aki az útleírást rendelkezésünkre bocsátotta.

Felkeresett madarászhelyek

Utazásunk során legfőképp a Gosney-féle leírásokat követtük, ezért ezeket a helyeket nem részletezzük beszámolónkban. Azokat a helyeket, amiket újonnan fedeztek fel, kicsit részletesebben írjuk le. Ezek az oymapinari „ketupás hely” és a demirkaziki „new snowcock site”.

1. Oymapinar baraji (Green-lake)

Antalyatól keletre 50 km-re találjuk a Manavgat folyón völgyzáró gáttal duzzasztott víztározót. Manavgat városból északra kanyarodva közelíthetjük meg a tározót. A török térképeken Oymapinar Baraji néven szerepel, míg a turistairodák a tengerparton Green Lake-ként hirdetik kínálatukban hajós kirándulásaikat a tavon. A Netfugl.dk oldalon részletes leírás található a ketupa pár megtalálásának körülményeiről és pontos helyéről.
A madarakról nyaraló turisták tájékoztatták a madarászközösséget. Az előttünk és utánunk érkező külföldi madarászok két öreg és két fiatal madarat találtak, bizonyítva a pár sikeres költését. A baglyok megtekintésének kényelmes módja, hogy az ember csatlakozik a helyi étterem kikötőjéből induló turistákat szállító sétahajókhoz (25 euro ebéddel). A hajók hektikus menetrend alapján indulnak, figyelnünk kell arra, hogy az útvonalban benne van-e a tó dél-keleti sarkában levő „Little Canyon”, ahol a ketupa család található. A hajók egy része, csak a tó északi részén nyíló nagyobbik kanyonba (Green Canyon) megy fel. Két hajókikötő is található a tározó déli részén, mi a „Green Canyon” étteremnél próbálkoztunk, ami autóval kényelmesen megközelíthető és jól ki is van táblázva. Az étterem kikötőjéből első alkalommal nem találtunk hajót, ami a baglyos kanyonba szállított utasokat. Hosszas alkudozás sem vezetett eredményre, úgy látszik ekkor még nem kapott lábra a madarász-turizmus. Kérdésünkre, hogy gyalog megközelíthető-e a hely, határozott nemleges választ kaptunk. Ennek ellenére mi megpróbáltuk, így némi nyaktörő botladozás, sötét alagútban botorkálás és sziklamászás után sikerült megközelítenünk gyalogosan a helyet. A Little Canyon meredek sziklafalai között megtaláltuk az üreget, ahol a turisták fotózták a hűsölő madarat. A déli melegben hosszasan kémleltük a madarak pihenőhelyéül szolgáló üregeket, fákat sikertelenül.
A környék egyébként igen látványos. A mélyzöld színű tóban kiszáradt fák, 40-50m magas sziklafalak és fenyves keretezik a szűk kanyont. Több helyen láttunk meszeléseket a sziklákon és a vízközeli fák alatt, de az erdő belsejében levő fák alatt is tetemes mennyiségű rákmaradványt találtunk (az irodalom szerint a rák a ketupa étlapjának kedvelt fogása).
A kanyon ezen nehezen megközelíthető részén, több helyen láttuk emberi tevékenység nyomait: horgászhelyeket és szemetet. Ezen kívül rendszeresen bejárnak a turistahajók a szűk kanyonba, hangszóróval kommentálva a látnivalókat. Úgy tűnik, a madarakat ez nem nagyon zavarja, a helybéliek szerint a pár éveken át sikeresen nevelt utódokat.
Több órás sikertelen várakozás után úgy határoztunk, hogy körutunk végén, utolsó nap délutánra-estére visszatérünk.
Így is tettünk és délután 16.00 óra körül meglepő gyorsan megtaláltuk a fajt. A kanyonba való leereszkedés közben az erdő mélyéről kirepült, majd kb.: 20m-re előttünk kiült egy fiatal madár, pár percig nézelődött, majd néhány méterrel arrébb röppent, ahonnan aztán a kanyonba berepülve szem elől vesztettük. Nagy élmény volt!
A fenti tapasztalatok alapján azt javasoljuk a helyet meglátogatni szándékozóknak, hogy először próbálják meg a turistahajót és csak azután próbálkozzanak a csöppet sem egyszerű gyalogúttal. A madarászok tudomásunk szerint mind hajóról látták a madarakat.

A tó környékén a következő érdekesebb fajokat láttuk: ketupa 1 imm., kék kövirigó, kígyászölyv, törpesas, fekete gólya, vörhenyes fecske, szirti fecske

2. Göksü-delta

Tasucu településről közelíthető meg a Göksü-folyó torkolatától nyugatra fekvő vizes élőhely. A terep igen változatos, megtalálható itt a homokos tengerpart, a part menti dűnék, lagúnák és egy nagyobb sós-tó (Akgöl) is, nádas-gyékényes növényzettel. Ez utóbbi déli oldalán van esélyünk a korai órákban megfigyelni a kék-fut.

Megfigyelt fajok: kék-fu szürkefejű alfaja: 1 ad., 2 juv., örvös frankolin 5, rózsás gödény 1, vörös ásólúd 1, tüskés bíbic 8, vékonycsőrű sirály 3, barna halkapó 1, kucsmás billegető 1, pápaszemes bülbül 20, karcsú prínia 30, vándorsólyom 1, berki veréb 30, vörösfejű gébics 4

3. Tarsus-delta

A Tarsus várostól délre található eukaliptusz ültetvény és a területet behálózó bővizű csatornák környékén figyeltük meg két célfajunkat a barna halkapó egy példányát és egy álarcos gébics családot. Az említett fajokon kívül számos vörhenyes fecskét láttunk a települések környékén.

4. Durnalik-vögy

A Gazianteptől keletre található Yesilce település környékén több mészkőbe vágódott völgy található. A völgyekben eredő bővizű forrásokra alapozva a helyiek termékeny öntözött kerteket, ültetvényeket tartanak fenn. A víz és a bujább növényzet ide vonzza a madarakat, így viszonylag kis területen több érdekes fajt lehet megfigyelni. Mi a Durnalik falucska melletti völgyben madarásztunk a sötétedés előtti órákban.

Jobb fajok: szirti csuszka 6, kövi csuszka 15, bozótgeze 20, halvány geze 3, füstös cinege 10, fehértorkú fülemüle 15, vörhenyes fecske 1, pápaszemes bülbül 10, vörösfejű gébics 2, tüskebújkáló 2

5. Birecik

Birecik város és környéke igazi „hotspot”, a Törökországban madarászók kötelező madarászhelye. Érdemes kicsit hosszabb időt eltölteni itt. Mi másfél napot szántunk a területre, ez idő alatt sikerült begyűjteni célfajainkat. A nyüzsgő keleties hangulatú város az Eufrátesz bal partján fekszik. Változatos élőhelyek sorakoznak a város területén, közvetlen környezetében és a szembe levő túlparton. A város egyik madártani nevezetessége a teakertekben fészkelő sivatagi füleskuvik, amit minden madarász csapat sikeresen begyűjthet a hídtól délre található, fából faragott füleskuvik szoborral díszített teakertben. Mi is hamar megpillantottunk egy öreg madarat, majd később fiatalokat is láttunk igen közelről.
A város másik nevezetessége a tarvarjú, ami sajnos mára kipusztult a területről. A madarakat már csak egy nagy röpdében lehet látni a város északi részén levő telepen. Pár évvel ezelőtt még a közeli vádi mesterséges odútelepében szabadon is lehetett látni színes gyűrűs példányokat. Ennek a telepnek idén nyomát sem találtuk, így szabadon röpködő tarvarjakat sem láttunk.
A város környékén ezen kívül számos WP-ritkaság található: ezek közt megemlíthető a pár éve felfedezett iraki rigótimália állomány, az álarcos sivatagifogoly, vagy a barnavállú köviveréb.

Az alábbi helyeket kerestük fel Birecik környékén:

Tea kert (a hídtól délre az út bal oldalán, füleskuvik szoborral a kertben)

Sivatagi füleskuvik 1 ad., 3 juv.

Birecik város az Eufrátesz bal partján és a vádi ( a város északi részén a benzinkút és a tarvarjú telep után kezdődik, és keleti irányba vágódik be a fennsík kőzeteibe)

Fajok: álarcos sivatagi fogoly 5+1+1, bozótgeze 4, tamariszkuszposzáta 5, kövi veréb 10, déli hantmadár 1, vörösfejű gébics 2, pápaszemes bülbül 4, vándorsólyom (brookei) 1, szalakóta 2, szirti galamb 500+, kis sarlósfecske 5, havasi sarlósfecske 10, pálmagerle 1, feketehasú pusztaityúk 1, hajnalmadár 1

Eufrátesz bal partja a várostól délre

Fajok: vékonycsőrű sirály 36, pálmagerle 2, tüskebújkáló 2, tamariszkusz veréb 5, feketecsőrű sivatagi pinty 5, pásztorgém 4, karcsú prínia 2

Pisztácia ültetvények a várostól északra a folyó bal partján

Fajok: tüskebújkáló 10, tamariszkuszveréb 20, barnavállú köviveréb 2+, trombitás sivatagi pinty 1, bozótgeze 2, pápaszemes bülbül 6, feketecsőrű sivatagipinty 1, feketehasú pusztaityúk 1

Eufátresz jobb partja a hídtól délre

Örvös frankolin 3, tarka halkapó 3, batla 1, cserregő nádiposzáta fuscus alfaja 3, tüskebújkáló 2, pápaszemes bülbül

Eufrátesz jobb partja a kavicsbánya tavakkal a hídtól északra

Iraki rigótimália 2, örvös frankolin 1, feketehasú pusztaityúk 2+1, tüskebújkáló 3, tamariszkuszveréb 5, szalakóta 10+, búbos banka 15, pásztorgém 3, karcsú prínia 2

6. Atatürk-víztározó környéke

A hatalmas völgyzáró gát látványáért érdemes egy kis kitérőt tenni a 875-ös útról. Madarak szempontjából kevésbé érdekes a gát környéke: tüskebújkálókat, tamariszkusz verebet és egy pár feketecsőrű sivatagi pintyet figyeltünk meg itt.
A duzzasztót elhagyva egy folyón átvezető híd után közvetlenül egy nagy homokbánya található, itt találtuk utunk egyetlen zöld gyurgyalagját.
Akpinar előtt az útról remek kilátás nyílik a víztározó egyik sekély öblére. A következő jobb fajokat láttuk itt:

Örmény sirály 120, kis csér 3, tarka halkapó 1, székicsér 2, pusztai ölyv 1

Felkerestük a Siverikbe vezető úton található kompkikötőt (Hutköy után), ahol keselyűkben és más ragadozókban reménykedtünk a környező szurdokok és hegyvonulatok környékén, nem is alaptalanul. Rövid idő alatt bejött:

Fakó keselyű 1 ad., dögkeselyű 1 ad., kígyászölyv 2, fekete gólya 1, fehér gólya 1, havasi sarlósfecske 50, bozótgeze 1, vörhenyes fecske 10+

7. Nemrut-hegy

Az ókori Kommagéné királyság egyik jeles királya tekintélyes sírhalmot emeltetett a Nemrut-hegy csúcsára ( 2134m), nekünk madarászoknak pedig kiváló lehetőséget teremtett néhány ritka faj könnyű megfigyelésére. A hegy környéket Nemzeti Park státuszra emelték élővilága, valamint tájképi, geológiai értékei miatt. A Nemzeti Park bejárata Narnice településtő északra található kb. 20 km-re. Ugyanitt remek szálláslehetőséget is találunk (Cesme-panzió). A panzió környékén érdekes madárfajokat is lehet látni:

Déli hantmadár 4, kövi veréb 20+, vörösfejű gébics 6, szürke sármány 4, szirti csuszka 2, vörhenyes fecske 15+, kucsmás sármány 2, halvány geze 5, pusztai ölyv 1

A Nemrut-hegy csúcsán a kőfejekhez a parkolótól meredek kaptató vezet, ami fél óra alatt leküzdhető. Érdemes még sötétben indulni, hogy napfelkeltére már a csúcson legyünk. Néhány száz turistára azért számolhatunk, de a madarakat a tömeg csöppet sem zavarja, a hegyi fajok szép számban röpködnek az emberek között:

Havasi pinty 40+, havasi fülespacsirta (penicillata alfaj) 20, kurd hantmadár 10, déli hantmadár 4, havasi csóka 2, szürke sármány 10, kövi csuszka 10, kövi veréb 25, rózsásszárnyú sivatagi pinty 1, vörhenyes fecske 1, vándorsólyom 1

8. Demirkazik

Adanától északra Anatólia szívében található az Aladag-hegység, melynek csúcsai helyenként 3700 méter fölé magasodnak. A kopár mészkőszirtek meredeken törnek a magasba, kiemelkedve a zöld mezőgazdasági területek fölé. Kiváló menedékei ezek magashegyi és keleti elterjedésű fajoknak, melyek itt némi mászás után viszonylag könnyen megfigyelhetőek. A Gosney-féle kalauz két helyet említ, ahol megtalálható a kaszpi királyfogoly. A Cukurbag-hegy környékét ritkábban látogatják a madarászcsoportok, inkább a Demirkazik közelében lévő klasszikus helyeket keresik fel. Így tettünk mi is. Az újabb tripreportok leírnak egy „new snowcock site” néven emlegetett helyet. Könnyű megtalálni,
de némi koránkelést és fárasztó kapaszkodást igényel, amennyiben gyalog szeretnénk feljutni a kb.2600 méter magasságban található megfigyelő helyre. Az utánunk próbálkozó csapatok okulására részletesen leírjuk a hely megközelíthetőségét.
A Demirkazik falucska központjában megtaláljuk a Nemzeti Park központját, itt érdemes előző este belépőt vásárolni és biztosítani az őröket, hogy csak hegyet mászni indulunk és csak mellékesen viszünk magunkkal távcsövet. A központból észak felé indulunk autóval és elhaladunk a hatalmas szurdok bejárata mellett. ( innen is fel lehet jutni a 2300 méter magasan fekvő fennsíkra. Pár éve itt is hallottunk királyfoglyokat, akkor sajnos nem láttuk őket). Pinarbasi település előtt jobbra kanyarodunk a szekérútra, ami személyautóval is kiválóan járható kb. 3 km hosszan. Tanyák mellett haladunk el, majd amikor nagyon kövessé és meredekké válik az út, le kell parkolnunk. 2,5 km hosszan és meredeken kapaszkodik fel a traktorút a krómbányák felé. Balra tőlünk egy szigetszerű hegycsúcs emelkedik, amikor felérünk a fennsíkra. Itt válik ketté az út. A jobbra vezető meredeken visz fel a felhagyott krómbányákhoz. Ide szokták felvinni a helyi guide-ok a csapatokat traktorral. A bánya udvaráról rendszeresen látni a királyfoglyokat a napfelkelte körüli pár percben. Mi folytatjuk utunkat a balra eső úton. Látványos szirtek között kanyarog az út nem túl meredeken. 1,5 km
után balra feltűnik egy több ágból eredő forrás. Jó hely inni bejáró énekesekre. A forrástól jobbra két kis domb emelkedik, mögöttük már 3000 m körüli szirteket látunk.
Ezek peremére ülnek ki hajnalban a királyfoglyok. Érdemes felmászni a dombok közötti hágóig, (kb.: 2600m) innen közelebbről láthatjuk a madarakat. Az itatótól számos helyen láttunk vadkecskéket ( Capra aegagrus aegagrus), néha 20-as csapatok is feltűntek magasan a szirtek tetején.
A fennsíkon és lefelé jövet a következő jobb fajok voltak:

Kaszpi királyfogoly 1, havasi varjú 20, havasi csóka 100, havasi fülespacsirta (penicillata) 10, vöröshomlokú csicsörke 7, örmény szürkebegy 2, szirti sas 3, rózsásszárnyú sivatagi pinty 7, havasi szürkebegy 2, havasi pinty 50, csukár 11, kövi veréb 8, szirti fecske 2, havasi sarlósfecske 1, pusztai hantmadár 10+, türk hantmadár 1 ad. + ? juv, déli hantmadár, kövirigó 4, lappantyú 1, kerti sármány 2, bajszos sármány 2

9. Eregli-mocsarak maradványai

Az Aladag-hegységtől nyugatra az Anatóliai-fennsík szélén egy lefolyástalan medencében Eregli városhoz közel még a múlt század közepe táján is egy egyedülállóan gazdag madárvilágú sós-mocsárvidék terült el. Az irodalom a WP egyik legjobb vizimadaras élőhelyeként említi a hajdan volt vizivilágot. Elmondhatjuk, hogy mára ebből semmi sem maradt. Elkeserítő látni a kiszáradt mocsarat és elképzelni a valaha itt nyüzsgő madártömegeket.
Minket csak döglesztő meleg, sivár sós sivatag fogadott. A távolban kialudt tűzhányók emelkednek. A területen néhány szárazságot elviselő fajt láttunk:

Csíkos szikipacsirta 10, pusztai hantmadár 35, dögkeselyű 1, pusztai ölyv 1

A mocsárhoz vezető úton Bögecik település előtt egy tábla jelzi az Adabag felé vezető utat. A faluba vezető úton számos vadászó fehérkarmú vércsét láttunk. A faluban a tripreportok szerint egy telep is található. Mi ezt nem találtuk, de 25-30 vadászgató madarat remekül megfigyelhettünk.

10. Akseki környéke

Szintén egy klasszikus madarászhely, ami már közel esik a tengerparti régióhoz. Manavgattól északra található a Toros-hegység festői magaslatai között. A legjobb hely török csuszkára és más mediterrán énekesekre. A Gosney- kalauz szépen leírja a helyeket, mi is ezeket kerestük fel.

Akseki temető és a település környéke

Török csuszka 1, kerti rozsdafarkú 1, füleskuvik1, álarcos gébics 2, kövi csuszka 1

Akseki ( „lay-by 7, 9km)

A várostól északra vezető úton 7, 9 km-re egy öreg fenyvest találunk ahol a hajnali órákban szépen mozogtak a török csuszkák. Mi 8-10 példányt láttunk itt. Szokták látni itt a fehérhátú fakopáncs lilfordi alfaját is, mi nem nagyon kerestük.

Akseki ( „walled plantation”)

A várostól D-keletre található egy fallal körülvett ültetvény. Ennek a környékén legeltetett bokrosok közt számos énekest láthatunk.

Fajok: füstös cinege 2, déli hantmadár 15, halvány geze 3, csukár 6, álarcos gébics 2, balkáni füzike 1, kucsmás poszáta 1, rozsdás sármány 1, kövi csuszka 10

Érdekesebb fajok és megfigyelési helyeik:

OYM - Oymapinar baraji, GÖK - Göksü-delta, TAR - Tarsus-delta, DUR - Durnalik-völgy, BIR - Berecik környéke, ATA - Atatürk-víztározó környéke, NEM - Nemrut-hegy, DEM – Demirkazik, ERE – Eregli-mocsarak, AKS - Akseki környéke

Rózsás gödény (GÖK)
Szirti sas (DEM)
Kígyászölyv (OYM)
Törpesas (OYM, ERE)
Pusztai ölyv ( ATA, NEM. ERE)
Fehérkarmú vércse (ERE)
Vándorsólyom (GÖK, BIR, DEM)
Kaszpi királyfogoly (DEM)
Álarcos sivatagifogoly (BIR)
Csukár (DUR, DEM, AKS)
Örvös frankolin (GÖK, BIR)
Kék-fu (caspius alfaj) (GÖK)
Székicsér (ATA)
Széki lile (GÖK)
Tüskés bíbic (GÖK)
Vékonycsőrű sirály (GÖK, BIR)
Örmény sirály (ATA)
Kis csér (GÖK)
Kenti csér (GÖK)
Feketehasú pusztaityúk (BIR)
Pálmagerle (BIR, AKS)
Szirti galamb (BIR, DEM, NEM)
Füleskuvik (AKS)
Sivatagi füleskuvik (BIR)
Indiai halászbagoly (OYM)
Lappantyú (DEM)
Kis sarlósfecske (BIR)
Havasi sarlósfecske (ATA, DEM)
Zöld gyurgyalag (ATA)
Barna halkapó (GÖK, TAR)
Tarka halkapó (BIR, ATA)
Kalandra pacsirta (DEM)
Csíkos szikipacsirta (ERE)
Havasi fülespacsirta (penicillata alfaj) (NEM, DEM)
Vörhenyes fecske (sokfelé)
Szirti fecske (OYM, DEM)
Pápaszemes bülbül (GÖK, DUR, BIR)
Havasi szürkebegy (DEM)
Örmény szürkebegy (DEM)
Tüskebújkáló (DUR, BIR, ATA, NEM)
Fehértorkú fülemüle (DUR, NEM)
Kerti rozsdafarkú (samamiscus alfaj) (AKS)
Pusztai hantmadár (DEM, ERE)
Déli hantmadár (NEM, DEM, AKS)
Kurd hantmadár (NEM)
Türk hantmadár (DEM)
Kövirigó (DEM)
Kék kövirigó (OYM)
Örvös rigó (DEM)
Kucsmás poszáta (AKS)
Tamariszkusz poszáta (BIR)
Karcsú prínia (GÖK, TAR, BIR)
Cserregő nádiposzáta (fuscus alfaj) (BIR)
Bozótgeze (DUR, BIR, ATA)
Halvány geze (DUR, BIR, NEM, AKS)
Balkáni füzike (AKS)
Füstös cinege (DUR, AKS)
Török csuszka (AKS)
Szirti csuszka (DUR, NEM)
Kövi csuszka (DUR, NEM, DEM)
Hajnalmadár (BIR)
Vörösfejű gébics (GÖK, BIR, NEM)
Álarcos gébics (TAR, AKS)
Iraki rigótimália (BIR)
Havasi csóka (NEM, DEM)
Havasi varjú (DEM)
Berki veréb (GÖK, ATA)
Köviveréb (GÖK, NEM, DEM)
Barnavállú köviveréb (BIR)
Tamariszkusz veréb (BIR, ATA)
Havasi pinty (NEM, DEM)
Vöröshomlokú csicsörke (DEM)
Rózsásszárnyú sivatagipinty (NEM, DEM)
Feketecsőrű sivatagipinty (BIR, ATA)
Trombitás sivatagipinty (BIR)

ketupa - Ázsia / Törökország
Fórum
Vendégkönyv
kedves Madarászok! Erősen dolgozunk az MME NB 2016-os...
Tegnap, 11:52 - Gál Szabolcs
Milyen madarat láttam?
Matematikailag minden lehetséges, ugyanakkor nem a...
2019.07.22. 11:06 - dr. Magyar Gábor
Magyarországi terepi hírek
Köszi Marci! K.
2019.07.20. 10:07 - Szalai Kornél
Szavazás
Jelenleg nincs érvényes szavazási lehetőség Tovább »
Hírek, felhívások
Terepmadarász Találkozó 2019
2019.06.27.
Az idei Terepmadarász Találkozót és MadarászFutamot a Fertő vidéken tartjuk szeptember 5-8.... Tovább »
Beszámolók
Borneó (Sabah) és két nap Maláj-félsziget
2019.04.26.
Borneó (Sabah) és két nap Maláj-félsziget 2018.07.27-08.12 Résztvevők Dr. Steiner Attila,... Tovább »